lilytwig lilytwig skrev:
Mamma Mia, vad många som skriver en massa irrelevant här. Det är väl TS fråga som ska besvaras inte massa annan skit.
Nåväl, För att någon ska tillåtas gräva på din mark så ska det finnas en skriftligt avtal om sträckning, djup mm samt annat som är relevant, och givetvis hur stor ersättningen skall vara. Räkna dock inte med någon hög ersättning, det går inte att få ut några fantasisummor. Om ni inte kommer överens så får motparten gå till lantmäteriet. De gör då en utredning där du är med som part och sedan beslutar de om hur det hela ska få göras. Nytta kommer att vägas mot intrånget och tro inte att du har mycket att säga till om. Ersättningsnivåer beslutas, och det blir förmodligen mindre slantar än om ni kommer överens utan att blanda in LM. När hela projektet är klart så beslutas om ledningsrätt och notera att du kommer att vara förhindrad att nyttja marken utan att ta hänsyn till ledningen.
Men nu va väl ledningen enligt handling placerad på berget etc, men att det var grävare som inte ville/kunde jobba /gräva i slänt och därför försöker "flirta till sig" en ny "väg för fibern", om jag förstod det hela rätt.. Att han vill flytta grävning en till den 'plana skogstomten', då det skulle bli lättare/enklare/billigare för han där istället..
Eller Är det bara jag som inte hängde med som jag skulle.
Att grävarn vill flytta ledning, för underlätta för sig och även kanske får det "billigare", om de exempelvis INTE fått tillstånd att ha det uppepå berget och behöver då "spränga/knacka sig ner" och eller att han inte har lov att få ner fi ert utan skall första den på berget/i slänten i lutning vilket blir struligt å även kanske kostsamt för han/dem å försöker nu få till en annan "enklare" väg...
 
A Allt-i-alloMarion skrev:
Avtalet sa att vi skulle ha fungerande användbar fiber senast 24-28månader från att vi tecknat avtal. När vi efterfråga start datum dryga 1.5år efter avtal och eller leverans av fiber fanns det tyvärr inga sådana datum ännu. Att vi ville häva avtalet då dem inte kan enligt kontrakt leverera, fick vi till oss att vi blir betalningsskyldiga minst 25% av totalsumman pga av den redan projekterade/planerade jobbet.
Det låter exakt som mina erfarenheter av IP-only... OpenInfra har, trots alla olyckskorpar, lyckats leverera fiber hos oss på drygt ett år. Innan det skrev vi avtal med IP-only nån gång runt 2017 eller när det nu var. Förutom att dom satte ut en skylt vid vägen så har jag inte sett röken av dom.

Så, kontentan är att fiberbygge är en vilda-västernbransch där man är lurad nästan hur man än gör.
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vet inte riktigt var den andre markägarens mossmarker går men varför skulle de inte kunna gräva där? Det är det som är bäst troligen, och kan göras vintertid när det är fruset om det är väldigt mjukt.
Att tokvägra för någon , även om det är ett företag, som investerar i fibernät på landsbygden är inte bara att vara en dålig granne utan rent korkat. Givetvis ska man diskutera ev ersättning om det blir skador på tex träd o liknande, och detta måste ersättas, men annars ska man inte hålla på att krångla o det inte finns någon bättre lösning för ledningen.
Har byggt ett större nät med 850+ anslutningar i glebygd med svåra markförhållanden och de allra, allra flesta markägare är väldigt samarbetsvilliga, men om någon tokvägrar utan andra skäl än att han inte vill, då blir det till att ta till tyngre artilleri. Genom sådant agerande förhindrar han ju hela bygdens utveckling, och när man påpekar detta så brukar de allra flesta ta reson och en konstruktiv dialog påbörjas.
Det är ett elände rent generellt att tvingas gräva utefter TRVs vägar så det undviker man till varje pris. Det ska kunna dikas och man måste gå omvägar där det ligger trummor etc etc.
Så jag kan verkligen förstå om man vill gå i en skogsväg istället.
I markavtalet bör stå att normalt brukande av marken inte ska kunna leda till några kostnader för markägaren, vilket innebär att de måste få ner fibern ordentligt så den inte skadas. Knappast några problem om man bara vill, i skogsmark.

Jag skulle också 'tokvägra', om de finns bygghandlingar på vart fibern ska IGENTLIGEN Gå och grävarn bara vill slippa jobba i slänten och eller att de faktiskt INTE FÅTT någon tillstånd till att dra där, dom nämner" att det blir svårt och därför vill de dra fibern genom den andra skogstomten istället".. Att de kanske för att slippa att kunder häver sina avtal pga förseningar etc, 'hittat på en nödlögn och på detta sätt försöker få den markägaren med skogstomten att godkänna fibern där istället".
Förstår om fallet inte är så som jag uppfattat och att jag missuppfattat hela frågeställningen, oron runt nyttjanderätt, avverkning 25årig skog som inte kommer kunna återställas, fiberdragningen genom skogen, istället för det andra stället som nämndes i ursprungstexten.. Då ber jag om ursäkt för förvirringen..
 
useless useless skrev:
Det låter exakt som mina erfarenheter av IP-only... OpenInfra har, trots alla olyckskorpar, lyckats leverera fiber hos oss på drygt ett år. Innan det skrev vi avtal med IP-only nån gång runt 2017 eller när det nu var. Förutom att dom satte ut en skylt vid vägen så har jag inte sett röken av dom.

