Hej, vi funderar på att köpa ett Myresjöhus och välja varianten målningsfärdigt. Detta innebär att man själv lägger golv, målar väggar eller sätter tapet invändigt, monterar dörrar invändigt. Avdragen varierar beroende på husmodell mellan 120'-170'. Någon som har erfarenhet av detta och som tycker att det är prisvärt?
 
Vi gjorde det för ung 7 år sedan i just det Myresjöhus, dörrar monterades av hantverkarna men målning, tapetsering och golvläggning gjorde vi själva. Klart att runt 150' är mycket pengar även om det har en tendens att försvinna in i mängden när man ändå bygger ett hus i +2 milleklassen. Jobbet som sådant är inte alltför svårt så normalt händiga personer fixar det utan problem och tar oftast inte så lång tid heller.
 
Tog som total nybörjare c:a 2,5 vecka med långa arbetsdagar för mig att spackla ett hus på drygt 130 kvm (använde pappremsor i skarvarna). En stor del av den ytan hade extra takhöjd (upp till 4,5 meter) vilket gjorde att jag fick spackla en hel del horisontala skarvar också. Dessa tog relativt sett mycket tid. Höll på 4 veckor totalt med spackling + tapetsering (fick då hjälp med tapetseringen). Så räkna med att sommarens semester går åt. Och att det blir långa dagar.

Lade inte golvet i huset själv, men bytte parkett i lägenheten innan vi sålde den. Går snabbt om man har rätt verktyg.

Om det är värt det vet bara ni själva. Jag hade gjort det för det avdraget under förutsättning att allt material ingår. Blir en hyffsad månadslön. :)
 
Vi har precis byggt med Myresjöhus och hos oss skulle de bara dra av 50000:- om vi tapetserade samt la golvet själv.
Vi gjorde det inte själv..!
Var inte lönt kände vi att slita som djur och kanske bråka av trötthet för att spara in den summan.
Då går jag hellre ut som vänner och med lite högre lån.. :)
 
Håller med Juliane till punkt och pricka! Den som inte vet hur kinkig och irriterad man kan bli på varandra över småsaker bor förmodligen fortfarande i lägenhet...
Det är tålamodskrävande att vara hemmafixare tillsammans, kan vara kul när det är färdigt men kan också bli en hel del tårar och ilskna tjut under tiden. Man kan ha väääääääääldigt olik uppfattning om hur saker och ting ska göras.
Tänk dig att sambon sätter upp tapet i i sovrummet, det blir snett och bubblor i tapeten. Varje gång ni ska lägga er så är detta det sista du ser innan lampan släcks, somnar ni då som vänner? Mjae...

En annan grej jag tänke rpå är det faktum att om husföretaget gör allt det där så gå¨r det på Villaförsäkringen om något skit händer. Typ svikt i golvet, sprickor i tapeten (som det ofta kan bli vid nya hus när de sätter sig)
Vad händre om ni gör det själva? Husföretaget kan ju enkelt bara luta sig tillbaka i sin skitdyra skinnfåtölj och bara nicka på huvudet och säga "ni valde att göra den biten själva så det får ni fixa till, sorry"

Det ÄR mycket jobb och tidskrävande även om man så är byggare själv. Lägg pengarna på annat istället råder jag er i all välmening.

lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.