Hej!
Bor i ett 1.5 plans 50-talshus sedan något år tillbaka och är total nybörjare på värmesystem och liknande så tacksam för all hjälp jag kan få med att öka trycket i vår äldre NIBE EVC 13.
Tror att trycket legat stabilt runt 1 bar hela året men nu när jag drog igång elementen i hela huset för ett litet tag sedan så har trycket sjunkit till knappt 0.4-0.5.
Har försökt att lufta alla element men får inte ut något vatten efter att luften har pyst ut i elementen på ovanvåningen. Gör det svaga trycket att det är dålig cirkulation/tryck i elementen på ovanvåningen?
Har hittat en manual på internet till EVC 13 men tycker inte den ser riktigt ut som den jag har så inte riktigt förstått vad/hur man ska vrida för att öka trycket.. Kanske har jag en äldre modell?
Vore skönt att få upp innertemperaturen i dessa kalla tider

/GBV
 
  • Kontrollpanel av en NIBE EVC 13 värmepanna med inställningsrattar, en manometer för tryck och en temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel av en NIBE EVC 13 med temperatur- och tryckmätare visande lågt vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre NIBE EVC 13 värmepumpsinstallation med kopparledningar, cirkulationspump och mätinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av en NIBE EVC 13 värmepanna med fokus på anslutningar och en etikett märkt "Avtappning Påfyllning".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som avtappning och påfyllning sker genom samma kran. Man behöver en kran-adapter för trädgårdsslang och sedan kan man koppla på slangen och fylla på vatten i värmesystemet. Man öppnar och stänger med det mindre svarta och runda vredet.
 
J Josth skrev:
Ser ut som avtappning och påfyllning sker genom samma kran. Man behöver en kran-adapter för trädgårdsslang och sedan kan man koppla på slangen och fylla på vatten i värmesystemet. Man öppnar och stänger med det mindre svarta och runda vredet.
Tack för svaret!
Som total nybörjare tror jag inte helt att jag fattar var man ska koppla på kran-adaptern..? Ska den kopplas på den svarta delen till höger? Och sen koppla till vattenslangen och sen reglera vattenmängden genom att vrida på den mindre till vänster?
 
Ja. Det lite större vredet är bara ett skyddslock man tar bort för att kunna skruva på kranadaptern.

Här en manual som bör passa din årsmodell: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11032/411367-3.pdf

Kan även finnas någon annan påfyllningsventil i radiatorsystemet på utsidan pannan. Beror helt på rörmokaren som gjorde installationen.
 
Aha ok! Tack för klargörandet!
Då tror jag att jag har en hum om förfarandet.
Bara för att dubbelkolla så jag inte klantar mig på någon punkt... Om jag tolkar dig rätt så gör jag följande steg:
1. På med kranadapter på den högra platsen bakom plasthöljet.
2. Koppla på trädgårdsslang och dra igång vatten.
3. Vrida på den vänstra svarta för att reglera mängden vatten som fylls på.
4. Samtidigt som vattnet fyller på hålla koll på tryckmätaren och strypa flödet när jag når till 1 bar.

Något jag missat eller är det hela processen? Något annat jag bör tänka på för att undvika strul/komplikationer?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det låter ok. Glöm inte trädgårdsslangen ute så den fryser. Om det hade funnits fler alternativ att fylla på kanske det synts om du haft ett antal bilder på rör och expansionskärl runt pannan(?)
 
Fint!
Tack för tipset med vattenslangen, redan glömt en ute i år

på utsidan finns det bara en annan blå koppling?
 
  • Värmepanna med röranslutningar och en blå koppling i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till bild
 
  • Blå ventil på kopparledning monterad vid isolerad rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den blå hatten helt öppen eller är det en stängd ventil för påfyllning?

Borde finnas ett expansionskärl också men det kan ju vara ett gammalt öppet dito som sitter uppe på vinden?
 
G GBV skrev:
på utsidan finns det bara en annan blå koppling?
Vad händer, när du vrider på den?
 
Oj, ingen aning faktiskt! Som helt inkompetent på sådana här saker har jag inte vågat vrida på något med inbillningen att det plötsligt ska börja spruta vatten/hända något som jag inte har koll på :)

Men ska kanske testa att vrida på den blå och se om något händer.
 
J Josth skrev:
Är den blå hatten helt öppen eller är det en stängd ventil för påfyllning?

Borde finnas ett expansionskärl också men det kan ju vara ett gammalt öppet dito som sitter uppe på vinden?
Och angående expansionskärl... Det är inte det där oranga som sitter inne i maskinen lite längre bak? Inte sett något på vinden iaf.
 
Expansionskärlet där bak?
 
  • Rörsystem med isolerad kopparledning, expansionskärl, cirkulationspump och säkerhetsventil i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog mod till mig och testade vrida på den blå. Det började låta en del från systemet och sen började tryckmätaren sakta men säkert öka. Stängde till den när jag kom till 1 bar igen!
Får hoppas att den håller sig kvar där nu :)

Stort tack för vägledningen och alla snälla här på forumet som kan guida utan att man behöver ringa hit någon att fixa det! :)
 
  • Tryckmätare för panna/värmesystem visar 1 bar, med instruktionstext för påfyllning nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G GBV skrev:
Expansionskärlet där bak?
Japp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.