Hej!

Jag har lite problem med vissa gamla element i huset, har pelletspanna med shuntautomatik. Vissa rum som elementen inte blir helt varma i blir det kallt. Någon som vet hur jag kan åtgärda?

Mvh

Ett gammalt vitt radiator-element med tillhörande termostatventil och röranslutning i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av ett gammalt vitt element nära hörnet av ett rum med synliga rör och termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt vitt element i ett hörn av rummet med spegel ovanför och handduk på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Radiatorer som fungerar normalt är varma upptill och svala nertill. Värmen avges till rummet. Kanske behövs det en högre framledningstemperatur i shuntautomatiken? Eller cirkulationen som är för låg?
 
Nja det tror jag inte, dem andra elementen är betydligt varmare nertill än tex detta på bilderna
 
2-rörssystem ser det ut som och då ska det inte vara stort problem att få till. vanliga vred och inga termostater på alla element.. Har det uppkommit nu eller alltid varit så, kan vara en känsla nu när kylan slog till .Är det elementet mellan dom varma, vet du det.
 
Gör elementen sitt jobb, är det varmt i rummet?
Isf kan det nog vara i sin ordning, termostaten har dragit av lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.