Hej!

Jag är nyinflyttad i en villa och fick problem i slutet av förra veckan (vid kraftig nederbörd) då balkongen (som är belägen ovanpå ett tillbyggt rum) började läcka in vatten. Troligtvis genom dåliga skarvar i takpappen.

Skadan upptäcktes som tur var relativt fort och jag har sett till att det inte läcker in mer vatten från balkongen i väntan på en framtida renovering. Uppskattningsvis läckte det in upp till 2 dl vatten genom själva innertaket, men hur det ser ut i själva taket vet jag då inte.

Jag undrar om någon har en rekommendation på vad nästa steg bör vara då jag inte har någon särskild erfarenhet än. Mina funderingar just nu går mot en fukt/skadeutvärdering (Anticimex?) till en början.
(Försäkringsbolaget täcker inte skador som denna och det går förmodligen inte som ett dolt fel, då balkonger är konstaterade riskkonstruktioner + den synliga takpappen hade man kunnat inspektera noggrannare)

Kan man torka ut skador som denna eller är det troligt att jag kommer behöva bryta upp taket på något sätt?

De 2 stora fläckarna på taket är cirka 35 x 25 cm.
Jag bor i centrala Skåne.
Skarvar i takpapp på balkong som visar tecken på läckage och behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad takpapp på balkong med synliga skarvar och tecken på potentiella vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenskador på vitmålat innertak med stora mörka fläckar, tecken på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det bara är tillfälligt läckage så torkar det ju av sig själv. Kvar blir bara det fula synliga. Värre skador blir det ju om läckaget fortsätter och det är konstant blött och aldrig torkar ut.
Vet du var det tar sig in så kan man ju försöka få ditt nåt som tätar det hela. Lär väl finnas nåt kallasfalt eller nåt.
 
  • Gilla
Murjo
  • Laddar…
Tack för svaret! Då låter det som att jag hellre spenderar pengarna som hade gått till undersökning på att fixa till det istället. Bör man försöka öppna upp och byta ut det skadade innertaket (verkar vara gipsskivor)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.