Hej,

Har en nyköpt stuga i Dalarna, och försöker hantera underhållsvärme och rådande elpriser/timavtal. 1,5 plan på plintar, timmerstomme, högst tveksam trossbotten. El- och LVP (styrs över internet).

Har en elradiator på konstant på ca 10 grader i ett litet badrum, där VVB samt inkommande vatten finns. Tror frysrisk vatten är hanterad.

Nu har kylan kommit ordentligt senaste dagarna och jag har provat köra LVP, som värmer allmänutrymmen, mellan 23-06 då elpriser är ’rimliga’. Rent generellt vill jag förhindra fukt sätter sig i innerväggar, möbler, böcker mm.

Över dygnet pendlar värmen nu mellan -3 och +10.

Är det till och med sämre än att låta det bli konstant minus? Måste underhållsvärme vara konstant för att göra nytta?
 
S
Kondens borde bli ett stort problem tänker jag.
 

Bästa svaret

Om det inte tillkommer någon fukt inifrån borde temperaturpendlandet inte vara något större problem. Luften som kommer in utifrån innehåller mycket lite vatten just nu när det är kallt ute. Värms luften i medeltal 10 grader över utetemperaturen sjunker den relativa luftfuktigheten till ca 50% nu på vintern. Tillkommer fukt från t.ex. matlagning, dusch, grunden eller annat då är risken stor för kondens när huset kyls ned så lågt.
Att kallställa hel sparar energi men då är det viktigt att byggmaterial, möbler och inredning tål detta.
 
  • Gilla
p3p3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.