Hej,

Vi är precis klara med vår vinterträdgård från Willab Garden. Rummet är på 20kvm och är byggt mot vår husfasad och ena väggen mot grannen är en isolerad trävägg (ca 100mm isolering), övriga två väggar är vinterglaspartier med skjutdörrar. Se bild.

Rummet är byggt på betongplatta med 20cm cellplast i botten. Vi har en ingjuten elvärmeslinga i plattan samt en luftluftvärmepump för uppvärmningen. Tanken är att de ska komplettera varandra, typ att golvvärmen ska hålla basvärmen kring ca 12-14 grader och sedan att vi startar luftvärmepumpen när man vill sitta där vintertid.

Har ni några tips eller råd hur man kombinerar uppvärmningen på bästa sätt, vad är mest ekonomiskt för att hålla basvärmen i rummet? Ska man köra golvvärmen dygnet runt eller är det bättre att i så fall köra luftvärmen, om den är mer effektiv/ekonomisk?

Just nu är det ju svindyrt att ha igång golvvärmen oavsett, men jag tänker att man annars måste värma upp plattan från noll grader hela tiden och då kostar det väl ännu mer? Eller ska man köra golvvärmen på riktigt låg temp och istället lite mer värme från luftpumpen..

Tacksam för tips och råd av er som har erfarenhet!
 
  • Nybyggd vinterträdgård med glaspartier och skjutdörrar mot en husfasad, upplyst på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste väl vara effektivare att värma med värmepumpen än med direktverkande golvvärme.
men vad menar du med vinterglas?
tennet tennet skrev:
övriga två väggar är vinterglaspartier med skjutdörrar.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det måste väl vara effektivare att värma med värmepumpen än med direktverkande golvvärme.
men vad menar du med vinterglas?
Hej och tack för svar! Jag menar Willab Gardens skjutpartier med ”vinterisolerglas” (dörrparti/modell WG82).

”Två 6mm glasrutor med säkerhetsenergiglas och 16mm argongas mellan (totalt 28mm vinterisolerglas). Glasets U-värde är 1,0 och tillsammans med de brutna köldbryggorna i skjutdörrspartierna så har hela fönsterpartiet ett U-värde på 1,6.”
 

Bästa svaret

En elslinga i golvet avger lite mindre värme än var den drar i effekt. En vild gissning 90 %.
Dvs drar slingan 1 kWh så får du ut 0,9 kW värme i golvet.
En luftvärmepump har normalt ett COP på drygt 4. Dvs 1 kWh in ger 4 ut.
Åsså vinter, kallt ute, så då säger vi 2,5 i Cop. 1 in och 2,5 ut.

Alltså värmepunpen är dryga 2,5 ggr bättre rent ekonomiskt, när det är kallt.
När det blir plusgrader blir det större skillnad.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
En elslinga i golvet avger lite mindre värme än var den drar i effekt. En vild gissning 90 %.
Dvs drar slingan 1 kWh så får du ut 0,9 kW värme i golvet.
En luftvärmepump har normalt ett COP på drygt 4. Dvs 1 kWh in ger 4 ut.
Åsså vinter, kallt ute, så då säger vi 2,5 i Cop. 1 in och 2,5 ut.

Alltså värmepunpen är dryga 2,5 ggr bättre rent ekonomiskt, när det är kallt.
När det blir plusgrader blir det större skillnad.
Hej Jan,

Tack för uträkningen och detaljinfo! Så när det blir plusgrader så menar du alltså att luftvärmepumpen blir ca 4ggr så effektiv/ekonomisk jämfört med golvvärmen gällande uppvärmning av rummet? Golvvärmen blir mer som komfortvärme för fötterna (extra lyx)?

Finns det någon vinning rent ekonomiskt att köra dem tillsammans, men att båda är inställda på lägre effekt? Tänker att om golvvärmen skjuter in en del av värmen underifrån, men kanske bara genererar ca 13-14 grader i lufttemp.. så låter man luftvärmepumpen skjuta till med några extra grader för att komma upp i ca 20-21? Då borde ju ingen av dem behöva jobba lika hårt för att få ut en behaglig temp i rummet? Eller skulle denna kombo mest vara för komfortens skull (så att golvet blir behagligare för fötterna)?

Kanske lite samma fråga, men skulle golvvärmen avlastas om jag samtidigt kör lite luftvärmepump? Tänker att luftvärmen från pumpen skulle se till att golvytan inte kyls av lika snabbt av kalluften i rummet, så att plattan inte behöver värmas hela tiden..
 
golvet kommer att vara jättekallt, om du tänker vara där på vintern kör golvvärmen annars måste du ha tjocka tofflor jag har ett liknande rum utan golvvärme och ångrar att jag inte monterade golvvärme
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
tennet tennet skrev:
”Två 6mm glasrutor med säkerhetsenergiglas och 16mm argongas mellan (totalt 28mm vinterisolerglas). Glasets U-värde är 1,0 och tillsammans med de brutna köldbryggorna i skjutdörrspartierna så har hela fönsterpartiet ett U-värde på 1,6.”
Jag är riktigt avis!
Vårt uterum har bara enkelglas, och är i övrigt praktiskt taget oisolerat.
Så här ser det ut: Hus med ett uterum med enkelglas och synlig inredning under en balkong på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
Hej och tack för era svar! Jag förstår själva grejen med golvvärmen och ineffektiviteten för uppvärmningen.. Men jag ska testa kör dem lite halvkombinerat på låg temp för att se hur det känns. Det är ju så här års som man vill ha golvvärmen, men det svider ju när det kostar 6kr/kwh! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.