Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du kan elda även om du har ett undertryck i huset när du har fått de varma rökgaserna att gå i rätt riktning.
Det har du rätt i, och det är det jag sagt hela tiden, så det känns konstigt att du tar upp det.

Men du kan inte få rökgaserna att gå i rätt riktning utan att tillfälligt ta bort undertrycket. Åtminstone inte om huset är så tätt som det skall vara.
 
S Swe_Leroy skrev:
Jag har en Contura kamin som har friskluft som tillluft från golvet. Det var nästintill omöjligt att elda i den utan att ha ett fönster öppet och luckan lite halvt öppen. Men nu har jag lärt mig hur jag ska göra!
1. Jag kollade friskluftsventilen i grunden (under altanen) och den var full med spindelväv och smuts så borstade rent den.
2. Jag upptäckte når jag plockade isär tilluften att spjället som reglerar tilluften bara öppnar 75% när det är max öppet. Jag har nu lyckats öppna spjället 100% och det brinner hur bra som helst. När skorstenen blivit varm kan jag ställa tillbaka spjället i sitt vanliga läge. Kolla om du kan göra samma sak, kan ta en bild i eftermiddag på hur jag gör.

viktigt att ha mycket tidningspapper så det böir en ordentlig brasa från start så man snabbt kan stänga luckan. Veden ska läggas ner i botten på kaminen för att brinna bäst.
Skrev lite hastigt tidigare ser jag. Med att lägga ved på botten menar jag att man bygger brasan som kapplastavar. Ställer jag vedträn upp som man gjort i gamla öppna spisar brinner det mycket sämre i vår kamin, och elden får inte den kickstarten den behöver.

På bilderna ser man vår Contura 660t och hur det går att öppna spjället helt, spjällreglaget hamnar då bakom handtaget till luckan (luckan går att stänga precis som vanligt). Är spjället i sin normala position kan man reglera öppningen på tilluften mellan 0-75% ungefär, då är det väldigt svårt att få fyr, plus att det ofta ryker in. Kanske fler kaminer har en strypning som man kan komma runt just vid tändningen, så slipper man installera en fläkt? Öppnar dock fönstret fortfarande någon millimeter precis vid start för att minska undertrycket i huset.
 
  • Contura 660t-kamin med öppet spjällreglage bakom luckans handtag och en askbehållare framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spjällreglaget på en Contura 660t kamin i öppet läge, placerat bakom kaminens luckhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter Helling
  • Laddar…
Även jag kör Contura (556T) , har plåtskorsten och har mycket undertryck i huset, ingen egen kanal till kaminen för förbränningsluft.

Följande metod fungerar säkert, utan lukt & rök.
1. Ladda med en större bit ved på tvären längst in i kaminen.
2. Lägg två tändkuber (Fire up kuber i träfiber indränkta i vegetabilisk olja).i mitten på kaminen
3. Lögg finkluven (2*2cm) ved ovanpå, lutande mot den större biten
4. Öppnar ytterdörren (5cm) för att jämna ut undertrycket
5. Förvärmer skorstenen inifrån kaminen med gasbrännare ett par sekunder tills inget kallras finns och luft börjar strömma upp i skorstenen.
6. Tänder upp kuberna under späntveden och hjälper upp den första röken i skorstenen med gasbrännaren.
7. Sätt luckan i upptändningsläge (stäng först när det brinner ordentligt) och stänger ytterdörren.ag gasbrännaren och stänger kaminens dörr till upptändningsläge samt stänger ytterdörren.
8. När späntveden tagit sig så lägger jag på lite större bitar ovanpå
9. Låt kaminen brinna med öppet spjäll och justera effekten med vedmängd.
 
Nissens
P Pragmatikern skrev:
Även jag kör Contura (556T) , har plåtskorsten och har mycket undertryck i huset, ingen egen kanal till kaminen för förbränningsluft.

Följande metod fungerar säkert, utan lukt & rök.
1. Ladda med en större bit ved på tvären längst in i kaminen.
2. Lägg två tändkuber (Fire up kuber i träfiber indränkta i vegetabilisk olja).i mitten på kaminen
3. Lögg finkluven (2*2cm) ved ovanpå, lutande mot den större biten
4. Öppnar ytterdörren (5cm) för att jämna ut undertrycket
5. Förvärmer skorstenen inifrån kaminen med gasbrännare ett par sekunder tills inget kallras finns och luft börjar strömma upp i skorstenen.
6. Tänder upp kuberna under späntveden och hjälper upp den första röken i skorstenen med gasbrännaren.
7. Sätt luckan i upptändningsläge (stäng först när det brinner ordentligt) och stänger ytterdörren.ag gasbrännaren och stänger kaminens dörr till upptändningsläge samt stänger ytterdörren.
8. När späntveden tagit sig så lägger jag på lite större bitar ovanpå
9. Låt kaminen brinna med öppet spjäll och justera effekten med vedmängd.
Annars räcker det med en tändkub och fönstret på glänt när man tänder.
 
  • Gilla
Pragmatikern
  • Laddar…
Har du testat "Top Down tändning" ?
Det är även bättre för miljön.
 
Du har då mekanisk frånluft? Vi hade problem med att ha för mycket undertryck i vårat Älvsbyhus. Löste det med att fixa två nya väggventiler för 5-6 år sedan. Det var verkligen värt mödan.
Började med att vi nös en hel del. Mådde allmänt dåligt hemma. Vi hade då ett företag som mätte trycket och tyckte att det var alldeles för snålt med väggventiler.
Kanske en lösning även för er, för mycket undertryck är inte bra för hälsan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.