Ska påbörja grundmuren till utbyggnaden nu snart och har en liten fundering. Det är en bekant som ska hjälpa till med den och jag tänkte bara höra mig lite för om konstruktionen, eftersom den som han anser att man ska göra skiljer sig lite mot för den som jag har fått för mig (dvs läst i boken "Bygga grund")

Enligt honom ska det alltså se ut så här:

Underst (frostfritt djup) lägger vi ca 20 cm kross
Gjuter sulan 20-25 cm med armering
Lecablock (utan armering, bara murbruk)
Syll

Det enda jag hade synpunkt på där, är om man ska armera lecablocken eller inte?

Sen på utsidan ville han göra så här:

Kall asfalt
Platonmatta
Isolering, skivor som ser ut som sten på utsidan.

Naturligtvis även venilationsluckor lite här och där.

Någon synpunkt på den här konstruktionen? Anledningen till att jag undrar är att jag själv inte har en aning om vad som är rätt och fel, eller om det finns flera sätt att göra på som fungerar?

Mvh //Calle
 
Du bör armera lecablocken varannat varv eller så med 8mm järn eller stegjärn. Har för mig det står i "Bygga grund" ?
 
Jo, jag har ju läst allt som står i den, men han som ska göra grunden anser att man inte behöver det?
 
han kanske är en klant?
 
Jag saknar isoleringen under den nya grunden?

Om lecablocken ska armeras eller inte beror på tyngden som ska vila på dem. Bygger du ut en eller två våningar högt?

När vi byggde ut vårt gamla hus två våningar högt över ett exsiterande garage var vi tvungna att påla ner ner till fast mark under grundmuren därför att grundmuren hade satt sig. Grundmuren var av lecablock, som inte var armerade, men detta hade enligt min byggnadsingejör inget med sättningen att göra. Murade block halkar ju inte omkring. Det är snarare den samlade tyngden som är viktig för sättningsrisker. Om det väl sätter sig hjälper inte armering mellan blocken.
 
Varför kallasfalt under platonmattan, vitsen med platonmattan är ju att den ventilerar ut fukt, kallasfalten stänger ju inne den.
 
Utbyggnaden är på två plan, 36m2 per våning. Kommer vara badrum och tvättstuga nere och ett rum uppe. Grundmuren kommer att vara 4,5x9 meter ca, med 3 plintar i mitten för bärlina.

Det där med kall asfalt och platonmatta har jag heller inte riktigt förstått, men eftersom jag själv inte vet bättre så har jag inte velat ifrågasätta.

Bläddrade nyss lite i "bygga grund" och hittade inget om att isolera grundmuren utvändigt, stod däremot att man kan isolera insidan. Vad ska man använda isf? Det står också att man bör isolera marken innanför grundmurarna med 50 mm markisolering. Om man gör på det viset behövs alltså ingen åldersbeständig folie?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.