Min erfarenhet är att Ahlsells priser exkl moms ligger i nivå med internetbutikernas priser inkl moms. Då är min ingång en medelstor installationsentreprenör - troligen ganska bra rabatter.
Ahlsells fördel är att de har "allt" på lager och levererar snabbt.
 
  • Gilla
lurius och 2 till
  • Laddar…
P Per L skrev:
Min erfarenhet är att Ahlsells priser exkl moms ligger i nivå med internetbutikernas priser inkl moms. Då är min ingång en medelstor installationsentreprenör - troligen ganska bra rabatter.
Ahlsells fördel är att de har "allt" på lager och levererar snabbt.
Delar också den erfarenheten gällande priserna. Jag handlar mycket privat på Ahlsell just för sortimentet och de snabba leveranserna, har inga problem med att betala ~25% högre priser för den servicen (y)
 
  • Gilla
vvsavlopp och 4 till
  • Laddar…
En till sak som bör nämnas är att Ahlsell ger en bra rabatt på huvudområdet inom företaget. Jag har också konto där som IT-konsult. Jag behövde tvättlappar att torka rent utrustning med. De var jättedyra för att jag inte hade ett städföretag. Jag påpekade priset och Ahlsell sänkte då priset ganska rejält och berättade om orsaken. I övrigt håller jag med om att de ligger hyfsat högt. Men har mycket bra tillgänglighet. Och i jobbsammanhang är ju priset per timme rätt högt, så tillgänglighet är rätt mycket värt. Vissa grejer är dock rätt bra priser på. Jag skapade kontot när de hade riktigt bra pris på ett Makita-kit för några år sedan. Och Dormer borrar tycker jag är rätt ok. Svårt att köpa bra borrar över disk annars tycker jag och det de inte har hemma tar de hem rätt snabbt.
 
och då verkar det vara rätt kassa priser dessutom. Vi är inget vvs företag så troligen finns det ännu bättre. Tog bara ett stickprov på pex slangen. Mindre än hälften mot exemplet. Väldigt varierabde avtal hos ahlsell

Skärmdump från Ahlsell butik visar prisinformation för LK PEX-rör, med rabatt och slutpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



T twinor skrev:
Det här är vad jag kan se på mitt konto (helt vanligt it-Företag som har handlat minimalt hos ahlsell och bara skapade konto för att köpa några prylar som dom hade i lager lokalt), alla priser ex moms.
[bild]
[bild]
[bild]
 
  • Gilla
Bajo86 och 2 till
  • Laddar…
Tusen tack allihop!
Då låter det orimligt att firman vi anlitat betalat dubbelt så mycket som internetpriserna.
Har inga problem om det är 25-30% dyrare på Ahlsell, eller om det hade varit ännu dyrare egentligen. Blir bara väldigt irriterad när det känns som dom försöker blåsa en.

Blir till att begära in underlag för att stämma av helt enkelt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Renoveralgh Anton111 skrev:
Ber om ursäkt på förhand om frågan redan avhandlats, men hittade ingenting när jag snabbsökte.
Du måsta vara extremt dålig på att söka då detta är ett av de största diskussionsämnena på forumet... ;)
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Z
1881314 484,- (y)
 
  • Gilla
  • Haha
McDoit och 3 till
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
1881314 484,- (y)
Oj då! Det var mycket lägre än Internetleverantörerna till och med. Stor firma med hög omsättning hos Ahlsell och bra rabatter då förmodar jag?
 
Z
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Oj då! Det var mycket lägre än Internetleverantörerna till och med. Stor firma med hög omsättning hos Ahlsell och bra rabatter då förmodar jag?
Väldigt stor firma
 
  • Gilla
Petter @ och 2 till
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
1881314 484,- (y)
Du vann härmed priset för årets kortaste men ändå väldigt meningsfulla och begripliga inlägg. Sisådär 1/4 av priset i #4. Rabattsatserna skiljer som sagt en del...
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
M
J JSE skrev:
Bra att du har det skriftligt!
Då är det väl bara att begära underlag (deras faktura) från Ahlsell och kolla om de gör rätt för sig. Annars får du bestrida deras faktura med hänvisning till detta.

Så här ser en faktura från Ahlsell ut, jag klippte från en faktura jag fick förra veckan som dessutom har både en netto-prissatt artikel och en vanlig.
[bild]
Det kan ju hända att de jobbar med kickback också.
Dvs de köper en pryl för 70kr, listpris 100kr och får senare en kickback på 20:-.

dvs, de har totalt betalt 50% av listpriset men på fakturan ser det ut som 70%.
 
  • Gilla
Kojaxx och 3 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Det kan ju hända att de jobbar med kickback också.
Dvs de köper en pryl för 70kr, listpris 100kr och får senare en kickback på 20:-.

dvs, de har totalt betalt 50% av listpriset men på fakturan ser det ut som 70%.
Haha... Ja det är ju sorgligt vad mycket som hittas på för att lura slutkunder..
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Köpte några avloppsdelar på Ahlsell och fick företagets rabatter(där jag jobbar). Sen på helgen när jag hade dragit igång behövde jag en del till så köpte den på Biltema.
Delen på biltema var lite billigare fast den var ink moms. Rätt litet företag jag jobbar på dock, ca 10 anställda.
 
  • Gilla
anka01 och 1 till
  • Laddar…
J JSE skrev:
Delar också den erfarenheten gällande priserna. Jag handlar mycket privat på Ahlsell just för sortimentet och de snabba leveranserna, har inga problem med att betala ~25% högre priser för den servicen (y)
:crysmile:
 
kollade några delar
1881314 1383kr exkl
1874194 1182kr
1875894 391kr
4814424 138kr
2832065 66kr
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.