Hej alla,

Jag har ett problem nu när det svängt otroligt mycket till minusgrader i Sverige.
Otroligt nog har jag en värmepump som tidigare strulat en massa börjat nu igen när det är kallt.

Jag hade en VP-nisse som satte dit en ny HP vakt för ca 1 månad sedan då den tidigare var trasig.

Nu när värmebehovet ökat mycket så har min kompressor för diplomat 8 börjat gå på höga tryckrörstemperaturer och gör att den slår av ca varje 20e minut.
(liten fyrkant i vänstra hörnet på displayen då tryckrörstemperaturen slår i 135 C)

Alla element fullt öppna och cirkulationspumpen går på högsta läge.

Vad skulle fel kunna vara vid ett sådant här läge?
Gasläckage/gasbrist efter bytet? dåligt inställd VP? flödesproblem?
Är detta något som går att åtgärda?
 
  • Skärmdump av värmepumpens gränssnitt visar olika temperatur- och driftvärden, inklusive radiatorpumpens status.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
höga hetgaser kan bero på olika saker, bland annat låg köldmedienivå. ser att skillnaden på kbin/ut bara är 2 grader, tyder eventuellt också på låg käldmediebrist, eller en väldigt hög cirkulation på käldbäraren.
 
Om man byter en HP-vakt utan att tömma köldmediekretsen och fylla tillbaka så försvinner köldmedium medans man försöker få gängan att ta, så det finns en risk att man har försökt byta med tryck på. Hade den som bytte massa grejer med sig in? Utöver verktygslåda behövs tömningsaggregat, tomcylinder, vacuumpump till tomcylindern, läcksökare. Titta noggrant vid anslutningen till HP:n om det finns spår av olja där, oljan indikerar läckage.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för svar.
Nej, killen som var där hade ej med sig pumpar, cylinder eller något i den stilen.
Utan han tog med sig en liten pressostat som man monterade på hetgasledningen. När det gjordes så pös det lite men efter en liten stund fick han till den och sedan läcksökte.

Dock är frågan om det var så pass mycket som pös ut att det har denna åverkan? eller om hans läcksökning ej var godtycklig.

Jag lånar hem en läcksökare från jobbet och ska se om den läcker något.

Tyvärr är det otroligt trisst att man betalar ofantliga summor för att få ett varmt hus, och om de ej blir rätt utfört så får man punga ut mer..

Men tack för svar. det stärker mina misstankar ang. köldmediebrist.
 
Allt du berättat tyder på köldmediebrist, tyvärr
 
Ja, tyvärr verkar det kanske vara så.
Jag läcksökte runtomkring och fann ej något läckage som gav utslag.
Ej någon olja heller.

Mätte med ir-termometer på röret. Visade också höga temperaturer. Så antar att det ej är givare.

Nu vet jag inte om det är så att det redan var lågt innan hp vakten byttes, och jag loggade ej data då vi flyttade in efter förra vintern.

Men kan det vara nått annat fel som kan efterlikna detta fenomen med hög tryckrörstemp?
exempelvis exp ventil/torkfilter? Eller är det bara att ringa in en nisse för att byta ut och fylla på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.