Efter 22 år som Byggnation av loft och loftsängar så har vi nu en förening i Hägersten där dom vill friskriva sig från allt ansvar OM det skulle hända något med mitt loft som ska hängas upp i taket hos kunden.

Huset är ett 50 tals hus i betong. Så det är betong i deras tak.

Det är en bostadsrätt.

Min lösning på detta är ett loft på 2 X 3 meter där det är 6 st stolpar till taket.

Det blir alltså 2 st bultar till betongtaket som är fastsatta med kemankare.

Så varje BULT håller för 3-400 kg minst om inte det dubbla.

Detta har jag gjort i ca 20 år hittills utan problem.

Till min fråga.

Kan en förening ens friskriva sig från ansvar i all framtid??

Att då min kund ska stå för skador OM det skulle hända något med mitt loft I framtiden.

Jag har ju en ansvarsförsäkring om det skulle hända något där.

Någon byggnadsingenjör eller jurist inom såna här frågor som vet mera??

Mvh Robban Ett minimalistiskt loft monterat i taket över ett matbord, med synliga stödstolpar och en trästege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av ett loft med stolpar stående på golvet och bultade i betongtaket i ett rum med ljus inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett loft med stolpar monterat i taket i ett rum med träladder, två stolar och gul tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Loft med säng och stolpar fastsatta i taket med kemankare i ett vardagsrum med röda fåtöljer och vit stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt och modernt vardagsrum med ett loft monterat i taket och en stegstege upp till loftsängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis konstruerat loft med synliga vita stolpar och en OSB-skiva, i ett rum med vita väggar och trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Föreningen verkar väldigt förvirrad. Jag ser inte hur de skulle kunna bli ansvariga för det där loftet på något sätt om det inte är så att de tvingar sin medlem att bygga loftet..
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Föreningen verkar väldigt förvirrad. Jag ser inte hur de skulle kunna bli ansvariga för det där loftet på något sätt om det inte är så att de tvingar sin medlem att bygga loftet..
Ja dom menar att om taket skulle skadas eller ramla ner så ska dom inte betala för dom skadorna.
 
Jag antar att föreningen menar att om loftet skadar betongstommen så vill de att ansvaret skall ligga på medlemmen. Det är väl iofs en rimlig inställning. Om det hade varit något klenare än en betongstomme.

Normalt så har föreningen inte med en sådan här "ombyggnad" att göra. Men man kan ju hävda att upphängningen av loftet är en bärande konstruktion. Och bärande konstruktioner brukar vara föreningens ansvarsområde. Och skulle upphängningen ex. bli utmattad om 20 år, så skulle ju någon kunna få för sig att föreningen skall stå för reparationen. Eller om upphängningen får bjälklaget att hänga eller rasa (faller på sin orimlighet om det är betongbjälklag), så skadar upphängningen föreningens bjälklag.
 
Sedan lite Off Topic. Jag är lite tveksam till om det verkligen är OK med "bara" 6 bultar. I vanliga bostadskonstruktioner brukar man dimensionera för en last på 200 kg/kvm. Det skulle innebära 1200 kg plus egenvikten för loftet ifråga. Med 6 bultar som tål 300 kg/st, så blir det visserligen en säkerhetsmarginal på 1,5. Men är det nog?

Sedan är det en helt annan femma att man i praktiken knappast kan lyckas att belasta ett sovloft med 1200 kg.

Edit: står tydligen att det är 2 bultar per "pelare". Då borde det räcka.
 
C
TS är nog helt rätt ute. Det ansvar som ligger på föreningen som fastighetsägare och som bostadsrättsförening är generellt sett icke-dispositivt och går inte att friskriva sig från. Visst kan man i sin tur säkra upp sig mot tredje part med olika avtal, men det blir i praktiken en tidsbegränsad lösning tills lägenheten säljs eller TS firma lägger ner verksamheten.

"Rätt" sätt att hantera det på som förening är att, i den mån föreningens godkännande överhuvudtaget behövs, kräva att bostadsrättsinnehavaren presenterar ett övertygande intyg på att konstruktionen uppfyller de regelverk som finns vad gäller hållfasthet, fallskydd, osv. Kollar man på bilderna känns det ju lite tveksamt med t.ex räcken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att man behöver föreningens tillstånd om man hänger tunga saker från bärande konstruktioner. En rimlig styrelse skulle nog bara kräva att det utförs fackmannamässigt. En lite mer okunnig styrelse skulle kunna kräva konstuktörsutlåtande.

