Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
1. Hur beskrev experten relationen mellan det totala värmebehovet och nuvarande lösningen som status på bvp och tex mängden tillskott etc?

2. Fick du en lista med åtgärdsförslag?

Om vi leker med tanken att det är högre än standardhöjd i huset med stora fönsterpartier och kör en tumregel på 50-60W/kvm. Då har du ett effektbehov på kanske 19-21kW. 300 kWh/dygnet låter ändå orimligt högt med tankte på vad din bvp och lvp kan belasta. För att komma i närheten måste att din bvp ständigt gå på rent eltillskot vilket inte verkar fallet om jag tolkar dig rätt.

3. Frågar igen: är förbrukningen uppskattad eller faktiska uppmätta värden? Se "Tibber visar inte korrekta siffror, i varje fall inte direkt"
--
1. Nä sådana detaljer fick jag ej.
2. Ja en lista med åtgärder fick jag.
3. Det är faktiska värden på förbrukningen. Avstämt från nätleveratören och summerat till månadsförbrukning så det ska stämma.
 
  • Gilla
Niclas.P
  • Laddar…
A Anders_Falun skrev:
Jag bor i Dalarna och har bergvärme, årsförbrukningen av el är ca 13 500 kWh. I juli går det åt 395 kWh och i januari nästan exakt 5 gånger så mycket, så långt stämmer det exakt. Men min dygnsförbrukning blir ju bara 64 kWh i januari. TS måste ha en årsförbrukning runt 60 000 kWh

[bild]
oftast runt 50000 per. Förbrukningen är ju ganska låg sommarhalvåret.
 
A Anders_Tranås skrev:
Att förbruka 50kWh/dygn på sommaren är väldigt mycket, Med bergvärme i ett normalt hushåll bör du aldrig kunna hamna högre än 100kWh/dygn.

Något drar väldigt mycket ström hos dig. Du har något som ligger och drar konstant 2kW även på sommaren
Ja på sommaren finns ingen som helst uppvärmning. Då är det bara varmvatten och hushållsel.
 
A Anders_Tranås skrev:
Att förbruka 50kWh/dygn på sommaren är väldigt mycket, Med bergvärme i ett normalt hushåll bör du aldrig kunna hamna högre än 100kWh/dygn.

Något drar väldigt mycket ström hos dig. Du har något som ligger och drar konstant 2kW även på sommaren
jag ska närmaste dagarna slå av bvp och se hur det slår på mätaren.
 
Scouten skrev:
Hur värmer du 350 kvm stort hus med bara 15 små radiatorer och två llvp? En spontan tanke är att framledningstemperaturen behöver vara högre än vad pumpen ger, om radiatorerna är små och då måste man spetsa med el. Den värmeavgivande ytan på radiatorerna behöver ju vara stor om man har lågtempererat system. När man körde 80/60 system eller liknande och värmde med oljepanna, så räckte det med frimärken som radiatorer, men med 45/30 eller liknande, så behöver man stora radiatorer. Det finns installatörer som inte berättar det, för kalkylen blir så tråkig då.
ja uppvärmningslösningen är inte optimal. I de små rummen helt ok. Men radiatorerna och lvp är inte tillräckliga i den stora öppna delen. Där gäller raggsockor och ulltröja vintertid.
 
harka harka skrev:
det kan också vara insiktsfullt att titta tillbaka på förbrukningen historiskt – har det "alltid varit så här" eller är det något som hänt på senare tid?

jag antar att du har tillgång till förbrukningen, till exempel från elföretagets hemsida om inte annat, och då kan du jämföra exempelvis novemberförbrukningen för lite olika år – men elförbrukningen varierar kraftigt med utetemperaturen och genomsnittet för november de senaste fem åren för Väderöarna har varit

2017: 6.5 °C
2018: 6.0 °C
2019: 4.4 °C
2020: 8.8 °C
2021: 6.9 °C

sistförliden månad låg termperaturmässigt ganska nära novembervärdet för både 2017 och 2018, med större avvikelse uppåt och neråt jämfört med 2019 och 2020...
ja denna svängning har varit länge. Tycker att på något sätt svänger förbrukningen mer pga årstid än utetemperatur. Milda vintrar slår bara marginellt på förbrukningen.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Först måste vi reda ut detta: har någon av dina grannar ett hönshus?
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 19 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Som alltid är det kul och spännande att spekulera.

Men för att komma till rätta med problematiken krävs det en plan med konkreta åtgärder. Exempelvis mätning av momentan och dygnsförbrukning för hela fastigheten, mätning av enskilda förbrukare, ta fram huruvida eltillskott varit aktiv under en viss period för bvp, bilda sig en uppfattning om hur allt hänger ihop när det gäller hur olika värmekällor samverkar, etc, mm och dyl.

