Hej, ny medlem på forumet.
Jag har ett äldre enkelt garage på Öland. ca 5 m långt 5m brett. Takstolar ung enl bif bild. Ganska klent virke.
Nu önskar jag höja taket rejält och funderar på hur man ska gå tillväga om jag vill göra det på plats.
Takvinkel ca 45 gr. tunn plåt, ingen isolering, ingen spont under plåten.
Mina funderingar är: 1. göra om en takstol i taget (på plats) till saxtakstol 2. ersätta takstolarna (utom gaveltakstol) med limträbalk 115*315 på limträpelare 115*115
Vad säger ni?
 
  • Illustration av en W-formad takstol med markerade överarm, diagonalstänger och underarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett problem med fackverkstakstolar att de är svåra att bygga om. En fackverkstakstol är ett eget konstruktionselement, som är noga beräknat. Det är därför som de ingående delarna är förhållandevis klena. Tänkte du att du kunde använda en limträbalk som nockbalk?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Hej , tack för svar. Jo, jag tänkte sätta en limträbalk som nockbalk och ta bort underram och diagonalstänger. Limtrbalken får vila på limträpelare
 
Det är nog den bästa och billigaste lösningen. Med ett lätt tak och på Öland bör 115x315 kunna fungera. 115x115 pelare verkar rimligt även om det är en klar överdimensionering. Är det min illustration du har lånat?
 
Jo , det är din illustration. Är byggande ditt yrke? Tack för dina synpunkter. Jag skickar resultat med bilder när jag gjort jobbet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.