Mikael_L
D djac skrev:
Där tror vi olika, jag tror nämligen att de kablarna hade haft högre kapacitet om vi hade haft mer att sälja, det är ett race till botten. Vågar vi inte reglera detta förhållande så kan vi droppa hela diskussionen om att investera öht, då får vi istället diskutera, genom EU kanske, hur kontinenten måste investera.
Kan vara så.
Det kanske blir EU's nya regianalstöd, man skippar stöden till bönderna och vinodlarna, och så blir det till att bygga energiinfrastruktur stöden går till istället.
Tja, inte mig emot ... :)
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Ja, även om nuvarande kablar mot kontienten har en begränsad effekt som det kan exporteras via och 2-3 reaktorer nog skulle mätta dem så att priset gick ned i Sverige, vad hindrar att EU, regeringen eller rent av reaktorbyggarna lobbar för att ännu mer el ska jämnas ut i Europa, "nu när det är så mkt tillgänglig effekt i Sverige..."?
Jag vet inte riktigt vem det är som bestämmer om det ska byggas en kabel, eller får byggas.
Det borde ju kräva tillstånd av bägge länderna som ingår ... :thinking:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Man får se till näten i båda ändarna också och vidare ner i Europa och vad som krävs där och tillståndet i nutid. Kanske har jag fel för mig men antar att de flesta som är inne och handviftar i denna typen trådar är i stort helt blanka och okunniga i ämnet när det lämnar googles och diverse medieankors horisont.
 
D
GK100 GK100 skrev:
Man får se till näten i båda ändarna också och vidare ner i Europa och vad som krävs där och tillståndet i nutid. Kanske har jag fel för mig men antar att de flesta som är inne och handviftar i denna typen trådar är i stort helt blanka och okunniga i ämnet när det lämnar googles och diverse medieankors horisont.
Det tror jag är givet, inte många som har gedigen kunskap i att prospektera/förlägga undervattenskabel mellan nationer, en nisch tror jag.
 
K karlmb skrev:
Det är få investeringar som har så kort payoff som bergvärme idag, trots att det kan bli 60-70000 i ditt fall.
Om din tro baserar sig på att vi ska få tillbaka samma elpriser som vi hade för 5 år sen så tror jag du kommer att bli besviken. Visserligen kan vi kanske få ner elskatten o de fasta avgifterna men med ett grundpris på 2-3 kr/kWh vintertid så blir allt ställt på ända. Tom pellets börjar låta intressant igen om man måste köpa eltillskott.
Nu måste du räknat fel, 250 kWh/år gånger t.ex. 3 kr/kW blir 750 kr/år, du räknar inte hem det och jag räknar på 20 år som är intressant för min del.
Kan du visa hur du räknar?;)
 
D djac skrev:
Det tror jag är givet, inte många som har gedigen kunskap i att prospektera/förlägga undervattenskabel mellan nationer, en nisch tror jag.
Likväl skrivs det vitt och brett i frågorna av den typen. Inte då specifikt sjökabel eller andra förband mellan länder utan generellt kring produktion och transmission/distribution med tillhörande tekniker.

En viss måttfullhet kan vara klädsam när samma nick i andra trådar inte får värmen ok, kranen tät, säkringen har löst ut osv. Att inte ha de fundamentala enkla realiteterna klart för sig först och efter egen förmåga exponerar lätt mot att hemfalla åt diverse amsagor som råkar fara förbi nosen.

(Som förvuxna smågrabbar med för fina (ärvda?) leksaker i en stor sandlåda som ska skötas av andra, oklart vilka.)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Likväl skrivs det vitt och brett i frågorna av den typen. Inte då specifikt sjökabel eller andra förband mellan länder utan generellt kring produktion och transmission/distribution med tillhörande tekniker.

En viss måttfullhet kan vara klädsam när samma nick i andra trådar inte får värmen ok, kranen tät, säkringen har löst ut osv. Att inte ha de fundamentala enkla realiteterna klart för sig först och efter egen förmåga exponerar lätt mot att hemfalla åt diverse amsagor som råkar fara förbi nosen.

(Som förvuxna smågrabbar med för fina (ärvda?) leksaker i en stor sandlåda som ska skötas av andra, oklart vilka.)
Finns det någon samhällsfråga som med den inställningen får diskuteras förutom i små grupper på universiteten, kan inte komma på någon?
 
Vet inte om ni pratat om det redan men varför är det så dyrt i morgon då? Mildare väder och mycket mer vind borde ju iallafall sänkt det något öre trodde jag lite naivt. Snordyrt hela dagen i morgon :thinking:
 
GK100 GK100 skrev:
Likväl skrivs det vitt och brett i frågorna av den typen. Inte då specifikt sjökabel eller andra förband mellan länder utan generellt kring produktion och transmission/distribution med tillhörande tekniker.

