Tänkte förnya vår ena kakelugn genom att köpa en innerficka i gjutjärn med glasinsats för att se elden medan det brinner. Då måtten inte är exakta på gamla kakelugnar fick jag gå ner en storlek i bredd. Som ni ser på bifogad bild så bildas det dock en glipa på ca 8-9 mm mellan kanten och dörren när den är stängd.

Tror ni det är för mycket? Om jag proveldar så kommer jag inte få lämna tillbaka luckan om det läcker rök, så jag tänker att det säkert finns någon med en åsikt här.

Runt övriga tre sidor är det betydligt mindre glipa, säkert inte mer än 2 mm.
 
  • Glipa mellan gjutjärnsinnerficka med glasinsats och kakelugnskant, ungefär 8-9 mm bred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjutjärnsdörr med glasinsats i kakelugn och synlig glipa på en sida, omgiven av kakel och ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trots många som läst min fråga så har ingen svarat. Kanske det är fler som söker svar på frågan? Tänkte därför meddela att jag inte kunde hålla mig utan proveldade. Kaminen läcker ingen rök, däremot kan det vara så att det släpps in mer syre än annars så veden brinner ganska mycket. Men summerat funkar det perfekt. Väldigt mysigt med glaslucka så att elden syns!
 
Är det bara en lucka då som ska dit, ingen insats.
 
J jonaserik skrev:
Är det bara en lucka då som ska dit, ingen insats.
Precis! Det är en lucka i gjutjärn med infällt glas som hängs på existerande gångjärn och ersätter nuvarande innerluckor.
 
På existerande gångjärn , går det att rikta upp så den centrerar och hur ser ramen ut på insidan, som en vinkel inåt då, eller bara en plan del, hur mycket sticker den in. om det är en vinkel.
 
Har funderat på exakt samma sak, byta ut luckan, har inget svar men söker svar.

Vilken storlek på lucka köpte du och hur stor är din öppning? Vart köpte du ifrån?
 
Jag har sett att kakelugnsmakare kan leverera med sådana glasinnerluckor till äldre ugnar om man har ugn med både inner och ytter luckor och även sett det en gång in-action. Dessa var dock ganska täta med ngn form av stängbar luftöppning. Har själv en 1700 tals ugn som jag eldar i dagligen, dessa har endast ett par luckor och jag har ganska mkt glipor, det fungerar bra.
Jag skulle testa om jag vore dig. Och om du vill få det tätare så kan du ju alltid ta lite eldfast bruk/lera och göra en kant mot luckorna, eller att väggarna fasas innåt lite för att få det tätare.
 
Nu har du ju redan testat och kommit fram till en slutsats, men jag kan upprepa den. Som jag ser det borde det inte skilja sig så mycket mer från att elda med innerluckorna öppna. Det gjorde vi ofta tidigare när vi hade kakelugn och bara ville myselda utan att värma. Nackdelen är ju att det brinner lite väl fort.
 
Du förlorar en hel del verkningsgrad med så stora springor runt, mycket värme går rätt ut genom skorstenen. Det kanske går att isolera runt om med brandull och lägga nån liten plåtremsa runt om för utseendet, Kommer att gå betydligt mindre ved då.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tänkte mera på om det är en vinkel gjuten inåt och där mura i små tegelbitar eller eldfast tegel mellan eller som en smal rad på insidan och putsa till snyggt mot utsidan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Frehani Frehani skrev:
Tänkte förnya vår ena kakelugn genom att köpa en innerficka i gjutjärn med glasinsats för att se elden medan det brinner. Då måtten inte är exakta på gamla kakelugnar fick jag gå ner en storlek i bredd. Som ni ser på bifogad bild så bildas det dock en glipa på ca 8-9 mm mellan kanten och dörren när den är stängd.

Tror ni det är för mycket? Om jag proveldar så kommer jag inte få lämna tillbaka luckan om det läcker rök, så jag tänker att det säkert finns någon med en åsikt här.

Runt övriga tre sidor är det betydligt mindre glipa, säkert inte mer än 2 mm.
Tja,

Tänkte göra samma sak med min kakelugn. Vart inskaffade du din gjutjärns dörr?
Just nu ser man inte elden i min . Kollade på några sidor med innebar ändring av gångjärnens fästen. innebar för stora ingrepp i annars en perfekt kakelugn enligt mitt tycke. Annars får jag försöka få ett gjort efter måttbeställning. Dyrt men kan vara värt.

Tips på gösäljare mottages varm. Kan bara så att man missat nåt.
Mina mått för luckan är. 28x31 cm (BxH). gångjärn 7,3 cm (från botten) 8 cm (från toppen).
 
  • Kakelugn med eld, suddig bild, inomhus, dekorationer ovanför, klassisk stil, skymtar grönt bladväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enlast är nog att ta medina luckor det smeden eller plåtis, då får du nog gångjärnen på axakt plats. kanske t.o.m hen tar dom ganla och sätter på nya luckorna
 
J
LandxPelle LandxPelle skrev:
Tja,

Tänkte göra samma sak med min kakelugn. Vart inskaffade du din gjutjärns dörr?
Just nu ser man inte elden i min . Kollade på några sidor med innebar ändring av gångjärnens fästen. innebar för stora ingrepp i annars en perfekt kakelugn enligt mitt tycke. Annars får jag försöka få ett gjort efter måttbeställning. Dyrt men kan vara värt.

Tips på gösäljare mottages varm. Kan bara så att man missat nåt.
Mina mått för luckan är. 28x31 cm (BxH). gångjärn 7,3 cm (från botten) 8 cm (från toppen).
Den kakelugnen kommer spricka sönder fort. Stäng ytteluckorna om du måste elda järnet kommer expandera och spränga kaklet närmast.

och varför har du hålen där nere öppna???
 
J Johannes56 skrev:
Den kakelugnen kommer spricka sönder fort. Stäng ytteluckorna om du måste elda

och varför har du hålen där nere öppna???
Behöver inte ha hållen öppna nere men de saknar dessa 'flärppar' originalt.
Varför skulle den spricka om.jag sätter in glasdörr? Behöver förklara för en lekman som jag.
 
J
LandxPelle LandxPelle skrev:
Behöver inte ha hållen öppna nere men de saknar dessa 'flärppar' originalt.
Varför skulle den spricka om.jag sätter in glasdörr? Behöver förklara för en lekman som jag.
menade att det kommer spricka så som du eldar i den nu. Kommer in för mycket luft.
 
  • Gilla
LandxPelle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.