Hej!

Jag blev nyligen tvungen att byta kyl/frys vilket ledde till att mitt överskåp inte passade längre. Jag tänkte därför bygga om det jag redan har och behöver lite råd om hur det ska byggas ihop.

Såhär ser kyl/frys ut idag med 400 mm upp till kanten, min kyl/frys är fristående vilket gör att jag måste ha 150 mm mellanrum mellan överskåpet och kylen.

Kök med fristående kyl och gapet till överskåpet markerat, 400 mm mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär hade jag tänkt, skåpstommen blir 250 mm med 150 mm mellanrum och så kapar jag resterande i botten.

Överskåp i vitt under ombyggnad med markerade mått 250 mm och 150 mm, för planering av utrymme ovanför en fristående kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med mätmarkeringar över en kyl/frys, som visar 400 mm upp till skåpets botten och 250 mm skåphöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina frågor är:

1. Kan jag "bygga in" en fristående kyl/frys på detta sätt? Jag följer ändå de utrymmen som krävs enligt manualen.
2. Tänker jag rätt?

Jag kan tillägga att jag egentligen inte behöver utrymmet så pass mycket, så det gör ingenting om det blir litet!

Tacksam för all hjälp jag kan få! :giggle:

MVH
 
BirgitS
M Mrmiagi skrev:
Såhär ser kyl/frys ut idag med 400 mm upp till kanten, min kyl/frys är fristående vilket gör att jag måste ha 150 mm mellanrum mellan överskåpet och kylen.
Är det något special med din kyl/frys?
För vanligen är ventilationsavståndet 50 mm.
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det något special med din kyl/frys?
För vanligen är ventilationsavståndet 50 mm.
Hej BirgitS!

Inte vad jag vet, det är en vanlig no frost fristående kyl, jag har denna:
600 Kyl-frys NoFrost 230/101 L
LNT5MF32W0

Jag läste detta i manualen, vilket jag tolkar att de menar på höjden..

"Placera ingenting på ditt kylskåp, och installera kylskåpet på en lämplig plats, så att minst 15 cm tom plats finns på ovansidan"
 
Att börja bygga om ett skåp, kanske såga av en bit eller så, brukar inte bli bra, det finns överskåp i plåt, dom är justerbara i höjd och andra i trä ( inte justerbara i höjd ) mycket jobb blir det annars. Klart är man fullfjädrad snickare så går det .Köp ett nytt skåp för att ställa rakt ovanpå enheten, enklast och dom har ventilationsutrymme på baksidan.
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att börja bygga om ett skåp, kanske såga av en bit eller så, brukar inte bli bra, det finns överskåp i plåt, dom är justerbara i höjd och andra i trä ( inte justerbara i höjd ) mycket jobb blir det annars. Klart är man fullfjädrad snickare så går det .Köp ett nytt skåp för att ställa rakt ovanpå enheten, enklast och dom har ventilationsutrymme på baksidan.
Tack för infon! har du något du kan länka i plåt? Jag tänkte att det kunde vara kul att göra ett försök först med överskåpet jag redan har, om det inte blir bra så låter nog plåt inte som en dålig idé!

MVH
 
BirgitS
M Mrmiagi skrev:
Hej BirgitS!

Inte vad jag vet, det är en vanlig no frost fristående kyl, jag har denna:
600 Kyl-frys NoFrost 230/101 L
LNT5MF32W0

Jag läste detta i manualen, vilket jag tolkar att de menar på höjden..

"Placera ingenting på ditt kylskåp, och installera kylskåpet på en lämplig plats, så att minst 15 cm tom plats finns på ovansidan"
Okej, när det står så gäller det ju men jag har inte sett att det har krävts 15 cm fritt avstånd tidigare så det var därför jag frågade. Framgår av en bild på sidan efter också.
Det var riktigt dåligt språk i den manualen jag hittade :(
https://www.electrolux-medialibrary...b451c8fdc171e9ddbed05ec022f475c1fd3ae8db2c299

Ska du bara ha ett öppet fack eller är det någon dörr som ska anpassas också?
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, när det står så gäller det ju men jag har inte sett att det har krävts 15 cm fritt avstånd tidigare så det var därför jag frågade. Framgår av en bild på sidan efter också.
Det var riktigt dåligt språk i den manualen jag hittade :(
[länk]

Ska du bara ha ett öppet fack eller är det någon dörr som ska anpassas också?
Ja det känns ju så iallafall, men jag håller med det är konstigt!

Jag har en dörr som ska anpassas som kanske inte blir världens lättaste att kapa till men jag vill gärna göra ett försök, har tillgång till de allra flesta verktyg på jobbet eller hemma hos föräldrarna.

Vit dörr placerad på ett tygunderlag med handtag och gångjärn som väntar på att anpassas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det går ju att kapa ovankanten på en dörr som sitter så högt upp men gångjärnen kan ju vara ett problem.
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
Finns flera men rackans vilka priser idag lite att välja här och beror på avståndet mellan tak och enhet, är det bara någon/ra centimeter som skiljer på ett i trä så går det att sätta en list vid taket . Dom fasta i trä finn från 250 mm och upp till ca 500 mm i höjd , valet är ert, Har bara tagit med i plåt här, övriga finns nästan överallt.
https://www.elon.se/vitvaror/kyl-frys/ovrigt-tillbehor-kyl-frys/cylinda-o-sk-43-33-23-350-660
https://hemmy.se/tillbehor-till-kyl...e=adrecord&utm_medium=affiliate&utm_campaign=
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
Din stomme de ju ut att vara gjord för att släppa ut luften på baksidan skåpet och upp till taket.
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju att kapa ovankanten på en dörr som sitter så högt upp men gångjärnen kan ju vara ett problem.
Bra idé, då borde det inte synas allt för mycket heller!
 
J jonaserik skrev:
Finns flera men rackans vilka priser idag lite att välja här och beror på avståndet mellan tak och enhet, är det bara någon/ra centimeter som skiljer på ett i trä så går det att sätta en list vid taket . Dom fasta i trä finn från 250 mm och upp till ca 500 mm i höjd , valet är ert, Har bara tagit med i plåt här, övriga finns nästan överallt.
[länk]
[länk]
Tackar! Ja det var ju inte priserna såg ut att dra iväg en del, men det kanske kan vara en hit om jag inte får ihop med mitt gamla skåp, tack igen!
 
raveper raveper skrev:
Din stomme de ju ut att vara gjord för att släppa ut luften på baksidan skåpet och upp till taket.
Ja, så är den gjord från början, osäker dock på kylskåpet jag har nu, där det verkar som att ingenting får befinna sig över kylskåpet om mellanrummet inte är större än 15cm.
 
Verkar helt klart ett överdrivet mått. Har aldrig sett någon som haft mer än 10. Själv har jag bara 5.
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Verkar helt klart ett överdrivet mått. Har aldrig sett någon som haft mer än 10. Själv har jag bara 5.
Håller med, förstår inte heller riktigt varför men känns ju dumt att inte följa instruktionerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.