Tänkt mig bygga några fågelholkar.
Vet att man ska undvika tryckt virke, men skulle man kunna ha det i botten o tak?
Eller avger det någon lukt som fåglarna inte gillar?
 
Impregnerat behövs inte i en holk, träet andas såpass bra i den öppna konstruktionen att det inte ruttnar särskilt snabbt.

Tryckimpregnerat är dock inte så giftigt som det ryktas, kopparsalter är inte särskilt farliga till skillnad från arsenik och krom som man använde förr. Om vi kan ha impregnerat i golvet på utegrillplatsen så kan en fågelholk ha det också. En fågelholk är väl ventilerad och inte alls som att ha impregnerat inomhus. Men vad händer med holken sedan, kommer den ligga kvar i skogen och läcka koppar till marken när den fallit ner om 10 år? Eller kommer någon göra sig besväret att köra den till ÅVC och sortera som impregnerat?

Om det mot förmodan skulle flytta in en vitryggig hackspett, eller annan akut hotad art (fjällgås?) i holken, så skulle jag omvärdera lite, så sätt inte holken i en murken asp är du snäll. Men jag tror att vilken fågel som än flyttar in så har de nog mer nytta av en holk än de tar skada av ett trallgolv.
 
Redigerat:
Tryckt virke är väl ofta hyvlat också? och fågelholkar ska ha en grov yta
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Tryckt virke är väl ofta hyvlat också? och fågelholkar ska ha en grov yta
Gör det verkligen något om "botten o tak" råkar vara hyvlat? Men jag skulle använda otryckt virke överallt. Känns lite överarbetat och onödigt med flera olika varianter av virke i en fågelholk.
 
Det går säkert bra med tryckimpregnerat, så länge det är moderna brädor utan arsenik. Holkfåglarna har nästan inget luktsinne så de bryr sig inte.

Vad gäller hyvlat/ohyvlat så har det ingen som helst betydelse för småfåglar. De hoppar upp till hålet.

Sen kanske det är onödigt med tryckimpregnerat. En holk håller ganska länge utan nån som helst behandling. Sen målar jag iofs mina med tre-fyra lager linoljefärg på både insidan och utsidan, men det gör jag mest för min egen skull. Men jag har full beläggning i alla holkar så fåglarna har iaf inget emot fina holkar. :)
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.