L Leifur skrev:
Miele PT7137WP (ej vattenkyld):
  • Förbrukning: 1,55kWh per torkomgång
  • Torktid: 85 minuter
  • Värmeavgivning: 917W

Saxat ur installationsanvisningarna (s.10): "Kalluft som sugs in i maskinen värms upp och släpps sedan ut. Därför är det viktigt att det finns tillräcklig ventilation, särskilt i små uppställningslokaler."

Källor
[länk]
[länk]

Electrolux T5190LE (vattenkyld):
  • Energiförbrukning: 1,64 kWh per torkomgång
  • Torktid: 51 minuter
  • Värmeavgivning: 375W
  • Kylvattenförbrukning: upp till 8 liter per torkomgång

Källa

[länk]

Detta torde väl räcka för påståendena om att det definitivt är mätbart samt att det finns värmepumpstumlare som är vattenkylda.
Fast det där gäller ju inga konsumentmaskiner öht och därmed utan relevans i en diskussion om konsumentmaskiner.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Sittställning
[SH] [SH] skrev:
Fast det där gäller ju inga konsumentmaskiner öht och därmed utan relevans i en diskussion om konsumentmaskiner.
Du har nog kommit fel, detta är en diskussion utan relevans :rofl:
 
  • Haha
[SH]
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Fast det där gäller ju inga konsumentmaskiner öht och därmed utan relevans i en diskussion om konsumentmaskiner.
Relevansen ligger i att ge referenser som visar att värmepumpstumlare visst avger mätbar värme till omgivningen samt att det finns värmepumpstumlare som är vattenkylda. Detta eftersom referenser efterfrågades. Tror du att konsumentmaskiner skulle vara "bättre" i det avseendet och inte avge mätbar värme till omgivningen?
 
L Leifur skrev:
Relevansen ligger i att ge referenser som visar att värmepumpstumlare visst avger mätbar värme till omgivningen samt att det finns värmepumpstumlare som är vattenkylda. Detta eftersom referenser efterfrågades. Tror du att konsumentmaskiner skulle vara "bättre" i det avseendet och inte avge mätbar värme till omgivningen?
Klart en konsumentmaskin avger lite värme - energin upphör inte att existera.
Det finns däremot inte konsumentmaskiner med vattenkyld kompressor afaik så en sådan vill jag gärna ha referens på ..
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Klart en konsumentmaskin avger lite värme - energin upphör inte att existera.
Det finns däremot inte konsumentmaskiner med vattenkyld kompressor afaik så en sådan vill jag gärna ha referens på ..
Point taken, jag känner inte till någon vattenkyld konsumentmaskin. Jag hade med att det finns vattenkylda värmepumpstumlare i mitt inledande inlägg för att exemplifiera att mängden värme som avges faktiskt inte alls är omätbar eller försumbar.

Vad menar du när du skriver "avger lite värme"?
 
A
useless useless skrev:
Ok. Så den vattenkylda avger några hundra W mindre till rummet och spolar ut energin i avloppet istället? Är det bättre?
inte heller förenligt med företag som är ISO14000 certifierade att slösa med dricksvatten som anses vara en ändlig resurs
 
MultiMan MultiMan skrev:
*Ignorera användare på*
En onödigt otrevlig upplysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.