T Toye_ skrev:
Vet inte om det är exakt samma, men den verkar inte allt för kraftig.

[media]
Ack vad tråkigt.
Men hittar bara en kombi-slip maskin på 500W och den kostar 2200 ...
Man vill ju som spara yta i verkstan och ha "två-maskiner" i en ... men då får man väl lov att punga ut med lite mer
 
F
karra karra skrev:
Blev fel när jag skulle posta detta inlägg i tråden imorse, råkade posta den i en tråd om avståndsmätare då.. :rolleyes:
Nå väl, blev uppmärksammad på att denna inte rekommenderades för användning i hemmet av LIDL, men det kanske ändå är någon här som kommer köpa 10st för att kränga vidare? :thinking::crysmile:

Nästa vecka finns en plasmaskärare på LIDL som är färdig att använda, ingen kompressor behövs för denna. Tänkte bara tipsa om det finns något intresse för en sådan :)

[länk]
R roli skrev:
Var är det tänkt att man skall använda den plasmaskäraren när man säljer i en affär som riktar sig till "hemmafixare" när man skriver så här:

[bild]

Edit: Det är inte jag som har klippt in texten tre ggr utan det blev så här vid postningen...
Alfredo Alfredo skrev:
Aha, missade att det handlade om olika modeller. :oops:

Får se om jag lyckas bättre nu då.

Från [länk]

[bild]

[bild]
K Kane skrev:
Förra varianten. Skall bli intressant att se om den nya är CE-märkt också.
M MrDizzy skrev:
Underbar kommentar (y)
Mjo, de må vara att maskiner som är för industrin är undantagna CE märkning, men jag har svårt att tänka mig att de maskinerna får då inte direktsäljas till allmänheten/privatpersoner.
Sen kan de hamna nån här och var i privat ägo ändå, via nån tar hem "skrotad/utbytt/etc/ maskin.
Tänkte mest på att Lidl inte skulle kunna sälja dem om de inte har CE märkning
Har en känsla av att jag skrivit detta innan nånstans….. IEC60974-1 är svetsstandarden som den antagligen är certifierad mot och det är andra EMC krav än för en ”konsumentprodukt”. Det gäller alla svetsar som säljs, allt av Jula, allt från Biltema och allt från alla tillverkare med kända namn med. Inget är certifierat som konsumentprodukt (eller vad man skall kalla det). Jag är inte specifikt påläst i frågan men jag bläddrar i just den standarden eller i nån av de andra 60974-X varje eller varannan vecka. Jag kan fråga nån som är mer inne på just EMC och certifiering om nån har speciellt intresse i frågan.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har en känsla av att jag skrivit detta innan nånstans….. IEC60974-1 är svetsstandarden som den antagligen är certifierad mot och det är andra EMC krav än för en ”konsumentprodukt”. Det gäller alla svetsar som säljs, allt av Jula, allt från Biltema och allt från alla tillverkare med kända namn med. Inget är certifierat som konsumentprodukt (eller vad man skall kalla det). Jag är inte specifikt påläst i frågan men jag bläddrar i just den standarden eller i nån av de andra 60974-X varje eller varannan vecka. Jag kan fråga nån som är mer inne på just EMC och certifiering om nån har speciellt intresse i frågan.
Spontant känns det ju lite svårt att kombinera EMC-krav med något som arbetar med ljusbågar, att göra en ljusbågssvets som inte alstrar bredbandiga radiostörningar känns väl i det närmsta omöjligt. Att filtrera det kabelburna är väl en sak, men känns inte som det skulle spela någon större roll med de mängder luftburet jag inbillar mig de skapar.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
F
J JFrisk skrev:
Spontant känns det ju lite svårt att kombinera EMC-krav med något som arbetar med ljusbågar, att göra en ljusbågssvets som inte alstrar bredbandiga radiostörningar känns väl i det närmsta omöjligt. Att filtrera det kabelburna är väl en sak, men känns inte som det skulle spela någon större roll med de mängder luftburet jag inbillar mig de skapar.
Det finns ett EMC direktiv att uppfylla och förhålla sig till.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Standarden IEC 60974-1 innehåller tekniska krav och krav på personsäkerhet för svetsströmkällor. Totalt innehåller denna standard 14 delar där IEC 60974-10 innehåller EMC-kraven. Alla krav där slutar normalt med EMC Klass A vilket i praktiken innebär att dessa strömkällor inte får anlutas till publika stadsnät. Kollar du svetsmaskiner från Kemppi, Esab eller Migatronic så uppfyller dessa alla Klass A så formellt ingen anslutning utanför industri för dessa heller. Parkside är märkta att de uppfyller IEC 60974-1 och delmängder från IEC 60974-10 som gäller ledningsbundna störningar ut på 230V matningsspänningen (IEC 61000-3-11 och 3-12). Så i praktiken behöver Du nog inte oroa dig för problem om Du bor i en villa med 20A huvudsäkring (keramisk) som Du kopplat ett 3-fas uttag till och använder 1 fas. De Kemppi (Minarc och Minarcmig) och Esab (ET200Pro TIG) svetsar samt Parkside PPS40B2 plasmaskärare jag har specar trög säkring 16 eller 20A (svetskällorna har Imax_ 27-30A vid max utström) och har alltid fungerat perfekt vid användning (alla ledningar internt/externt med tvärsnitt 2.5 mm2). Till detta kommer också att maxström kan du bara köra ca 2-3 minuter per 10 minuters tidsfönster.
 