Så, kontentan är att fiberbygge är en vilda-västernbransch där man är lurad nästan hur man än gör.

Så är det och jag förstår... Men om man inte betalat och inget händer, finns avtalet kvar där ute någonstans. Därför undersökte jag iallafall genom kommun och telekområdgivarna angående våra rättigheter och krävde kostnadsfri uppsägning av kontraktet, då dem själva inte kunna leverera det som dom skulle enligt kontrakt som sa fiber i bruk efter 24månader.
 
A
A Allt-i-alloMarion skrev:
INGET ANNAT för den delen heller eller allt för nära ledningen, som sagt då har open Infra nyttjanderätten där ledningen ligger å ägaren får inte gräva/plantera något ens I närheten, som kan orsaka skador och eller annat på deras rör/ledningar
Nja åker där går iallafall vall bra.
självsådd skog får de röja vilket sällan sker..
Om ens någon endaste kommer ske... Det är ju en kostnad... :thinking:
 
Maskintok skrev:
Nja åker där går iallafall vall bra.
självsådd skog får de röja vilket sällan sker..
Om ens någon endaste kommer ske... Det är ju en kostnad... :thinking:
Tror inte ens någon tänkt tanken på att röja;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja åker där går iallafall vall bra.
självsådd skog får de röja vilket sällan sker..
Om ens någon endaste kommer ske... Det är ju en kostnad... :thinking:
Normalt skogsbruk får bedrivas, det borde väl innefatta trädodling?
 
A
K karlmb skrev:
Normalt skogsbruk får bedrivas, det borde väl innefatta trädodling?
Nja det skulle jag aldrig våga..
Då hittar väl gamarna på att jag aktivt orsakat skadan på fibern och genom min likgiltighet därmed blir ersättningsskyldig för en ny kabel och arbetet för detta...
 
Maskintok skrev:
Nja det skulle jag aldrig våga..
Då hittar väl gamarna på att jag aktivt orsakat skadan på fibern och genom min likgiltighet därmed blir ersättningsskyldig för en ny kabel och arbetet för detta...
Vad står det i avtalet? I våra står det att skogsbruk resp jordbruk ska gå att bedriva utan inskränkningar.
 
A
K karlmb skrev:
Vad står det i avtalet? I våra står det att skogsbruk resp jordbruk ska gå att bedriva utan inskränkningar.
Detta är något jag aldrig skulle våga lita fullt ut på... varit med om för mycket av motsatsen...
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Detta är något jag aldrig skulle våga lita fullt ut på... varit med om för mycket av motsatsen...
Att inte avtal gäller?
Vad är du för en vekling?
 
A
K karlmb skrev:
Att inte avtal gäller?
Vad är du för en vekling?
att de har försökt att hävda att man agerat vårdslöst eller likgiltigt inför ledning eller kabel legat där...
 
Maskintok skrev:
att de har försökt att hävda att man agerat vårdslöst eller likgiltigt inför ledning eller kabel legat där...
Det är ju bara trams. Har folk gått med på att ersätta sånt om det står att man får bedriva skogsbruk? Isåfall är det ju riktigt illa.
Och inget att acceptera.
 
A
K karlmb skrev:
Det är ju bara trams. Har folk gått med på att ersätta sånt om det står att man får bedriva skogsbruk? Isåfall är det ju riktigt illa.
Och inget att acceptera.
Nä det skrev jag inte heller.
utan att man ansett och försökt att lägga skulden på någon annan.
trots avtal...
Så med ett bolag som inte skulle sköta denna yta... Så skulle jag vara väldigt osäker att utföra något alls..

plantera skulle jag då inte göra iallafall..
 
Maskintok skrev:
plantera skulle jag då inte göra iallafall..
Inte lätt att se om det är planterat eller självsådd, men ingen kommer att kontrollera det finns som operativ del hos fiberoperatörerna. Sedan ska man vara försiktig med skogsmaskiner, men det känner du ju till.
Själv hade jag nog gjort en egen enkel utsättning av framföringsvägen.
Ungefär som om man skulle vara tjänande servitut på en fastighet med avloppsanläggning, kör man över den och skadar t.ex. en markbädd så får man åtgärda. Och där ska härskande servitut se till att hålla slyrent om inte annat överenskommits.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.