Hej!

Hade tänkt bredspackla väggarna i vår nyköpta lägenhet då dem såg förjävliga ut. Det är betongväggar som är tapetserade. Jag har nu börjat riva ner den tapet som suttit löst, se bild, är det värt att försöka få bort all tapet eller går denna yta att spackla? De bruna partierna av papp, behöver dessa grundas med något innan spacklingen?

Ja hade tänkt spackla igen de partier där tapeten suttit löst först, för att sedan när väggen är relativt jämn rollspackla hela väggarna. Låter det smart eller ska jag gå på med roller direkt?

Tacksam för hjälp!
 
  • En betongvägg med delvis avriven tapet visande fläckiga områden av underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvarande bild visar en detaljerad närbild av en vägg där tapet delvis rivits bort och exponerar underliggande betong och tapetlim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på betongvägg med ojämn tapetrester och synliga betongytor, redo för spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detdär måste du åtgärda innan du spacklar.
Köp en tapetångare alternativt kör med tapetklister och plast (sök i forumet).
Optimalt så ska du ta bort allt till putsen (ja det tar tid och suger, men det är bara att göra)
 
Att spärrmåla med lösningsmedelsbaserad färg innan spackling är bland det bästa man kan göra.
Då får man inte med sig pappersludd vid spacklingen, och tapeter bubblar sig sedan inte av följande vattenbaserade produkter.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Att spärrmåla med lösningsmedelsbaserad färg innan spackling är bland det bästa man kan göra.
Då får man inte med sig pappersludd vid spacklingen, och tapeter bubblar sig sedan inte av följande vattenbaserade produkter.
Tack! Tror du också det bästa är att försöka få ner allt även fast det sitter som satan, eller räcker det med att slipa ned, få bort det mesta av pappen sen måla på det visat du säger?
 
Jag tar aldrig ner det som "sitter som satan" ;)
Finns ju ingen anledning rent hållbarhetsmässigt.
Sen kanske det går skitlätt att få bort med en ångare, och då går ju spacklingen därefter snabbare såklart.
 
Kan tipsa om att Rusta har en ”tapetångare” för 299 kr som funkar fint
 
Innan jag börjar riva tapet på de övriga väggarna. Vad skulle ske om jag spacklar över dessa ytor där tapeten har släppt baktill? (se video) dessa ”bubblor” där tapeten släppt baktill syns knappt.

Det jag vill ha är släts väggar, ägaren innan har punktspacklat massvis med skarvar, hål, och det ser riktigt illa ut.

klarar jag mig eller skall tapeten ned?

för övrigt så penslade jag på vatten på de bruna partierna som blivit kvar efter första omgången, vattnet sprider sig in under tapeten som e kvar och den lossnar den med, så att få ned all tapet är nog inte så svårt.
 
Tar upp en gammal tråd, men hur gick det? Har nyss tagit ner all tapet till betongen i vår trea med hjälp av två tapetångare. Vet inte hur många många heltidsveckor det tagit och därför går det inte att inte undra om det verkligen var nödvändigt. Spacklade du på den tapet som satt som satan utan att det bubblade och liknande efteråt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.