Hej!

Har en Cetetherm Mini (tror jag) fjärrvärmeanläggning, med ECL100M regulator. Får inte upp värmen när det är kallt ute. Inkommande fjv är nog tillräckligt varmt, men flödet blir väldigt lågt - bara cirka 110 l/timme tas på fjv-sidan för radiatorerna. Varmvattnet ger ett stort flöde när det drar igång, så det borde inte vara inkommande tryck/flöde/filter.

Ställdonet står på fullt öppet och försöker reglera upp värmen till radiatorerna, och även med det avtaget ökar inte flödet. Ventilen är en VS2 DN-15, KV 0,63.
http://se.varme.danfoss.com/Product/065F2113_MNU17496357.html
Har dock ingen "fjäder-tryck-pryl" mellan piggen och ställdonet som finns på bilden på den på länken..

Har provat att knacka på piggen, även efter att trycka ner med mejsel, men det blir ingen skillnad när den släpper upp. Den kan röra sig ut och in - dock bara cirka 2 mm mellan stängt (0 flöde) och släppt (max flöde). Det går lätt att dra ut piggen med tång kanske 6 mm ytterligare, men det ökar inte flödet. Har plockat isär och rengjort ventilen och värmeväxlaren, men det hjälpte inte. Tror därför att det är något i ventilen som gör att den inte öppnar helt.

Kanske någon kan svara på:
1) Är det något mer jag kan göra med ventilen för att försöka få den att öppna?
2) Räcker det, med dessa symptom, att byta packboxen (verkar vara Danfoss nr 065F0006)?
3) Eller behöver jag byta hela ventilen? Danfoss nr 065F2113 tror jag
4) Var kan man få tag på dessa till bra pris? Verkar bara finnas i danska webshoppar, som antingen bara skickar inom Danmark, eller har väldigt hög frakt. Och ventilen var verkligen mycket dyrare än jag trott att den skulle vara (1000:- minst)... är ju ingen väldigt komplex del. Finns någon non-OEM-del som passar?

För packboxen verkar den se ut precis som radiatorvarianter, som har andra artikelnummer, kanske dumt att chansa på att det passar och beställa, och frågan är som sagt om det hjälper ens.

Tacksam för all hjälp!
 
J
Har du kollat filtret på värmedelen så det inte sitter skit i det
 
Tacvk för svaret!

Har ju faktiskt inte kollat filtret på värmedelen (radioatorkretsen antar jag att du menar), men jag har tänkt så här om de två filtren:
- Inkommande fjv - då borde isf även flödet till varmvattenväxlaren vara lågt (finns bara ett inkommande filter), men där är det ett riktigt högt flöde
- Filtret på radiatorsidan - då borde mer flödet som pumpas runt i radioatorkretsen vara lågt, men flödet av fjv-vatten genom växlaren borde inte påverkas (däremot kanske utbytet i växlaren inte blir bra)

Jag ska fundera på att kolla óch rengöra filtren dock, ska samla på mig fler bra ideer så jag kan plocka isär lite i helgen och hoppas få igång det! Fler idéer tas också gärna emot.
 
Dåligt flöde som nämnts, filter igensatt, pumpen står i sommar mod läge 1, någon fördelninskran är stängd.
Har du en cirkulationspump med 3 olika hastigheter? Då kan man lyssna om pumpen ändrar varvtal,är det riktigt kallt ute så bör man använda läge III .
Under sommaren stänger regulatorn av pumpen men motionerar den någon gång i månaden, den har kanske satt sig?
 
Kanske kan det vara något sådant, och jag ska testa lite med pumpen imorgon, tack! Men för att förtydliga:

Det jag menar med lågt flöde är liter/minut av vattenuttag på fjärrvärmesidan (dvs den flödesmängd integreringsverket för debitering mäter) - om cirk-pump eller filter är igensatt på radiotorsidan, då blir (väl) flödet i radiatorkretsen lågt, men inte på fjärrvärmesidan.

Då blir väl iofs möjligt effektuttag lågt pga låga flödet av radiatorvattem genom växlaren, men det som gör att jag lutar åt flödet på fjärrvärmesidan är att jag aldrig kommer över cirka 110-120 liter/timme i fjärrvärmevattenuttag, medan övriga radhus i samma länga verkar ligga på 250-400 liter per timme! (utan varmvattenspolning för båda - för då kommer jag också upp i flera hundra liter per timme)
 
Hej, gjorde du något med vs2-ventilen eller möjligen någon annan åtgärd som löste problemet?
 
Senaste vintern (två är senare alltså) tog jag loss den igen, skruvade av packboxen från ventilen (tror jag det heter), och där nere sitter så själva piggen som stänger/öppnar. Och den rörde sig väldigt lite upp och ner vid tryck.

Hade läst om att knacka med hammare/mejsel för att få den att släppa, hjälpte inte. Sprutade i lite rostlösare, funkade inte heller. Stoppade ned tång som precis fick tag, svårt att rycka upp men den rörde sig lite uppåt.

Med rätt mycket våld för att hålla tag iden, dra uppåt med skrivande rörelse, lossnade den till slut gradvis, och kunde motioneras lite upp och ner och funkade efter det med fullt flöde. Till slut!
 
  • Gilla
gusse99
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Då tolkar jag det som att det kan vara problem med vs2-ventilen även om den yttre "piggen" är i fullt öppet läge.

Började också kolla flöden i centralen. Ligger på 78l fullt öppen, kanppt 50grader ut till radiatorslingan. När jag öppnar varmvattenkranen tio gånger högre. Det är också bara den allra sista delen på reglerehnhetens snurrintervall som stryper flödet.

Får bli att försöka få loss ventilen och "titta".
 
G gusse99 skrev:
Tack för snabbt svar. Då tolkar jag det som att det kan vara problem med vs2-ventilen även om den yttre "piggen" är i fullt öppet läge.

Började också kolla flöden i centralen. Ligger på 78l fullt öppen, kanppt 50grader ut till radiatorslingan. När jag öppnar varmvattenkranen tio gånger högre. Det är också bara den allra sista delen på reglerehnhetens snurrintervall som stryper flödet.

Får bli att försöka få loss ventilen och "titta".
Låter precis som mina symptom. "Yttre piggen" funkade ok att dra ut och in, men den inre öppnade aldrig mer än en liten bit.
 
Tack, precis så var det. Tog mig an ventilen igår.

"Packboxen" satt ordentligt, svårt komma åt med det mesta i centralen, men med en riktig spärrnyckel lossnade den fint. Sedan såg det inte så mycket ut därinne, bara en liten metallring. Fick tag med näbbtången och vred och drog lite lätt och då släppte något en fjäder syntes. Sedan gick den bra ut och in vid testtryck. Skruvade åt allt och vred på tilloppet på fjärrvärmen och schwoosh sa det, 800 liter/h in i växlaren och nu toppenvärme.

Enkel åtgärd såhär i efterhand, en hel del funderande dessförinnan, mkt för att den yttre piggen ändå gick ut helt. Nu i efterhand kan jag se att det var ett symptom att den gick ut så långsamt, nu reagerar den direkt. Hade också testat att knacka på ventilen, räckte inte för min att släppa.
 
  • Hand i svart handske håller en metallventil som används i fjärrvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppnad ventil med synlig metallring, omgiven av rör och verktyg i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ventil med packbox synlig, omgiven av rör och verktyg i ett trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.