Cirkulationspumpen har stannat. :thumbdown:
Den har suttit varmt i 16 år så det är väl inte så konstigt att den gått sönder men kanske att den går att få igång igen.
Någon som vet om dessa går att starta om eller renovera? Jag har inte hittat någon manual men manualer på snarlika pumpar ger ingen vägledning.
Jag har inte skruvat isär den mer än lyft på locket (se bild), tänkte om det fanns någon säkring eller motorskydd men den borde väl synas här i så fall?

Ström fram finns, axeln snurrar fritt.

Grundfos UPS 25-40 180 från 2005
 
  • En cirkulationspump märkt Grundfos UPS 25-40 180 med öppet lock som visar interna komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innandömet i en cirkulationspump Grundfos UPS 25-40 med öppet lock, kablar och kondensator synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
De nya drar en bråkdel av energin, så det kan alltid trösta lite, min drar 4 W i sitt standardläge. Men det är alltid trist när man måste öppna plånboken för att köpa en ny.

Axeln går lätt säger du, då kan det inte ha fastnat något i impellern. Den är ganska lätt att montera isär för att rengöras annars. Min snurrar fortfarande fint så jag har tyvärr inga fler råd.
 
  • Gilla
FredeB och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Cirkulationspumpen har stannat. :thumbdown:
Den har suttit varmt i 16 år så det är väl inte så konstigt att den gått sönder men kanske att den går att få igång igen.
Någon som vet om dessa går att starta om eller renovera? Jag har inte hittat någon manual men manualer på snarlika pumpar ger ingen vägledning.
Jag har inte skruvat isär den mer än lyft på locket (se bild), tänkte om det fanns någon säkring eller motorskydd men den borde väl synas här i så fall?

Ström fram finns, axeln snurrar fritt.

Grundfos UPS 25-40 180 från 2005
Som Kallebo skriver. Byt pumpen till en ny. Det räknas lätt hem och blir plus i kassan. 45W är ca 450:-/år i EL-kostnad.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
skönt att det sker nu och inte i vinter! Jag håller med föregående om att byta ut den.
Jag fick igång min (som var på övertid) efter ett stopp som sedan stannade en fredagkväll mitt i vintern. Vart en kall helg!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Denna pump är ’bara’ till varmvattnet så värmen funkar fortfarande. Men jag har inte duschat varmt på ett tag :crysmile:

Tips på pump att köpa?
 
K
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Hade visst blivit liiiite för varmt:rofl:

Byglade lite så nu går den nog i 16 år till(y)
Pumpen drar ju trots allt bara ström när kranen är öppen så att spara några watt kommer aldrig betala sig. Å så slapp jag slabbet med att byta.
 
  • Öppen eluttagshölje med brända komponenter och smält plast, åtföljt av en trasig säkring och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som känner till cirkulationspump GRUNDFOS UP 15-13B? (se bilden) Cirkulationspumpen låter men det verkar inte att den snurrar. Jag har förstått att man kan försöka att "vrida igång" den. Min fråga är hur kommer jag åt skruven i mitten av pumpen med vilken man kan "vrida igång"? Hur tar jag av det röda locket? Det verkar finnas en skriv i hålet längst nere (pumpen sitter på ett obekvämt ställe och jag kan bara känna med en skruvmejsel i hålet att det är en skruv - en skruv som håller locket?).
 
  • Cirkulationspump GRUNDFOS UP 15-13B närbild med teknisk info, rött lock och synlig skruv i hål på väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Skulle gissa att det är skruven nere i bild som håller, kanske i kombination med snäppfäste eller liknande. Skruva bort och försök öppna, man brukar känna vart fästena är.
 
Ja, det var det, locket är borta, men... ingen skruv att "vrida igång" pumpen (bifogar bilden)
 
  • Närbild på en cirkulationspumps botten utan lock, inga synliga justeringsskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, denna pump har ingen skruv att snurra igång den på. Du kan prova att knacka på pumphuset lite lagom hårt så kanske du har tur att den går igång. Du kan även släppa lite på den stora taggiga muttern som pumpen sitter i och se om den går igång, glömm inte att dra åt igen bara. Annars är det bara att skruva loss pumpen helt med den tagiga muttern och kolla om pumpen snurrar med ström på. Tänk på att försöka stänga av vattnet till och från pumpen samt ha en bunke och massa handukar då det kan bli lätt blött när man grejar där.
Mvh mindis
 
Mitt tips är att även om du får igång pumpen så beställ en ny. Den lever på lånad tid och du vill inte att den lägger av för gott en fredagkväll (som min gjorde) och det är 2-3 dagars leverans. Det blir snabbt kallt.
 
Ja, den måste bytas, det gick inte att få igång den. Vilken pump skall man välja så att den passar rätt och, vågar man byta själv?
 
Går inte att hjälpa igång den sorten, endast vrida loss den stora gula ringen som sitter på andra sidan den röda plasten, då får du den i handen. Det kommer at rinna spruta vatten om tar bort direkt , du måste stänga av alla ventiler som finns mellan pump och värmekälla. Gammal luring ring grunfos och fråga om ersättare, du får ett förslag och kan leta efter bästa pris. Det skiljer bra mycket mellan leverantörer. Eller kom tillbaka och få tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.