tensiden tensiden skrev:
Öppen spis har en verkningsgrad på 10-15% så det är inte någon direkt uppvärmning alls att tala om. Du drar ut ganska mycket luft vid eldning som värmepumpen sen får försöka ersätta.
Det går att öka verkningsgraden i öppnaspisar med en värmereflektor(eg en stålplatta) mot bakväggen samt ev även med rätt utforming av eldgaller.
Hur mycket man ökar har jag dock ingen aning om, men jag satte in en 1tums värmereflektor av stål mot bakväggen i min öppen spis och man känner att det utstrålas mer värme & fortare.
Med hjälp av en IR termometer så verkar värmereflektorn utstråla dubbelt så mycket som då jag bara hade brandfast tegel
 
Det är som sagt inte någon uppseendeväckande förbrukning. Du skriver att ni inte är så försiktiga med diskmaskin eller tvätt. Dessa maskiner drar lite i förhållande till totalförbrukningen. Typ 1-2 kWh per gång. Finns ingen anledning att hårdoptimera där. Fast man kan ju undvika att låta maskinen diska en enstaka kaffemugg.
Belysningen. Om det är halogensopttar så är det bra att vara lite sparsam, även om det är lite i förhållande till totalen. Men är man oförsiktig kan det bli typ 1000 timmar med kanske 1kw per år i onödan. Har du LED spottar så är förbrukningen obetydlig.
 
H hempularen skrev:
Det är som sagt inte någon uppseendeväckande förbrukning. Du skriver att ni inte är så försiktiga med diskmaskin eller tvätt. Dessa maskiner drar lite i förhållande till totalförbrukningen. Typ 1-2 kWh per gång. Finns ingen anledning att hårdoptimera där. Fast man kan ju undvika att låta maskinen diska en enstaka kaffemugg.
Belysningen. Om det är halogensopttar så är det bra att vara lite sparsam, även om det är lite i förhållande till totalen. Men är man oförsiktig kan det bli typ 1000 timmar med kanske 1kw per år i onödan. Har du LED spottar så är förbrukningen obetydlig.
Vi vet inte exakt vad det är för lampor i spottarna, helt ärligt.
Jag har bytt någon enstaka hittills när de gått sönder och då har jag satt dit LED såklart.

Om jag inte missminner mig sa tidigare ägaren att han påbörjat byte till LED, men att det var allt för dyrt att göra på en gång. Hur mycket han har bytt och hur mycket som är kvar är dock oklart. Vi har ca 140 spottar totalt, men är väldigt sparsamma med dess användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.