Hej,
Bor i nytt hus med nibe f730 fvp.
Haft det någorlunda bekvämt avseende värme men på övervåningen kan jag egentligen inte få upp. Nu när det är kallt har alla rum på övervåningen 20 grader. Nere är det dock 23. Termostater nere inställda på 22,5 och uppe inställda på 25-28 grader.
Värmekurva 6 och temp +3 .
Inklusive mig så har 6 av 7 hus detta problem.
Det sista huset har värmekälla 6 och temp 0. Ändå har dom 23 grader i alla rum.
Dom är bara 2 Pers i huset till skillnad från alla andra grannar som är 3 eller 4.
Byggherren har skickat en vvsare som konstaterat att ingenting ser ut att vara fel. Men när jag frågar runt så säger alla att temp +3 absolut inte ska behövas om man har värnekurva 6. Och eftersom rummen är kalla så är det ju tydligt att någonting är fel. Vvsaren ska komma tillbaka igen. Men jag tänkte höra om det finns hjälp att få här.

Har någon här någon idé om vad det kan vara som är skillnaden, och vad som gör att vi har så kallt trots så varma inställningar i fvp.
 
Har ni golvvärme både uppe och nere? Eller Radiatorer på övervåningen? Issåfall 1rör eller 2rör system?
 
Flödesproblem , övervåning får dåligt flöde och då blir kallt, GV i botten vad på ÖB , raddar , då är det problem, bara hänga på och säg , Ni får ordna det har , ska ha varmt även däruppe GV och raddar knepigt att justera in. Dina grannar som har varmt, ta en kväll och se hur det ser ut med alla inställningar, strypningar på flöde o.s.v. Nu pratar jag inte om VP utan fördelare GV och annat. Skriv upp allt du hittar så du har ett litet facit senare om det behövs. VP producerar värme och den har inte med flödet att göra, det är dom yttre bitarna som bestämmer det.
 
J jonaserik skrev:
Flödesproblem , övervåning får dåligt flöde och då blir kallt, GV i botten vad på ÖB , raddar , då är det problem, bara hänga på och säg , Ni får ordna det har , ska ha varmt även däruppe GV och raddar knepigt att justera in. Dina grannar som har varmt, ta en kväll och se hur det ser ut med alla inställningar, strypningar på flöde o.s.v. Nu pratar jag inte om VP utan fördelare GV och annat. Skriv upp allt du hittar så du har ett litet facit senare om det behövs. VP producerar värme och den har inte med flödet att göra, det är dom yttre bitarna som bestämmer det.
Ok, jag har två skåp för GV. Ett uppe ett nere, alltså GV i hela huset.
Menar du att det är justeringarna för GV slingorna som är felinställda? Att dom t ex är mer öppna nere och mer stängda uppe?

Vvsaren som var här misstänkte att det kunde vara problemet då han inte trodde att dessa var injusterade, men byggherren svarade med ett protokoll som visade på att dom var injusterade.
Jag misstänker dock också att det är där problemet ligger . Har öppnat upp dom 1 varv, nu mot kvällen har det gått upp 0,5 grader i alla rum utom ett. men vet inte hur mycket mer man vågar öppna dom.
 
Jag säger så här, byggherren kan inget om justering av VVS utan går på något protokoll som han fått. Du har fått lite mer temp nu , men bry dig inte mer nu, bara häng på, byggherren är högsta ansvarig och ska åtgärda detta, sen hur han gör, det är inte dina problem. Ordnar han inte det, så hota med att ta in en annan entreprenör som kan det. Men först måste han få 3 ggr på sig att ordna upp det, Sen ger du honom ett brev eller mail , där du skriver han har haft möjlighet att åtgärda 3 ggr och nu får ni 7 dagar på er ordna till det, därefter anlitar jag en annan och ni får betala. Detta är ordning i entreprenadjuridik Klart nu är det kallt och värme behöv, men pilla inte på något och säg inget, det kan slå tillbaka med "" du har ju varit här och skruvat så jag gör inget, du får skylla dig själv """ .
 
  • Gilla
Adam Wrede1 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jag säger så här, byggherren kan inget om justering av VVS utan går på något protokoll som han fått. Du har fått lite mer temp nu , men bry dig inte mer nu, bara häng på, byggherren är högsta ansvarig och ska åtgärda detta, sen hur han gör, det är inte dina problem. Ordnar han inte det, så hota med att ta in en annan entreprenör som kan det. Men först måste han få 3 ggr på sig att ordna upp det, Sen ger du honom ett brev eller mail , där du skriver han har haft möjlighet att åtgärda 3 ggr och nu får ni 7 dagar på er ordna till det, därefter anlitar jag en annan och ni får betala. Detta är ordning i entreprenadjuridik Klart nu är det kallt och värme behöv, men pilla inte på något och säg inget, det kan slå tillbaka med "" du har ju varit här och skruvat så jag gör inget, du får skylla dig själv """ .
Perfekt. Tack för grymma svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.