Hej!

Min nuvarande pump Villa Classic 75 (från 2001) har enligt dokument ett COP på 4,4-3,0 (Radiator 55 grader)

Calibra 7 (Ny) SCOP Radiator 55 grader 4,12 och COP 4,65.

Min fråga lyder; Är detta väsentliga skillnader vad gäller prestanda? Skillnaden ser inte stor ut enligt mina amatörsögon, ger dessa värden någon månadsbesparing värd att nämna?. Varför är COP-värdet på min Classic angivet 4,4-3,0? Logiskt bör väl vara kronoligisk angivet dvs 3,0-4,4?

Finns där ute någon annan pump som är varvtalsstyrd och kan använda min befintliga borra med högre prestanda än Calibra 7?
 
J JD1170E skrev:
Hej!

Min nuvarande pump Villa Classic 75 (från 2001) har enligt dokument ett COP på 4,4-3,0 (Radiator 55 grader)

Calibra 7 (Ny) SCOP Radiator 55 grader 4,12 och COP 4,65.

Min fråga lyder; Är detta väsentliga skillnader vad gäller prestanda? Skillnaden ser inte stor ut enligt mina amatörsögon, ger dessa värden någon månadsbesparing värd att nämna?. Varför är COP-värdet på min Classic angivet 4,4-3,0? Logiskt bör väl vara kronoligisk angivet dvs 3,0-4,4?

Finns där ute någon annan pump som är varvtalsstyrd och kan använda min befintliga borra med högre prestanda än Calibra 7?
Din classic 75 är ju en vanlig on/off som bara kör medans calibran är ju varvtalsstyrd och på sett anpassas borra därefter. Så här du lite borra så fungera calibran bättre eftersom belastningen inte blir så mycket när effektbehovet är lågt.Hur djupt har du borrat?
 
V växelventil skrev:
Din classic 75 är ju en vanlig on/off som bara kör medans calibran är ju varvtalsstyrd och på sett anpassas borra därefter. Så här du lite borra så fungera calibran bättre eftersom belastningen inte blir så mycket när effektbehovet är lågt.Hur djupt har du borrat?
Hejsan! Jag är medveten om detta borran är 140m. Jag har hakat upp mig på skillnaderna mellan dessa två pumpars COP/Scop-värden.
 
J JD1170E skrev:
Hejsan! Jag är medveten om detta borran är 140m. Jag har hakat upp mig på skillnaderna mellan dessa två pumpars COP/Scop-värden.
Ärligt sagt tycker jag det är mer intressant hur ditt värmesystemet ser ut.Jag jobbar med thermia pumpar och har en diplomat i källare från 2005 men när jag ska byta pump blir det nog en likadan för har varit väldigt nöjd och kommer inte ändra något annat.
 
V växelventil skrev:
Ärligt sagt tycker jag det är mer intressant hur ditt värmesystemet ser ut.Jag jobbar med thermia pumpar och har en diplomat i källare från 2005 men när jag ska byta pump blir det nog en likadan för har varit väldigt nöjd och kommer inte ändra något annat.

Jag förstår. Jag har ett tvårörssystem med gamla radiatorer (för oljeeldning). Min egentliga fråga är väl ifall man sparar in pengar i form av lägre elförbrukning med en ny Thermia kontra en gammal likt min? Är det värt att montera innegivare? Jag eldar en del i kaminen.
 
J JD1170E skrev:
Jag förstår. Jag har ett tvårörssystem med gamla radiatorer (för oljeeldning). Min egentliga fråga är väl ifall man sparar in pengar i form av lägre elförbrukning med en ny Thermia kontra en gammal likt min? Är det värt att montera innegivare? Jag eldar en del i kaminen.
Själv kör jag utan innegivare men har lagt ner tid på injusterin av radiatorerna så jag har en diff på 1/dygn. Om du sparar pengar kommer du nog göra om du byter pump men du kommer nog inte tjäna massor eftersom du redan har en pump om den nu fungerar tillfredsställande.Du kan ju skriva vad du har för förbrukning på värme/varmvatten idag om du har koll.Har pumpen gått på mycket el- tillskott och om du vet ca när tillskottet går in exempel -15.
 
ang coop så är det nog vid 0/35 och 0/50 (4,4/3,0) som avser din Villa 75. Det är bättre COP på en ny pump.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Följer tråden med intresse då jag har en 55a som blir 21 år i januari, med garantibyte av kompressor 2010, då byttes även torkfilter, etc.
Berätta gärna hur du tänker med att en Diplomat fortfarande är aktuellt, istället för nyare konstruktioner.
 
A AndersS skrev:
Följer tråden med intresse då jag har en 55a som blir 21 år i januari, med garantibyte av kompressor 2010, då byttes även torkfilter, etc.
Berätta gärna hur du tänker med att en Diplomat fortfarande är aktuellt, istället för nyare konstruktioner.
Jag tänker så här om diplomaten.Diplomaten är en beprövad maskin som håller bra och inte masa lullul som krånglar.samtidigt så tycker jag att den är mer användarvänlig och billigare att reparera än inverter exempel.Ibland kan bli lite väl mycket på en pump och jag menar att den ska bara ge dig en bra värmekomfort och varmvatten.Ända som är tråkigt är att dom har slutat tillverka den vanliga diplomaten utan när jag byter om några år blir det diplomaten med varvtalstyrda cirkulationspumpar.Fördelen med en on/off är att den bara startar och stoppar medans en inverter kan gå ett bra tag innan räknat ner integralen.Visst när värmevehovet är lågt så är det kanon med en inverter men jag föredrar on/off och ger man lite tid med investeringarna så brukar det bli riktigt bra.Sedan är det ju det här med förutsättningar om man exempel har grunt borrat tjänar man nog på en calibran men annars om man är nöjd så vet jag inte om man ska satsa på en avancerad maskin.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.