A Arnodt skrev:
Skulle de 11 st kablarna vara solarkablar från panelfälten? Det kan inte vara udda antal, måste vara jämnt, t.ex. 2, 4, 8 10 osv. 11 kan det inte vara. Eller räknar du in även den grövre AC-kabeln?
Du kan ju titta i dokumentationen du fått över anläggningen där finns schema hur panelerna är kopplade. Har du inget sådant schema blir det svårt i framtiden att felsöka vid ev. driftstörningar.

De 19 st 395 Wp panelerna åt söder är nog seriekopplade(inte parallellkopplade). Jag gissar att de är anslutna till 8 kW växelriktaren.
Allt är inte färdigkopplat än. Elektrikern skulle vara på plats även idag. Det blir spännande att se hur det ser ut i eftermiddag. Så det är nog precis som du säger att det är 10 kablar till panelerna och 1 AC-kabel.
 
Hej

När jag läste igenom tråden, så anar jag att förutsättningarna har förändrats något från det att ”Grillen” startade tråden 3 apr 2019 och till det att och ”Harald Blåtumme” i går (6 dec 2021) ”lyfte tråden” igen.

Framför allt att det har blivit en högre prisnivå och större variation i elpriset och det att det ser ut att bli svårare att få ett fastprisavtal (som en konsekvens).

En sådan variation skulle kunna påverka svaret om lönsamheten som både ”Grillen” och ”Harald Blåtumme” efterfrågar.

Många verkar ha en god koll på hur man gör kalkyler och hur bra lönsamhet den egna solcellsinvesteringen givit.

För er som idag har erfarenheter av era solcellsanläggningar borde det väl vara möjligt att göra nya kalkyler gällande lönsamhet utifrån tre möjliga faktorer;

1. Den prisvariation som varit sista tiden
2. svårare att få ett fastprisavtal
3. Möjligheten att skattereduktionen på 60 öre/kWh för all el som matas in till elnätet, försvinner

Är det någon som har gjorda kalkyler på sin installation som klarar av att genomföra beräkningar med hänsyn till dessa faktorer.
 
Magnus E K
Den ökade prisvariationen lär inte göra solceller mer attraktiva jämfört med att investera samma summa i energibesparande åtgärder.
 
F
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den ökade prisvariationen lär inte göra solceller mer attraktiva jämfört med att investera samma summa i energibesparande åtgärder.
Eller magasinering. Jag som inte har direkt fet elräkning med kanske 8500kWh och ett max uttag enligt effekttariff på ca 5-6kW skulle kunna reducera min elräkning till hälften under vintermånaderna men nuvarande prisvariation genom ett 15kWh batteri.

sen så är det så att med de priser vi hade i Maj-Juni på elen under dagtid vardagar så betalade sig solcellerna rätt bra. Jag sålde på ett månadsgenomsnitt för 1,26 och köpte under samma period för 0,38 om jag inte minns fel. Och då var sålt 4-5 ggr så mycket som köpt.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Det svåra tycker jag är att avgöra om man ska köra på med nuvarande avtal (överskott säljs på spotpris, men el köps på något sorts dygnsmedelvärde baserat på gårdagens spotpris), ändra till timpris (då är det som billigast att köpa när vi säljer, men även billigt på nätterna, kan vara fördel när vi inom kort skaffar elbil som laddas på nätterna) eller om man ska försöka få ett fastprisavtal (överskottet säljs fortfarande på spotpris).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den ökade prisvariationen lär inte göra solceller mer attraktiva jämfört med att investera samma summa i energibesparande åtgärder.
Om man redan gjort det man kan i det avseendet är ju solceller nästa steg.
En braskamin av något slag kanske kommer i framtiden, men det är lurigt med placeringen, den ska stå på ett vettigt ställe inne, men skorstenen får inte hamna så att den skuggar panelerna. Det innebär i praktiken att vi får ha den mitt i hallen. då blir det enbart för uppvärmningssyfte, ingen direkt mysfaktor.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om man redan gjort det man kan i det avseendet är ju solceller nästa steg.
En braskamin av något slag kanske kommer i framtiden, men det är lurigt med placeringen, den ska stå på ett vettigt ställe inne, men skorstenen får inte hamna så att den skuggar panelerna. Det innebär i praktiken att vi får ha den mitt i hallen. då blir det enbart för uppvärmningssyfte, ingen direkt mysfaktor.
Det där åkte jag på med besked, hade planerat sätta in en kamin på vår nya veranda och gjort plats för en betongskiva som underlag… men så kom solceller in i vårt liv och jag har nu en kvadrat golv som avviker i färg och en ganska ful gasolhistoria istället som regelbundet påminner mig om braskamindrömmen slagskuggan från karminröret hade tagit alldeles för mycket av effekten från solcellerna. Men det är det värt, har dessutom både vedpanna och kamin inne i huset. Förlåt TS! Känns som att jag kapade din tråd för en stund.
 
