Ska lägga in trägolv på bottenvåningen i torpet efter renoveringen, ca 60 kvm. Tidigare låg det gamla spontande breda plank där (tyvärr ruttna, murkna och uppätna). Så nu till frågan är om det går att få tag på något billigt massivt trägolv, och lägger man det i sånna fall direkt på reglarna cc 60? Eller är trägolv numera tunnare och läggs flytande på golvspån?
Vad är mest prisvärt och var kan man få tag på det?
 
De massiva trägolv jag hittat på nätet kostar ca 600kr / kvm.. vilket känns på tok för dyrt :/
 
Jag ringde till ett lokalt sågverk i fjol (Brattby såg) och hörde vad de skulle ha för spontat furugolv och minns jag inte fel så var det runt 80:- per kvadrat.
 
annars har ju k-rauta billiga golv från <Gapro. Ekonomisortering visserligen men har själv lagt det och varit väldigt nöjd med kvalitén. det är 25mm tjockt och lämpar sig följaktligen för läggning direkt på c/c 60cm.

mvh

Martin
 
80 kr kvm!!! nu börjar det likna något :) K-rauta verkar också vara ett alternativ, är de massiva?
 
Ja, K-rautas golv är massiva. Har själv lagt ett sådant i vår hall i vår gamla lägenhet och vi var mycket nöjda med det.

/fredrik
 
Jag måste åka och kolla på K-rautas golv, verkar mycket lovande!
 
tänk på att de finns i lite olika bredder/tjocklekar. Du bör/ska ha det tjockare av dem om du ska lägga det på 60c/c utan något under (25mm.). Det är/borde vara runt 160mm brett.

mvh

Martin
 
  • Gilla
Mufflon5
  • Laddar…
Hej,

Kolla på torkat trägolv. Torkat Trägolv. Har dock endast köpt ngr plank a 300 kr/kvm. Men det kanske är för dyrt för ett gammalt torp... Spikas fast skall dom skall man iallafall göra.

/ Ulrik
 
Vi köpte Siljans 20x135 från Torkat Trägolv till hela övervåningen och gav just ca 300kr/m2 för första sortering, färdigbehandlat. Var bara några enstaka brädor man var tvungen att rata så efter att ha sett statusen på de billigare golven hos K-Rauta, Byggmax etc undrar jag om man verkligen sparar så mycket kosing med dessa.

Jag skruvade direkt i golvspånet med den utmärkta skruven som TT-Golv skickar med (tror det egentligen är DalaFlodas skruv). Testade även Grabbers golvskruv, men den "drog" mycket sämre och käkade bits i orimlig utsträckning.
Vill du lägga direkt på reglarna tror jag 20mm är för tunt. Du bör nog åtminstone köra 25mm golv för att slippa "gunget"...
 
Är inte ex krautas golv 25mm tjocka? Känns inte som man vill ha "gung" på golvet :/

Krumeluren: vad var det med statusen på krautas golv som du inte gillade?
 
Hej Ahlbom!
Om jag minns rätt så hade vår K-Rauta (Linköping) först Gapros golv och gick sedan över till ett annat fabrikat (Norlida ?). I båda fallen var det rätt mycket kvisturslag/sprickor i brädorna och många förpackningar var också trasiga - vilket gör att nertorkningen från tillverkaren inte längre var så mycket värd.
Byggmax var ännu värre. Där förvarade dom buntarna utomhus, knappt under tak, med i stort sett alla förpackningarna uppslitna.
Men det är klart, har man möjlighet att stå och välja och vraka bland brädorna och sen även har tid att själv torka ner golvet innan man lägger det, så går det nog utmärkt även med de billigare golven.
 
De jag köpte för några år sedan hos K-rauta i södertälje var helt OK.Förpackningarn var hela. Visst var det mycket kvistar och en del var kanske inte så snygga, men jag tycker dom såg bra ut överlag och de duger definitivt till ett torp. Man får räkna med att kassera en del, kanske 5-10%, då de är en ekonomi-sortering.

Det "värsta" var väl att det satt en spik genom en av brädorna, så man ska kolla de noga.

Vi hann använda golvet 2-3år innan vi sålde lägenheten. Vi hade lutat och oljat det och använde därefte såpa när vi gjorde rent det (Trip-traps produkter). hade jag gjort om det så hade jag valt vitpigmenterad olja för att få det ännu ljusare.

Viktigt är att använda kallt vatten när man rengör sådana här golv. De blir fula och gråa annars.

/fredrik
 
fredwel skrev:
Viktigt är att använda kallt vatten när man rengör sådana här golv. De blir fula och gråa annars.
Även om man använt vitpigmenterade produkter? På Flüggers golvsåpa står det nämligen att man ska ha varmt vatten...
 
Vi använde varmt vatten i början, och träet reste sig och blev grått och fult på några ställen. Vi ahde inga problem efter dte att vi började använd kallt vatten.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.