Mikael L, det är 30 år sedan jag gick gymnasiet och har aldrig praktiskt kört motor som generator annat än när svarven går från högfart till lågfart så jag vet inte hur starkt nätet måste vara. Skulle jag prova så skulle jag börja med dubbelt så stor synkron mot asynkron + en massa kondensatorer.

Prototypen
 
Ok folks... hur gör jag nu då om jag skulle vilja utnyttja denna fantastiska kunskap i ett litet vindkraftverk? Fördelen med asynkron generator är ju att den inte laddar när det är strömavbrott = självstyrande rent säkerhetsmässigt för montörerna ute på linjen.

Men... om jag sätter upp en liten snurra så måste den ju - till skillnad från vattenkraftverket som refererades här tidigare - sköta "på och av" av sig själv? Annars lär jag väl bara ha en fin fläkt där uppe när det inte blåser?

M a o: Hur styr jag eländet? Skulle tycka det vore klart najs att ha en liten snurra på 1 Kw eller liknande. Behöver inte vara så mycket mer lixom.
 
S
1 KW kommer du väl inte särskilt långt med? Belysning kanske men det är väl inte där du gör någon besparing isåfall.

Ska jag vara riktigt ärlig så ska du nog inte ge dig på detta med de svar du får här. Kolla istället upp vilka regelverk som styr och bygg därefter. Regelverken innehåller säkert mer direktiv än att du inte får mata ut bakvägen, precis som det gör med reservelverk.
 
sawsaw skrev:
1 KW kommer du väl inte särskilt långt med? Belysning kanske men det är väl inte där du gör någon besparing isåfall.

Ska jag vara riktigt ärlig så ska du nog inte ge dig på detta med de svar du får här. Kolla istället upp vilka regelverk som styr och bygg därefter. Regelverken innehåller säkert mer direktiv än att du inte får mata ut bakvägen, precis som det gör med reservelverk.
Tja, någonstans ska man väl börja, både vad det gäller kunskap och effekt eller? Sedan inser jag oxå att ett verk på exempelvis 1 kw inte i första hand sätts upp som någon vinstmaskin precis.....
 
S
Ja, en bra början är det även om inte all information finns här. Går själv och funderar på vindkraftsbygge för att driva elpatronerna i acktanken.
 
sawsaw skrev:
Ja, en bra början är det även om inte all information finns här. Går själv och funderar på vindkraftsbygge för att driva elpatronerna i acktanken.
Aha! M a o har du forskat lite i ämnet?
 
Innan generatorer med elektronisk utgång kom var det enklaste att köra vindkraftverk med likström. Då spelar varvtalet ingen roll. Effekten körde man till elpatroner i en vattentank. Snurrade det med halva farten fick man en fjärdedel av effekten, helt enkelt.

OBS! För att få koppla in sig på nätet kräver nätagaren att en asynkrongenerator faskompenseras, dvs. förses med kondensatorer. Detta kondensatorbatteri är oftast fullt tillräckligt för att kunna köra i ö-drift, alltså utan yttre nät, men det är för död och pina förbjudet att mata spänning på ett för övrigt spänningslöst nät. Finns för få linjemontörer för att det ska vara lämpligt att göra av med dem på det sättet.
Dessutom har man ju heller inte tillräcklig reglerutrustning för att kunna hålla en stabil frekvens och spänning för att kunna köra till sig själv heller, i ett sånt läge, med den typ av utrustning som min kusin har.
Det finns mätreläer som övervakar spänning och frekvens, och stoppar anläggningen inom några sekunder, om det kommer utanför ramarna. Automatiska återstartförsök får heller inte göras hur många, eller hur ofta, som helst, efter det att anläggningen löst ut av någon anledning.

Detta var krav dåvarande Sydkraft ställde för inkopplingen, i början på 90-talet. Måhända är de helt annorlunda i tankegångarna nu, när de är omdöpta till e-on (e-off i Småland).

Finessen med elektronisk utgång från ett vindkraftverk är även att transistorerna hindrar automatiskt att propellern förvandlas till en fläkt, när det inte blåser.
 
Mikael_L
apersson850 skrev:
... att propellern förvandlas till en fläkt, när det inte blåser.
Ja DET lär inte förbättra elräkningen iaf.

Lite alternativ extrakraft känns ju allt mer motiverat med den här energiprisutvecklingen (fast just nu har elpriset ju gått ner...), så ni som har länkar till bra hemsidor där vind och vattenkraft avhandlas kan väl posta dom!
 
Inkoppliung av en asynkron som generator är inte mer komplicerad än att mäta varvtalet, är det högre än 1500 v/min (fyrpolig lindning) koppla in mot nätet, lägre än 1500 koppla ur. Det kräver en givare på axeln men är inte särskillt komplicerat.

