Jag skall gjuta ett betonggolv på 25 kvm inomhus. Jag har gjutit en del golv innan men då stockat av med banor. Nu tänkte jag köra med laser istället för att inte uppehålla betongbilen i evigheter.

Behöver jag hyra en rotationslaser med mottagare eller duger det med min korslinjelaser (360 grader) tillsammans med en mätpinne med platta i botten och "nollan" utmärkt?
 
Av egen erfarenhet är det ganska skönt att ha den där mottagaren som säger hur många mm man är off. Nu är ju du inomhus med ta i beaktandet att den kan vara svårt att se en röd laserlinje om det är för ljust.
Jag har Bosch blåa 3x360-laser med mottagare men hyrde en riktigt rotationslaser med mottagare och gjutfot just för att inte chansa när jag gjöt poolplattan förra vintern.
 
  • Gilla
Beetleboy
  • Laddar…
Utomhus går den inte att använda min innan solen gått ner men inomhus ser man bra. Jag har använt den mycket till planering inför gjutning och flytspackling men då har man ju tid. När betongbilen står här så måste det ju gå undan...
 
Jag har gjutit källargolv med "vanlig" korslaser och en pinne fastsatt på en plywoodskiva. Jag ritade ett tydligt streck på pinnen i rätt nivå. Gjutningen gick galant med bra resultat.
Sen kan väl olika laserverktyg ha olika noggrannhet och tolerans vid tillverkningen. Men på ett så pass begränsat utrymme som 25 m2 bör det inte hinna dra iväg så mycket.
 
  • Gilla
Beetleboy
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har gjutit källargolv med "vanlig" korslaser och en pinne fastsatt på en plywoodskiva. Jag ritade ett tydligt streck på pinnen i rätt nivå.
Ja, det var ungefär så jag tänkte göra också i så fall. Gott att höra från någon som provat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.