En viss måttfullhet kan vara klädsam när samma nick i andra trådar inte får värmen ok, kranen tät, säkringen har löst ut osv. Att inte ha de fundamentala enkla realiteterna klart för sig först och efter egen förmåga exponerar lätt mot att hemfalla åt diverse amsagor som råkar fara förbi nosen.

(Som förvuxna smågrabbar med för fina (ärvda?) leksaker i en stor sandlåda som ska skötas av andra, oklart vilka.)
Du tänker möjligvis inte på serien "Pappas pengar" med Ulvesson och Wretling.:crysmile:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Vet inte om ni pratat om det redan men varför är det så dyrt i morgon då? Mildare väder och mycket mer vind borde ju iallafall sänkt det något öre trodde jag lite naivt. Snordyrt hela dagen i morgon :thinking:
Är också förvånad över morgondagens priser men har inte orkat kika närmare. O3 tuffar alltjämt på så det är inte det.
 
halper halper skrev:
Är också förvånad över morgondagens priser men har inte orkat kika närmare. O3 tuffar alltjämt på så det är inte det.
Känns som det är den här som spökar? 2300MW som saknas i överföringskapacitet mellan SE3 och 4 fram tills i morgon kväll vid 17. Stabilt system det här, kommer gå fint senare i vinter.
 
  • Diagram som visar överföringskapacitet på 2300 MW mellan SE3 och SE4 med datum och tider.
lilytwig lilytwig skrev:
Om det är Luft-vatten du har så var det kanske avfrostning som gick igång. Då stannar väl kompressorn och elpatron värmer för att tina. Eller funkar din annorlunda?
Nja.. visst har det hänt att eltillskottet har kickat in kortare period under avfrostning för att fortsätta tillverka inomhusvärme när kompressorn sköter avfrostningen i kraftig kyla men i detta fall hade den flippat helt och stod still i minst 30 minuter innan problemet uppdagades, kompressorn körde alltså varken inomhusvärme eller avfrostning. Två norska omstarter rådde dock bot på det hela.
 
Magnus Filip skrev:
Linje 2 vann valet. men det var en rådgivande folkomröstning så inga garantier för nåt ändå.
Har läst en bok om detta. Det var väldig fart i linje 3 då, massor av vänstermänniskor hade det som en religion under långa tider. Solen var deras gud!
Nja, linje 1 och 2 vann. De var nämligen samma sak. Bara baksidan på valsedlarna skilde sig åt.

Hur som haver förlorade demokratin och svenska folket för hela omröstningen var ett politiskt haveri som det tog närmare 30 år att lägga bakom sig.

Sanningen är att opinionen då var mot kärnkraft och därför var alla alternativ nedläggningsalternativ. Huruvida frågan var så viktig att den borde brutits ut och gjorts folkomröstning av är dock en annan sak – förmodligen fick den oproportionerligt mycket vikt just för att politikerna var oförmögna att hantera den. Så något är sig i alla fall likt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns det någon samhällsfråga som med den inställningen får diskuteras förutom i små grupper på universiteten, kan inte komma på någon?
Finns väl aldrig något som ska hindra diskussioner men lite av den inställningen ser åtminstone jag som en väg att få dem mer intressanta att följa och ta del av. En kökkenmödding med önskedrömmar, utdrag ur ytliga medieströmmar som drar förbi, dagshändelser blandat med långa underlåtenhetssynder i energisektorn gärna uttryckta i frustration eller avsedda att provocera ger inte mig så mycket. Men det kan ändå vara kul och intressant ur andra vinklar att läsa men ibland lite väl mycket rundgång och med inslag av kort isolerat tänkande kring egna lilla lokala förhållandet med sig själv som enda rättningsmall.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
MP vill att vi eldar förnybart i kraftvärmeverken, men vägrar berätta vad det skulle vara?
Läste nånstans att om Karlshamn skulle eldas med rapsolja hade den bränt 200 hektar odling i timme eller så.
Träflis? Finns väl inget över? Allt änvänds ju idag och skogsbruket ska ju minska driver samma parti.

Obegripligt.

Sitter själv med Tibber rörligt spotpris, men ingen katastrof, diffade 20 öre nånting mot rörligt månadspris. Samtidigt laddade jag bilen gratis flera gånger under hösten.

Däremot undrar man ju hur länge de fasta avtalen kan hålla? Flera elhandelsbolag har kursat i England under senaste månaderna.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.