Hej!

Vi har en väldigt avlång tomt och på ena gaveln av vårt hus har vi en döyta som vi delvis använder som parkering nu...Resterande del skulle jag vilja bygga en takad altan på som sen kommer gå runt husknuten och bli ett soldäck på tomten längs ena långsidan (hoppas ni förstår hur jag menar)...

Men om vi gör så så kommer altan att byggas ända ut till tomtgränsen isf...Vi har en gata där och sen grannar rakt över gatan.. (vår gata ser ut som en rundel och vi bor på innervarvet så att säga)

Räcker det med att fråga grannarna om skriftligt lov för detta eller måste man söka bygglov??

Kan vi bygga skärmtak och sen bygga en hel vägg men sätta in fönster där,men sen ha öppet ut mot soldäck??Det är alltså bara 2 av väggarna som blir hela med fönster isf...

Nån som vet??

Ska självklart ringa byggkontoret här i kommun men jag e ju nyfiken nu..Skulle detta gå så skulle vi kunna utnyttja tomten på ett mycket bättre sätt...Vi kommer unte störa sol för grannar eller nåt heller..
 
Har nu varit ute o mätt och det visar sig att taket kommer bli ca 18kvm,så vi måste söka bygglov oavsett..hade det inte blivit så stort så hade vi klarat oss ändå,det räcker tydligen med skriftligt tillstånd från grannarna:)
 
Så vitt jag försstår så gäller bygglovsbefrielse för skärmtak, friggebodar etc, bara så länge de inte kommer för nära tomtgräns.

En altan som är mer än 50cm hög (tydligen 60cm i vissa kommuner) är bygglovspliktig.
 
hempularen skrev:
Så vitt jag försstår så gäller bygglovsbefrielse för skärmtak, friggebodar etc, bara så länge de inte kommer för nära tomtgräns.

En altan som är mer än 50cm hög (tydligen 60cm i vissa kommuner) är bygglovspliktig.
Var hittar informationen ang bygghöjden när man är närmare tomtgräns än 4.5m? Jag har letat massor på göteborg komuns hemsida, men hittar ingenting om vad man får bygga närmare än 4.5m.

Vad jag undrar är om det är snitthöjden eller maxhöjden som är 50cm? och hur räknas det om jag bygger uppe på en bergsknalle? Hur tätt får ett staket vara utan att vara bygglovsplikigt om det är närmare än 4.5m?
 
Jag har fått besked om att det var maxhöjden, men då gällde det inte en altan utan en bilinfart. men det skall inte vara någon skillnad. Under bygglov här har någon skrivit att det är medelhöjden som gäller. Så jag vet inte vilket som är sant.

Det där med att bygga närmare än 4,5 m. Grundregeln är att man får inte bygga någonting överhuvudtaget närmare än 4,5m. Med någonting menas något som är bygglovspliktigt. Dvs man får ex. anlägga en rabatt etc. En annan grundregel är att allt som sticker upp mer än 50/60 cm är bygglovspliktigt. Sedan finns det undantag för ex. friggebod som är befriad från bygglov, om den ligger mer än 4,5 m från gräns, samma med max 12kvm skärmtak över altan osv.

Om man sedan vill bygga närmare så kan man ev. få tillstånd till det som en "mindre avvikelse". men det skall då vara en MINDRE avvikelse, som dessutom helst skall godkännas av grannarna (nämnden kan köra över en trilskande granne). Om du då ex. vill bygga en stor dominerande altan upphöjd nära gränsen, så är det inte en mindre avvikelse. Då FÅR nämnden inte godkänna oavsett om grannen tillstyrker.
 
Ok, verkar inte vara helt solklart det här. Men hur är det om man bygger på en kulle då? är det alltid höjden ner till kringliggande mark som gäller? Och hur var det med staket? jag har för mig att det finns en gräns för hur tätt staketet får vara utan att vara bygglovsplikigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.