Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Om skatten vore frivillig har jag svårt att tro att ens de mest hängivna hade plockat upp plånkan.
Det ÄR frivilligt - du kan alltid bli hemlös och arbetslös. :p
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det ÄR frivilligt - du kan alltid bli hemlös och arbetslös. :p
Där tror jag att du har fel.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Med munskydd och eller distans är smittorisken minimal för infektion om alla förhåller sig till det. De som "skiter" i konsekvenserna kan ju peta varandra i näsorna för att testa vem som lever längst.
Så du kan leva ditt liv genom att aldrig vara i samma rum som någon annan?
Låter som ett mycket trist liv och det riskerar att förkorta ditt liv eftersom bristande socialt liv är en känd riskfaktor för att avlida onödigt tidigt.

Vanliga kirurgmunskydd är ju ett rätt bristfälligt skydd i praktiken.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Vad har folk anfört som orsak till att vaccinering är fel?
Du får väl läsa tråden. För du menar väl inte att jag ska kopiera 1000 inlägg åt dig?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu försöker du generalisera, det försöker jag inte göra.
Jag tycker inte att det är särskilt intressant i ett forum att diskutera en enskild person, det blir så lätt personangrepp eller annat olämpligt av det.

harry73 harry73 skrev:
Visst kan man titta över en hel befolkningsgrupper och konstatera att fördelen överväger nackdelen, men fördelen (att inte dö eller bli sjuk) beror på olika riskfaktorer, och samma gäller för nackdelen.
Visst, men på individnivå är det ju mycket sällsynt att man känner till sina riskfaktorer när det gäller sjukdomsförloppet,
 
BirgitS
M mickef skrev:
Risken att infekteras är nog inte så stor och steget till allvarlig sjukdom och död försumbar.
För närvarande är det stor risk att umgås med ovaccinerade barn. Det är i den gruppen det är störst smittspridning och i andra hand är det i de åldrarna som deras föräldrar har.
 
  • Haha
Harpgear
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du kan leva ditt liv genom att aldrig vara i samma rum som någon annan?
Låter som ett mycket trist liv och det riskerar att förkorta ditt liv eftersom bristande socialt liv är en känd riskfaktor för att avlida onödigt tidigt.

Vanliga kirurgmunskydd är ju ett rätt bristfälligt skydd i praktiken.
Oroa dig inte för mig.
Enl. professorn är munskydd gott nog.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Men det vill så klart till att ha koll på alla parametrar såsom olika varianter och mutationer, tid från infektion, antikropparnas avtagande, hur allvarligt sjuk man blir, ålder, riskparametrar, regler kring covidbevis och vaccinpass och annat för att fatta rätt besluta vid varje givet tillfälle.
Japp, både delta och omikron ökar risken för återinsjuknande.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Oroa dig inte för mig.
Enl. professorn är munskydd gott nog.
Enligt vilken professor och vad betyder "gott nog"?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
I det här fallet var jag egoistisk och tänkte mest på mig själv.
Det kanske gäller även dig. Vet du med säkerhet att du inte bär på genen som ökar risken för mycket allvarlig covid?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kanske gäller även dig. Vet du med säkerhet att du inte bär på genen som ökar risken för mycket allvarlig covid?
Nej men jag tror inte att jag bär på den genen då min Covid19 knappt märktes så jag tror inte att jag kommer att belasta sjukvården vid nästa varv heller.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt vilken professor och vad betyder "gott nog"?
Han som Tilde, tror jag det var, intervjuade i Efter fem, tror jag det var, häromdagen.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Nej men jag tror inte att jag bär på den genen då min Covid19 knappt märktes så jag tror inte att jag kommer att belasta sjukvården vid nästa varv heller.
Om din covid knappt märktes kan det bero på att du knappt utsattes för några viruspartiklar och resultatet kan bli ett annat om du utsätts för de höga antal som är vanligare med deltavarianten än med de tidigare. Det kan också innebära att du tillhör den grupp som just inte får några antikroppar, vilket i sig då ger ett svagt skydd nästa gång. Till det ska då läggas omikron som är bra på att återinfektera personer.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Han som Tilde, tror jag det var, intervjuade i Efter fem, tror jag det var, häromdagen.
Okej, det är alltså mycket oklart om det gällde kirurgskydd eller något bättre samt vilken effekt som avsågs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det är alltså mycket oklart om det gällde kirurgskydd eller något bättre samt vilken effekt som avsågs.
Vanligt munskydd som jag uppfattade det Och smittorisken mellan honom och Tilde med munskydd och 1 m distans.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.