Hej, jag behöver ljudisolera en yttervägg som leder ner ljud från ett boutrymme till ett kontor. I kontoret tänker jag bygga en vägg på ytterväggen och fylla med isolering, med luftspalt mot ytterväggen.

Men jag är rädd för att ytterväggen blir kall och att det kan bildas kondens på insidan av den. Då vill man ju ventilera den, men det är direkt motsättning till ljudisolation.

Frågan är, är det en dum idé att lägga en golvvärmeslinga mellan väggarna så att den håller lite värme i ytterväggen.

Och sedan frågan om ventilation. Jag har möjligheten att koppla mekaniska frånluften till väggen så att den suger lite och luftar den vägen. Eller så kan jag borra ett hål ut i fasaden och sätta in en fläkt där som ventilerar. Tilluft till det då? Jag har jordisolering under golvet, det släpper upp lite lukt i kontoret. Så jag skulle gärna suga från golvet, upp i väggen och så ut via antingen fläkt direkt ut då, eller via ventilationen. Men jag är lite nervös över att dra ner fuktig luft från kontoret ner i golvet och ut i väggen.

Någon som har lyckats att lösa ett liknande problem? Tacksam för tips.
 
Ingen som har något tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.