I januari ska vi resa vår husstomme och nuvarande elpriser ger såklart en tankeställare. Jag räknar lite grovt med att vi under perioden kanske gör av med 20-25000 kWh för byggfläktar, bod och belysning/maskiner. Har någon idéer på hur man kan försöka hålla nere den här kostnaden? Har t.ex. funderat på om det kan löna sig att installera en rimligt effektiv och billig värmepump, vi ska ändå bygga ett uthus i framtiden där den kan komma till nytta.
 
Låter högt räknat tycker jag. Bygger du lösvirke? Om så, när tror du att du ska börja värma?

Jag byggde lösvirke i egen regi för några år sedan och gjorde inte av med några enorma mängder el. Innan isolering och ångspärr gick det inte mycket. Var dock kallt att jobba. Där efter körde jag typ 15 grader inne för att inte svettas så mycket när man jobbar. Körde först fläkt och sen elpanna. Gick inga enorma mängder då heller.

Mitt tips att lägga energin (alltså din, inte elen) på bygget istället.
 
E
Se till att få golvvärmen i drift så fort som möjligt via en byggpanna. Visserligen direktverkande el, men tack vare trögheten i betongen kommer den behöva gå mindre än motsvarande byggfläkt.

En luftvärmepump behöver ju monteras fast, och varje gång den behöver flyttas för att den är i vägen kommer det kosta ett par tusenlappar.
 
Så här såg det ut för mig när jag byggde (grå stapel). Började värma huset i början av året. Jag hade en gammal sommarstuga med lite isolering och direktverkande el som byggbod.
 
  • Energianvändningsdiagram för varje månad 2021, med aktuell och föregående års jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emil_K skrev:
Se till att få golvvärmen i drift så fort som möjligt via en byggpanna. Visserligen direktverkande el, men tack vare trögheten i betongen kommer den behöva gå mindre än motsvarande byggfläkt.

En luftvärmepump behöver ju monteras fast, och varje gång den behöver flyttas för att den är i vägen kommer det kosta ett par tusenlappar.
Håller med. Dessutom tycker jag att det kändes tryggare än att ha heta fläktar som står och blåser i dammet.
 
Tack för kanonsvar allhop, det här forumet gör mig så glad ibland.
N nybyggarn3 skrev:
Låter högt räknat tycker jag. Bygger du lösvirke? Om så, när tror du att du ska börja värma?

Jag byggde lösvirke i egen regi för några år sedan och gjorde inte av med några enorma mängder el. Innan isolering och ångspärr gick det inte mycket. Var dock kallt att jobba. Där efter körde jag typ 15 grader inne för att inte svettas så mycket när man jobbar. Körde först fläkt och sen elpanna. Gick inga enorma mängder då heller.

Mitt tips att lägga energin (alltså din, inte elen) på bygget istället.
Ja kan mycket väl vara för högt höftat! Har kollat på andra exempel här på forumet och räknat med bl.a. Två st 5 kW-fläktar som står non-stop i tre månader.

Bygger lösvirke och stommen kommer vara uppe ca V3. Bygger inte själv så gubbarna kommer nog vilja ha det mer bekvämt (med rätta) än vad jag själv hade behövt :) Så får väl börja värma i någon mån redan då.

E Emil_K skrev:
Se till att få golvvärmen i drift så fort som möjligt via en byggpanna. Visserligen direktverkande el, men tack vare trögheten i betongen kommer den behöva gå mindre än motsvarande byggfläkt.

En luftvärmepump behöver ju monteras fast, och varje gång den behöver flyttas för att den är i vägen kommer det kosta ett par tusenlappar.
Kanonbra, har inte fått det här tipset innan, låter vettigt. Men - man ska väl inte dra igång golvvärmesystemet för snabbt vad jag förstått, när är det rimligt att börja med detta?


N nybyggarn3 skrev:
Så här såg det ut för mig när jag byggde (grå stapel). Började värma huset i början av året. Jag hade en gammal sommarstuga med lite isolering och direktverkande el som byggbod.
Jäkligt bra att se, tack!
 
Prata med gubbarna. Tror inte dom vill ha så varmt. Blir ju sjukt svettigt när man jobbar.
Annat är det när målaren kommer men då är det kanske vår.

Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Vad ska du värma huset med när de är färdigt?
 
EddieHansson
Diesel eller gasolvärmare skulle ju funka och är billigare i drift än el.
 
A Alexn72 skrev:
Vad ska du värma huset med när de är färdigt?
Frånluftsvärmepump, NIBE F730, och golvvärme. Så golvvärmen finns ju på plats!

EddieHansson EddieHansson skrev:
Diesel eller gasolvärmare skulle ju funka och är billigare i drift än el.
Intressant, ytterligare något jag inte hört. Verkar finnas med riktigt hög kapacitet, t.ex. den här. Kanske dum fråga men hur löser man så det inte blir massa avgaser inne?
 
En P11 innehåller 141kWh energi och frigör 17,5liter vatten. Mängden vatten är viktig att tänka på i ett bygge. Med skorsten minskar verkningsgraden.
Så runt 2kr kWh i absolut bästa fall.
Sen tillkommer kostnad/krångel med flaskbyten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.