Återigen: Om man saknar kompetens eller praktisk möjlighet att själv genomföra en analys bör man definitivt ta hjälp av någon som kan genomför detta på plats (privat eller betald). Förslags kan du kolla med någon i din vänskapkrets som kanske kan komma över på middag och diskutera återkopplingen från detta forum, i annat fall rekommederar jag att du anlitar någon externt.
tack för tips. En första lokalisering prövar jag själv nu under kommande dagar.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
400m2 varav 300 boyta. Har en vvb 3fas till vvc. Gör av med 160kwh per dygn när det är kallt.
Men slösar även på 4 datorer och tvättar o sån skit. 3 kylskåp mm...
Mycket glas i alla sydliga delarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S sunne skrev:
Bergvärmepumpen är en Thermia diplomat 12 instälkd på 21 grader. Bergvärmepumpen värmer enbart varmvatten och de 15 radiatorerna. Häften av Radiatorerna sitter i små rum och är halvvarma och där är helt ok. Övriga radiatorer i ett gigantiskt rum på ca 150 kvm. De är alltid heta, men där sitter också luft/luft pump och braskamin. Så temp är ok. Luft/luft inställd på heat 25 grader och snäpp 2 på fläkthastighet.

jag har haft expert med värmekamera här och de värsta läckorna åtgärdade för många år sedan.

Jag har en magkänsla att det är något okänt som ligger nånstans och går igång vintertid. Men kan inte hitta något. Därav min fundering här-hur rimlig är ökningen vintertid.
ställ in luft/luft på 21 och auto istället, om det nu är 21 grader du ska ha. Alltid auto, men inte med kylning och värme samtidigt, utan endast det ena (värme i detta fall).
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
S sunne skrev:
Vad är rimlig skillnad i elförbrukning sommar och vinter? På sommaren förbrukar mitt hus ca 50 kWh/dygn. Vintertid 250-300 kWh/dygn. Enda skillnader jag kan komma på är:
1. 15 st ganska små vattenburna radiatorer uppvärmda med bergvärmepump.
2. En mindre och en större luft/luft pump.
3. Mer belysning på vinter såklart.

Utetemp sällan kallare än -5 på vinter. Hus beläget i Bohuslän.

sommartid duschar vi väldigt mycket mer. Ca 5 ggr så mycket som på vintern.

Är dessa källor rimlig förklaring till femdubblad elförbrukning?
Hej Har ca 75 kWh per dygn de senaste dagarna i Sundsvall. 1 1/2 plan med källare, bergvärme och elektrisk golvvärme i badrum och hall.
 
  • Gilla
Pmbbygger
  • Laddar…
När är huset byggt? Är det en träkåk eller annat? Källare? Suteräng?
Har du avfuktare som står och går konstant nånstans?
Luftvärmepumparna bör stå på auto på både fläkt och funktion samt eco-läge om det går att ställa in.

äger själv en thermia diplomat optimum 17kw från 2016 och där finns logg för driftstid på kompressor och elsteg 1,2 o 3 individuellt.
 
S sunne skrev:
Bergvärmepumpen är en Thermia diplomat 12 instälkd på 21 grader. Bergvärmepumpen värmer enbart varmvatten och de 15 radiatorerna. Häften av Radiatorerna sitter i små rum och är halvvarma och där är helt ok. Övriga radiatorer i ett gigantiskt rum på ca 150 kvm. De är alltid heta, men där sitter också luft/luft pump och braskamin. Så temp är ok. Luft/luft inställd på heat 25 grader och snäpp 2 på fläkthastighet.

jag har haft expert med värmekamera här och de värsta läckorna åtgärdade för många år sedan.

Jag har en magkänsla att det är något okänt som ligger nånstans och går igång vintertid. Men kan inte hitta något. Därav min fundering här-hur rimlig är ökningen vintertid.
Jag skulle testa och köra bergvärme pumpen så mycket den bara orkar sätt den på 25 grader
och luft pumparna på 22 grader. Det är bättre verkningsgrad på bergvärme pumpen 4ggr än luftpumparna som ger max 2,5 när det är kalt.
//Pelle
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Köp en 3-fas elmätare, anlita en elektriker för att koppla in den direkt före bergvärme pumpen. Nu kan du enkelt se vad bvp’n förbrukar. Ev. så koppla in en till före luftvärme pumpen.
Kostnad några tusenlappar, billigt i det hela.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Kan dela min förbrukning under november.
Har ett hus på 320kvm byggt 1915 med många stora 2-glasfönster. Tegelstomme, 500mm tjocka väggar. Extra isolering på vinden. Hyfsat täta golv men ändå många ställen där det blåser in kalluft.
Bergvärme som är inställd på 21 grader på övervåningen, ger ca 17,5 grader på undervåningen när det börjar bli minusgrader. Elpatronen går in ganska snabbt vid minusgrader och är uppe på 6kw när det börjar närma sig -15.
 
  • Graf över elanvändning i kWh och temperatur i Celsius för november 2021 i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.