Prototypen
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Troligen är det en helt vanlig trefas asynkronMOTOR som snurrar fortare än det synkrona varvtalet och då genererar ström till nätet istället för tvärtom.
Jag kan inte riktigt släppa tankarna på någon form av eget kraftverk, så nu har jag lite fler funderingar!

Om man ska koppla just så som prototypen skrev här så har fått det till att motorn ska vara Y-kopplad med nollan inkopplad i Y:ets mitt!

Om jag sen tittar lite på någon motor så kan det se ut som på bilderna:

Där står det 380-420V vid D-koppling men vid Y-koppling står det 660V stämmer det?
Iofs, precis nu när jag skriver kommer jag på att det är kanske så, som generator ger den alltså 400V över en lindning, och sen blir det typ 400V x sqrt3 som spänning över två lindningar vid y-koppl.
Om detta stämmer så ska alltså den motor man måste få tag i vara gjord för 400V vid Y-koppl och 230V vid D ? Kanske en motor från Norge då?

Fråga nr2.
Går alla motorer annars att Y-koppla och få ut en mittpunktsnolla.
På kopplingsplinten så kommer det 6 kablar, alltså 3 lindningar x2 ?
Då är det väl bara att lägga ett bleck mellan rätt plintar, och där erhåller man även sin mittpunktsnolla?
 
  • Asea1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asea2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej eller ja eller vadå

Vet int hur jag ska börj.. En vanlig 4-polig trefasmaskin går som motor vid ca 1400 varv och som generator om den tvingas upp i 1600 varv, förutsatt att den är ansluten till ett starkt nät. Mittpunkten på lindningarna ska inte i något fall vara ansluten till nollan. Nätet får balansera till en nolla.

Du kan testa med en liten trefasmotor, en gammal mekanist elmätare och en borrmaskin som tvingar motorn/generatorn fortare än 1500 varv/minut.

Det går att med kondensatorer magnetisera rotorn i en trefasmaskin men det är lite instabilt (tål ej induktiv last)
En motor märkt 230/400 Dkopplas i Norge och Y-kopplas i Sverige
En motor märkt 400/660 går att starta i Y-läge för att få upp varvet och sedan Dkopplas i ett nät 230-400 Detta minskar belastningen på elnätet, motorn mår stryk.

Prototypen
 
Mikael_L
Ja det blev ju lite kryptiskt det jag skrev, helt klart :surprised:

Men frågorna är alltså:
1. Om man tänker använda en asynkronmotor som generator måste den vara Y-kopplad? och ska mittpunkten vara kopplad till nollan i elsystemet?

2. Motorn ska alltså i så fall vara 230/400 och Y-kopplad?

3. Går alla motorer att koppla så mittpunktsnollan blir åtkomlig?

Hoppas det blev lättare nu. :rolleyes:

edit:
Och svaret på 1. har du redan gett ser jag nu; svaret är alltså nej...
Och svaret på 3:an blir ju överflödigt då, om den ändå inte behövs.
Och 2:an antar jag svaret blir att jag kan använda vilken motor somhelst, men får D-koppla den om den är 400/660V , eller?

Anledning till frågorna är att på något ställe läste jag att motorn måste vara Y-kopplad med mittpunkten till 0. Men detta kanske gällde ett verk som inte var anslutet till yttre elnät, jag får kolla!
 
Det är ingen höjdare med asynkron som generator, den behöver faskompensering. Nätet behöver kapacitiv kompensering men asynkrongeneratorn bidrar med induktiv.
En synkrongenerator ger en värdfullare ström iom att den kan ge kapacitiv kompensering.

Asynkrongeneratorn är lätt att fasa in, bara att koppla in nätet.

Prototypen
 
Mikael_L skrev:
Ja det blev ju lite kryptiskt det jag skrev, helt klart :surprised:

Men frågorna är alltså:
1. Om man tänker använda en asynkronmotor som generator måste den vara Y-kopplad? och ska mittpunkten vara kopplad till nollan i elsystemet?

2. Motorn ska alltså i så fall vara 230/400 och Y-kopplad?

3. Går alla motorer att koppla så mittpunktsnollan blir åtkomlig?

Hoppas det blev lättare nu. :rolleyes:

edit:
Och svaret på 1. har du redan gett ser jag nu; svaret är alltså nej...
Och svaret på 3:an blir ju överflödigt då, om den ändå inte behövs.
Och 2:an antar jag svaret blir att jag kan använda vilken motor somhelst, men får D-koppla den om den är 400/660V , eller?

Anledning till frågorna är att på något ställe läste jag att motorn måste vara Y-kopplad med mittpunkten till 0. Men detta kanske gällde ett verk som inte var anslutet till yttre elnät, jag får kolla!

jag har också för mig att nätägaren vill ha nollan inkopplad i mittuttaget
 
Ni är väl medvetna om att även om man producerar elkraft från ett eget kraftverk endast till sig själv så skall man betala energiskatt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.