Men jag föreslår helt enkelt att ni gör som dom önskar. Skriv ett avtal med kunden där ni skriver att ni via försäkring ansvarar för de delar av golv där ni fäster bultarna.

Att det i praktiken inte betyder något behöver man kanske inte berätta för styrelsen.
 
  • Gilla
Compact-living Robban och 1 till
  • Laddar…
Jag tror även en rimlig styrelse vill se någon sorts konstruktionsutlåtande för att säkerställa att konstruktionen inte skadar stommen. Man kan även behöva räkna på vad det innebär om många vill installera en liknande konstruktion, säger styrelsen ja till en medlem är det svårt att säja nej till nästa.
 
  • Gilla
Compact-living Robban
  • Laddar…
Ja nu verkar set som att dom behöver ett utlåtande från en byggnadsingenjör eller liknande som kan intyga att min konstruktion INTE förstör betongen samt att visa att det håller.

SÅ JAG SÖKER NU EFTER EN BYGGNAS INGENJÖR SOM KAN HJÄLPA MIG OCH KUNDEN.

NÅGON SOM HAR TIPS??

Maila mig på robban@compact-living.com eller ring 0709-820181
 
Suck. Borde räcka med informationen på asken till kemankaret...
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Suck. Borde räcka med informationen på asken till kemankaret...
Mmm lite mera kanske. Beror ju lite på hur tjock betongen är där jag hänger upp den.
Men även HUR den är placerad i rummet.

Nu har jag lite erfarenhet av att beräkna hur mycket vikt ett loft eller en trappa håller för.
Så jag kontaktade idag en konstruktör på WSP gamla ångpanneföreningen som borde klara av sånt.

Så jag och kunden hoppas fortfarande att vi ska lösa detta
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Visst, något mer, men ärligt talat, om det skulle vara ett problem för huset att belasta taket med den relativt lilla belastning skulle det ju inte behövas några konstruktionsberäkningar utan akuta åtgärder...
Vad tror de händer om det är fest i lägenheten ovanför med några personer extra på samma ställe. Vad händer om de börjar dansa och hoppa?

Hoppas ni lyckas lösa situationen med föreningen utan ytterligare problem.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visst, något mer, men ärligt talat, om det skulle vara ett problem för huset att belasta taket med den relativt lilla belastning skulle det ju inte behövas några konstruktionsberäkningar utan akuta åtgärder...
Vad tror de händer om det är fest i lägenheten ovanför med några personer extra på samma ställe. Vad händer om de börjar dansa och hoppa?

Hoppas ni lyckas lösa situationen med föreningen utan ytterligare problem.
Jo exakt. Ser att du jobbar som renoverare.

Du har ingen koll på betongen från 50 talet och hur tjockt ett bjälklag brukar vara??

15-20-30 cm tjockt? Hur mycket armeringsjärn?
 
Compact-living Robban Compact-living Robban skrev:
Jo exakt. Ser att du jobbar som renoverare.

Du har ingen koll på betongen från 50 talet och hur tjockt ett bjälklag brukar vara??

15-20-30 cm tjockt? Hur mycket armeringsjärn?
Det är väl just de frågorna den som ska göra utlåtandet behöver utreda.
Man kan ju tycka att konstruktionen bör tåla den enskilda belastning det här innebär, men föreningen behöver titta på den stora bilden också. Innebär ett antal liknande förändringar av andra medlemmar en risk? Eller finns det en risk att förändringen påverkar en framtida renovering av huset.
 
K kindvall skrev:
Det är väl just de frågorna den som ska göra utlåtandet behöver utreda.
Man kan ju tycka att konstruktionen bör tåla den enskilda belastning det här innebär, men föreningen behöver titta på den stora bilden också. Innebär ett antal liknande förändringar av andra medlemmar en risk? Eller finns det en risk att förändringen påverkar en framtida renovering av huset.
Ja men underlagen och byggnadsritningarna var inte så detaljerade på 40-50 talet när detta hus byggdes.

Så jag tänkte att en som jobbar och bilar ut betong i badrum kan ha lite koll på hur det ser ut i golvet

Jag tycker att det är bra att göra ett sånt här underlag så att jag har ett sånt i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.