Bytte till helt nytt filter (brukar ibland endast dammsuga det) och lufthastigheten ökade från cirka 160 till 180 men det har inte lett till att kompressorn går upp speciellt mycket högre i hastighet, som mest har jag sett att den nått till 64 Hz innan den styrs ner igen pga. hög hetgastemperatur (BT14 tillåter max 110°C)

Har även dubbelkollat ev. begränsning av kompressorhastigheten men det finns inga begränsningar inlagda.

Nu har det ju varit ganska kallt en längre period och för tillfället med -15°C så går kompressorn på cirka 50 Hz i median medan tillsatsvärmen stadigt stöttar med 4,5 - 5,0 kW (ligger 700 gradminuter efter kurvan).

Det är inte på något sätt kallt inne, men kompressorn gör ju inte vad den skulle kunna göra om den hade möjlighet att jobba med högre hastighet.

Om jag får hit någon "kyltekniker" som kan mäta trycket under drift, vad skall det normalt sett ligga på och vilka parametrar skall jag hålla extra koll på?
 
J jonaserik skrev:
Duger med grannen om hen är kylmontör.
Gör tyvärr inte det
 
Hög hetgas är troligtvis brist eller dålig expansionsventil.
 
G Galzig skrev:
Bytte till helt nytt filter (brukar ibland endast dammsuga det) och lufthastigheten ökade från cirka 160 till 180 men det har inte lett till att kompressorn går upp speciellt mycket högre i hastighet, som mest har jag sett att den nått till 64 Hz innan den styrs ner igen pga. hög hetgastemperatur (BT14 tillåter max 110°C)

Har även dubbelkollat ev. begränsning av kompressorhastigheten men det finns inga begränsningar inlagda.

Nu har det ju varit ganska kallt en längre period och för tillfället med -15°C så går kompressorn på cirka 50 Hz i median medan tillsatsvärmen stadigt stöttar med 4,5 - 5,0 kW (ligger 700 gradminuter efter kurvan).

Det är inte på något sätt kallt inne, men kompressorn gör ju inte vad den skulle kunna göra om den hade möjlighet att jobba med högre hastighet.

Om jag får hit någon "kyltekniker" som kan mäta trycket under drift, vad skall det normalt sett ligga på och vilka parametrar skall jag hålla extra koll på?
det vet kylteknikern
 
Hur många kvadrat är huset på ?
 
DonPablo R134a skrev:
Hur många kvadrat är huset på ?
143
 
DonPablo R134a skrev:
det vet kylteknikern
Lite av detta som ju är mitt problem, serviceteknikern från den lokala installationsfirman (NIBE partner) som var hit verkade mest intresserad av att få byta kompressor och det utan att genomföra någon som helst mätning eller kontroll av systemets, han menade istället att den fungerar normalt och att hastigheten på kompressor styrs av systemet ... Jo han kollade visst även larmlistan och eftersom jag inte har några återkommande larm så är det inga fel :/

Tidigare så har kompressorn alltid gått upp i varv (typ +90 Hz) så fort man startat att tappa varmvatten men numera så reagerar den inte alls på samma sätt utan den tuffar på med sina 45-50 Hz och toppar ibland upp till 65 Hz.
 
E Emanuel01 skrev:
Hög hetgas är troligtvis brist eller dålig expansionsventil.
Är ju det jag också tror men teknikern som var här tyckte att kompressorn arbetade normalt trots att han inte heller lyckades få upp kompressorn i mer än 55-60 Hz :/
 
Om du kommer åt att se förångaren kan du ju kolla om den isar/blir kall på hela eller bara en bit. Sitter väl en hel del frigolit ivägen på den där har jag för mig då den går så lågt i föråmgning. Har bara felsökt 2 st F750.

Känns ju konstigt att de vill byta kompressor när de samtidigt tycker att den går normalt.

Det jobbiga är ju att Nibe inte brukar ha några anslutningar att koppla upp sig mot annars skulle man ha kunnat prova att köra i en skvätt.

De enklare Nibe frånluft är lättare då de inte är varvtalsstyrd kompressor. Då brukar man bara kunna kolla förångargivaren om den visar väldigt låg temp fast den är avfrostad vid start. Samt att förångaren är jämnkall på sidan.
 
Antar att man måste vänta tills det att den går in i avfrostningsläge för att kolla på om kondensorn ser kall ut och det är ju lite skruvande innan man kommer åt att se men några minuters fördröjning borde väl inte spela så stor roll?
 
Ytterligare kontrollfråga ...

Då jag blockerar tillsatsvärmen så klara pannan som bäst att leverera ut ca. 32°C grader på slingorna från en returtemperatur på cirka 29°C (beräknad framledning är 36°C).

Är denna höjning på cirka 3-4 C det man kan förvänta sig att pumpen eller ligger det i underkant på vad man kan förvänta sig att den skall klara av att leverera nu med -5°C utomhus?
 
Redigerat:
Hej,
Har liknande problem. Hur har det gått för dig?
Vänligen Richard
 
Nibe har serviceuttag innanför filterkåpan, men för att köra den så den funkar bra, så måste man tillverka en skiva att skruva för, så den får rätt luftflöde.
Det vanligaste mekaniksa felet på dessa enligt mig är expansionsventilen, den är riktigt dålig, och välfigt mycket strul, eller trasiga expansionsventiler.
Läckage är inte så vanliga på 750 och 730, och är det läcka, så brukar det vara i kondensorväxlaren, och det visar sig då i att man har mycket luft (köldmedia) i värmesystemet
 
  • Gilla
R1chard
  • Laddar…
R R1chard skrev:
Hej,
Har liknande problem. Hur har det gått för dig?
Vänligen Richard
Hej, nja, kompressorn tuggar på vid låga frekvenser och jag har inte lyckats få hit någon som vill undersöka den lite närmare än.

Eftersom den inte längre ger så effektivt tillskott så har jag dragit ner luftflödet så att den inte ständigt reglerar på hög hetgastemperatur. Det känns ju bättre att spara på värmen som finns istället för att vädra ut den genom en ineffektiv värmepump :) Detta bidrog också till att kondensorns och avluftens temperatur följs åt bättre.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Nibe har serviceuttag innanför filterkåpan, men för att köra den så den funkar bra, så måste man tillverka en skiva att skruva för, så den får rätt luftflöde.
Det vanligaste mekaniksa felet på dessa enligt mig är expansionsventilen, den är riktigt dålig, och välfigt mycket strul, eller trasiga expansionsventiler.
Läckage är inte så vanliga på 750 och 730, och är det läcka, så brukar det vara i kondensorväxlaren, och det visar sig då i att man har mycket luft (köldmedia) i värmesystemet
Tack för tipset, jag ska ta detta med NIBE-firman som var och tittade. De har kanske inte fattat hur eller vad de kan/ska göra även om detta borde vara ett standardjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.