Hej

Vår badrumsfläkt har börjat låta något fruktansvärt så den ska bytas ut. Huset har självdrag och i vår mening lite bristande ventilation och efter att ha sökt lite har vi läst många rekommendationer om att ha en badrumsfläkt som går 24/7 i sakta fart för att sedan öka vid hög fukthalt. Någon som tycker annorlunda? Fläkten sitter i yttervägg med ett rör som går rakt ut.

Till den egentliga frågan:
Vi har fastnat för Pax Calima, den går kontinuerligt 24/7. Efter att ha läst en massa, bl.a. på byggahus.se så sägs det att man inte behöver ha kallrasskydd på en badrumsfläkt som går kontinuerligt eftersom luftströmmen inte ska tillåta att den kalla luften kommer in i huset. Men jag ser att Pax säljer kallrasskydd till Calimamodellen. Finns den produkten till för de som inte tänker köra sin fläkt 24/7? Men varför då köpa Calima-modellen...

När jag ändå skriver så kan jag ventilera lite. Varför ska det envisas med att göra allt ”smart”? Den badrumsfläkten styrs med en app, vill man inte använda appen är man alltså tvingad att använda deras grundinställning. Så jävla dumt om man frågar mig, knappar har fortfarande en plats på dagens produkter.
 
Jag har installerat Fresh Intellivent Sky och kommer att köra på konstant drift.
Jag installerade kallrasskydd ifall jag av någon anledning inte vill köra konstant drift eller vid längre strömavbrott (som vi råkar ut för ibland) så värmen behålls bättre i huset.
Borde inte krävas kallrasskydd vid konstant drift.
 
T Trunk skrev:
Hej

Vår badrumsfläkt har börjat låta något fruktansvärt så den ska bytas ut. Huset har självdrag och i vår mening lite bristande ventilation och efter att ha sökt lite har vi läst många rekommendationer om att ha en badrumsfläkt som går 24/7 i sakta fart för att sedan öka vid hög fukthalt. Någon som tycker annorlunda? Fläkten sitter i yttervägg med ett rör som går rakt ut.

Till den egentliga frågan:
Vi har fastnat för Pax Calima, den går kontinuerligt 24/7. Efter att ha läst en massa, bl.a. på byggahus.se så sägs det att man inte behöver ha kallrasskydd på en badrumsfläkt som går kontinuerligt eftersom luftströmmen inte ska tillåta att den kalla luften kommer in i huset. Men jag ser att Pax säljer kallrasskydd till Calimamodellen. Finns den produkten till för de som inte tänker köra sin fläkt 24/7? Men varför då köpa Calima-modellen...

När jag ändå skriver så kan jag ventilera lite. Varför ska det envisas med att göra allt ”smart”? Den badrumsfläkten styrs med en app, vill man inte använda appen är man alltså tvingad att använda deras grundinställning. Så jävla dumt om man frågar mig, knappar har fortfarande en plats på dagens produkter.
Hej jag har en fråga men hur får du din paxfläkt att gå kontinuerligt? Kan du visa kort på koppling ? Själv så har jag nyss köpt en Calima Paxfläkt och provat starta den på bordet med stickpropp och märkte att den inte gå hela tiden som jag vill att den ska göra. Med vänlig hälsning, Jimmy
 
Hoffa69 Hoffa69 skrev:
Hej jag har en fråga men hur får du din paxfläkt att gå kontinuerligt? Kan du visa kort på koppling ? Själv så har jag nyss köpt en Calima Paxfläkt och provat starta den på bordet med stickpropp och märkte att den inte gå hela tiden som jag vill att den ska göra. Med vänlig hälsning, Jimmy
Nu har det gått ett par dagar sedan du frågade så förhoppningsvis har du löst det, för jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Fläkten sitter såpass till att om jag ska fixa med den måste jag antingen flytta på en tvättmaskin eller göra lite akrobatik vilket jag är lite för lat för att göra.

Men jag kopplade den inte på något speciellt sätt, med andra ord beror den kontinuerliga driften inte på hur den kopplades.

Har du dubbelkollat ifall din fläkt stödjer kontinuerlig drift? Jag vet att inte alla pax-fläktar gör det.

Min fläkt har dessutom en app (suck, totalt värdelöst) man kan ställa in typ av drift m.m., om din har det så testa gå in där och kolla efter en passande inställning. Min var förinställd på kontinuerlig drift men det kanske skiljer mellan modell.

Om din modell inte har en app så gissar jag att den har något/några reglage eller knappar på fläkten. Men vad de gör för något får du rådfråga din manual om.
 
Kan inte svara på Pax, men för den som hittar den här tråden i framtiden så gäller för Fresh-motsvarigheten Intellivent Sky att den också har en app. Mig veterligen går det att göra alla inställningar direkt på fläkten om man så önskar (men kanske inte riktigt lika fingranulärt som i appen). Det enda som enbart går att göra i appen är att sätta den i tillfälligt boost-läge då den kör full fart i tio minuter. Allt annat går att utföra direkt på fläkten med diverse obskyra knapptryckningar.

För egen del kör jag just Intellivent Sky med kontinuerlig drift utan kallrasskydd. Dock kopplad till skorstenspipa på över tio meter så den snurrar även utan att ha ström påkopplad. Till det har jag ställt ökad hastighet vid lukt, tänd lampa eller fukt.
 
Man kan via app en bestämma hur fläkten ska bete sig, Sensorstyrd eller kontinuerligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.