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
F
P poba53 skrev:
Standarden IEC 60974-1 innehåller tekniska krav och krav på personsäkerhet för svetsströmkällor. Totalt innehåller denna standard 14 delar där IEC 60974-10 innehåller EMC-kraven. Alla krav där slutar normalt med EMC Klass A vilket i praktiken innebär att dessa strömkällor inte får anlutas till publika stadsnät. Kollar du svetsmaskiner från Kemppi, Esab eller Migatronic så uppfyller dessa alla Klass A så formellt ingen anslutning utanför industri för dessa heller. Parkside är märkta att de uppfyller IEC 60974-1 och delmängder från IEC 60974-10 som gäller ledningsbundna störningar ut på 230V matningsspänningen (IEC 61000-3-11 och 3-12). Så i praktiken behöver Du nog inte oroa dig för problem om Du bor i en villa med 20A huvudsäkring (keramisk) som Du kopplat ett 3-fas uttag till och använder 1 fas. De Kemppi (Minarc och Minarcmig) och Esab (ET200Pro TIG) svetsar samt Parkside PPS40B2 plasmaskärare jag har specar trög säkring 16 eller 20A (svetskällorna har Imax_ 27-30A vid max utström) och har alltid fungerat perfekt vid användning (alla ledningar internt/externt med tvärsnitt 2.5 mm2). Till detta kommer också att maxström kan du bara köra ca 2-3 minuter per 10 minuters tidsfönster.
Vad är kopplingen mellan säkring/säkringsstorlek och ledningsbunden EMC?
 
Det är ingen direkt koppling men om din svets stör dina egna elapparater eller grannar via ledningsnätet eller via radiobunden strålning så är nog ingen nöjd
 
P poba53 skrev:
Det är ingen direkt koppling men om din svets stör dina egna elapparater eller grannar via ledningsnätet eller via radiobunden strålning så är nog ingen nöjd
En ren välgärning, de kan alla behöva en paus från sina skärmar (y):D
Och därav, för maximal skärmfrid, helst trefas-maskiner.
 
F
P poba53 skrev:
Det är ingen direkt koppling men om din svets stör dina egna elapparater eller grannar via ledningsnätet eller via radiobunden strålning så är nog ingen nöjd
Ja, men det är som sagt samma EMC-krav på alla svetsar och plasmaskärare. Det finns EMC krav på dom, både utstrålat och ledningsbundet och det jobbas rätt hårt för att uppfylla detta trots att det inte är på samma nivå som en konsumentprodukt. Jämför man EMC-kraven på en CE-märkt svets så är det mycket hårdare än motsvarande för tex en nordamerikansk marknad.

jag hävdar även rätt bestämt att en 40A plasma är jobbig att köra på en 16A säkring och fullständigt omöjlig på 10A. Att det sen tillkommer kompressor som är inbyggd i maskinen och då belastar samma säkring hör det naturligtvis inte bättre. Det behövs väl i princip 130-140 liter/minut för en plasma även om vissa påstår att det fungerar med mindre.

en 200A inverter pinnsvets eller MIG/MAG kör man acceptabelt på en 16A säkring utan några större problem. En TIG kan köras en bra bit över 200A om man vill på 16A.
 
Som tur är var plasmaskärarna redan slut i min butik, för jag behöver inte en sådan. Borrhammaren för 599:- ser intressant ut trots att jag redan har en Meec.
 
Måste vara bra kvalitet på det här parkslide märket.
Tråden har ju funnits i typ 14år. Verkar populärt.
 
B b_hasse skrev:
Som tur är var plasmaskärarna redan slut i min butik, för jag behöver inte en sådan. Borrhammaren för 599:- ser intressant ut trots att jag redan har en Meec.
Vad är det för borrhammare? Inte sett någon i bladet, men kanske missade den.

Inte för att jag behöver fler borrhammare... Speciellt inte från lidl, men vart lite nyfiken.
 
raveper raveper skrev:
Måste vara bra kvalitet på det här parkslide märket.
I relation till priset tycker jag det. Har vissa "bra att ha men för mig sällan använda" parkslideprylar som fräs, bandslip och några till och de är mycket väl fungerande i relation till priset. Sen brukar det finnas diverse "mysko" bra att ha saker som i alla fall jag kan köpa mest för att det är billigt. Konstigt nog brukar de ofta faktiskt även komma till nytta och ofta oväntat snart.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en batteridriven multimaskin där för tre-fyra år sen som har används väldigt mycket. Jag tror inte jag hade blivit mer nöjd med en 'märkesmaskin' för fem gånger pengarna. Jag har även en batteridriven mutterknack som jag köpte när jag skulle skruva ihop timmerstommen med ett 50-tal M16-gängstänger och tillhörande muttrar. Den har sparat in många drag med spärrskaftet och en tennisarmbåge eller två. Tyvärr är den lite för klen för att alltid kunna lossa hjulskruvarna, men man kan inte få allt för några hundralappar...
Visst är det många saker som är ganska dåliga, men ibland har man tur. Och, som sagt var, kan man hitta såna där bra-å-ha-verktyg som ligger och samlar damm tills den dagen man bara kan lösa problemet med den där lilla cirkelsågen med 80-mm klinga.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.