Vi har precis tagit beslutet att vi ska bygga hus i framtiden. Vi planerar att bygga om 2-5 år, beroende på hur banken ser på vår kalkyl.
Nu har vi hittat en tomt som kan visa sig att vara ett riktigt fynd.
Bra läge, byggklar och riktigt bra pris. Vet dock ej om den ev måste bebyggas inom någon specifik tid, har mailat mäklaren om det.
Har räknat på ett lån för att finansier köpet och sett att det inte skulle påverka vår ekonomi nämnvärt.

Vad talar för att man ska slå till, om allt talar för tomten?
Vad, om något, talar för att man bör vänta?

Är total novis när det gäller hus/tomter/skatter/lagar och regler så jag uppskattar alla tankar.

Fastighetsskatten har jag dock räknat med i lånekalkylen.

Tacksam för svar!
 
Den enda negativa effekten jag kan se är om ni idag har fastighet och tänker överföra ev reavinst till det nya huset. För att kunna skjuta upp reavinstskatten finns en tidsbegränsning som innefattar tiden från villaförsäljningen till inflyttningen i nybygget. Även detta kan vara marginellt för er del om tomten är billig och det inte spelar någon roll för er att få in tomtkostnaden i den uppskjutna reavinsten.

Annars är det väl en väldigt god idé att simma lugnt, köpa tomten och hinna betala ner detta lån en del innan ni startar nybygge. Den enda risken är väl att ni kanske får betala bygglovet två gånger då denna har en begränsad giltighetstid.
 
Jag är ännu inte alls insatt i hur det funkar med skatt på vinst vid försäljning, men den kan knappast bli mycket att prata om.
Tomten vi är intresserade av kostar 150 000kr, och när vi väl bygger huset lär det landa på åtminstone 1,5 miljoner.
Lägenheten vi bor i idag gissar jag att vi kommer kunna sälja för ungefär lika mkt som vi gav för den. Eventuellt kan vi göra en liten vinst (max 50 000) pga renoveringar som vi gjort.

Du skriver att vi kanske måste betala bygglovet två gånger.
Måste man ha ett bygglov för en tomt man äger?
Denna tomt har redan ett bygglov beviljat, men vi lär iaf söka nytt längre fram eftersom det nuvarande gäller ett 1-planshus, och vi ska bygga 1,5-plan.
 
Hemmakatten
Nej, man måste inte ha bygglov för en tomt man äger. Bygglovet söks när man tänker bygga. Däremot kan det vara bra att studera detaljplanen för området, hur länge den gäller (är det nån ny gång?), vad man får bygga och hur stort (ni vill ju ha 1½-plan).

De krav på byggnation man ibland läser om brukar endast gälla när kommunen stycker av och säljer tomtområden. Är det en annan tomt brukar inga sådana krav finnas.
 
Bygglovet du söker gäller i fem år, jag antar att det var det yonna syftade på. Hinner ni inte bygga ert hus inom de fem åren, får ni söka ett nytt bygglov, och betala... Men jag vill minnas att det räcker att påbörja bygget inom fem år... :)

När vi köpte vår tomt, fick vi ett preliminärt bygglov. Jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till, eller hur formellt det var, men det kan du snabbt kolla med kommunen, det kan de berätta över telefon.
De kollade detaljplanen och lite sånt där, och sedan fick vi ett papper på ett preliminärt bygglov. Sedan fick vi återkomma med mer exakta ritningar på hus, garage och sånt, när vi väl skulle få det riktiga bygglovet.
Pre-bygglovet innebar dock att det var 99% säkert att vi skulle få det riktiga bygglovet beviljat senare...

Som sagt, ring upp kommunen. De vet.
 
Denna tom tsäjs av kommunen. Men två tomter ifrån står en påbörjad, stor, 1,5-pansvilla. När jag såg det antog jag att det inte skulle vara några problem att få bygglov för ett liknande hus. Men jag ska kolla med kommunen för säkerets skull. Tack för er hjälp!
 
Oftast vill inte bankerna heller låna ut pengar till bara en tomt eftersom det inte står något värde på det så att säga. (fast tomten i sig kan vara värd). Vi ville oxå göra så eftersom vi inte hade hittat någon hus firma vi ville bygga med. (Köpte tomten privat). Men vår bankman ville ha ett papper ifrån en husfirma samt när det beräknades vara klart. Vet inte varför egentligen för vi la själv rätt mycket på tomten. ville bara låna ca 75000 till tomten.
Kan vara så att för att kunna ge lånelöfte om att man kan bygga hus måste det finnas på papper? Tomten såldes för 325000 kr. Vi började bygga 6 månader efter det.
 
A
Det gäller att se till vilka bestämmelser som finns kring en tomt om man köper via kommunen, i vår kommun blev vi tilldelade en tomt via tomtkön, efter det så var bygglovet tvunget att lämnas in till ett visst datum och när vi väl fått igenom det så är man tvungen att påbörja byggnation inom tre månader, färdigställande gäller i fem år. Vi hade alltså inte kunnat hålla på vår tomt i ett par år, men det är ju olika från kommun till kommun.
 
Lantmäteriet eller en mäklare/värderingsman kan skriva ett värdeintyg på tomten som ni kan använda i förhandlingar med banken.

Inte fel att köpa tomt om den nu inte kostar er många kronor i månaden. Ni får ju chans att skynda långsamt, känna in tomten och planera ett framtida boende. Vilket ju tar tid. Så det låter ju som en BRA idé. Kolla planer, begränsningar och annat först bara så drömmen kan bli verklighet en dag. Kommunen bör kunna ta en diskussion om detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.