Kan man säga att man "tjänar" på solpaneler när man flyttar utgifterna från elbolagen till solpanelföretaget? En följd är väl att elnätbolagen måste höja elnätavgiften för att kompensera om bortfallet blir för stort.
 
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kan man säga att man "tjänar" på solpaneler när man flyttar utgifterna från elbolagen till solpanelföretaget? En följd är väl att elnätbolagen måste höja elnätavgiften för att kompensera om bortfallet blir för stort.
Hur tänker du, vilket bortfall skulle nätbolaget behöva kompenser för menar du? Det är ju snarare tvärtom. Närproducerad el har lägre förluster innan den används så nätbolaget tjänar på det. Det kompenseras med även med genom några öre i ”nätnytta” från nätbolaget.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Så som det ser ut idag, om man väljer spotpris avtal, så tror jag att det finns goda möjligheter att sälja till högre pris än man köper. Även på sommaren. Detta borde då innebära att man går med vinst på investeringen. Men det är många parametrar som är med och styr i det hela. El priset är en stor faktor. Hur man finansierar investeringen och till vilken kostnad man får anläggningen.
 
Finns det något elhandelsbolag som du kan sälja överskottsström till tim-spottmedelpris och köpa din nödvändiga ström till tim-spottmedelpris?

Vad jag har förstått är sälja överskottsström till spottpris, inte "tim-spottpris" utan beräknat på månadens tim-spottpriser, alltså medelvärde av månadens ca 720 tim-spottpriser.

Sin elförbrukning har man möjlighet att styra tidpunkt på dygnet, men inte tidpunkt på dygnet när man säljer sin överskottström från solcellsanläggningen.

En solcellsanläggning är bra på det sättet att den producerar under ljusa delen av dygnet, vilket överensstämmer med människans aktiviteter, och då brukar tim-spottpriset vara högre än på mörka delen av dygnet.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Hur tänker du, vilket bortfall skulle nätbolaget behöva kompenser för menar du? Det är ju snarare tvärtom. Närproducerad el har lägre förluster innan den används så nätbolaget tjänar på det. Det kompenseras med även med genom några öre i ”nätnytta” från nätbolaget.
Jag tänker att om väldigt många producerar sin el själva så kommer färre kWh att flyta genom nätbolagens ledningar, dvs deras inkomster minskar. Kostnaden för att driva näten är fortsatt densamma. Utslaget på färre kWh kommer avgifterna att behöva höjas.
Dessutom minskar statens intäkter i form av skatter vilket i sin tur måste kompenseras. Ett nollsummespel med andra ord.
 
Skaffar man en solcellsanläggning som ger 10000 kWh/år till ett enfamiljshus som idag förbrukar 10000 kWh/år, då kommer enfamiljshuset efter installation av solceller att köpa ca 7000 kWh/år.
Elnätsbolaget får in färre slantar i kassan. Men de kan å sidan få goda inkomster på elnätsavgift på överskotts-kWh ca 7000 kWh/år som genereras av solcellerna, som närmaste grannarna då kommer att förbruka. Elnätsbolaget har nämligen ingen kostnad alls för de överskotts-kWh. Andra kWh har elnätsbolaget kostnader de måste betala för kWh som långväga har transporterats från norra Sverige, och de måste betala till andra elnätsbolag och Svensk Kraftnät, och betala för transportförlusterna från kraftverken vid de norrländska floderna.

Klart, skulle varje enfamiljshus skaffa solcellsanläggningen så börjar kanske elnätsbolaget att krorra för att de får in färre slantar i kassan.
 
Redigerat:
Magnus E K
A Arnodt skrev:
Finns det något elhandelsbolag som du kan sälja överskottsström till tim-spottmedelpris och köpa din nödvändiga ström till tim-spottmedelpris?
Ja, det är den naturliga modellen. Du får betalt och betalar vad elen faktiskt är värd på marknaden just när produktion och förbrukning sker. Skulle tro att de flesta elbolag kan tillhandahålla detta om man frågar efter det, och det kommer bli "default" i framtiden. (Om ett par år blir dessutom timmarna kvartar istället.)
 
Magnus EK, skulle du vilja ange ett sådant elhandelsbolag?
Ska en elkonsument kunna köpa till tim-medelspottpris, då måste elkonsumenten också ha en elmätare som kan mäta förbrukning per timma, och även kunna rapportera det till elnätsbolaget. Alla elmätare klarar inte av det. Elnätsbolaget kanske inte är villigt att byta elmätaren och förnya sitt elregistreringssystem till kostnad av miljoner kr, för att en enda kund önskar kunna köpa ström till tim-medelspottpris.

Bekanten har solcellsanläggning och säljer överskottsström till "spottpris". Men när man tittar närmar på vad deras spottpris är, så är det tydligen medelvärdet av månadens medel-timspottpriser. Inte alls betalt för medel-timspottpris. Alltså sämre för säljaren än om det vore äkta medel-timspottpris.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.