Finns det el/vägguttag eller skarvdosor där det är större avstånd mellan uttagen? I dag använder vi allt mer fjärrströmbrytare i våra smarta o uppkopplade hem där vi sätter en typ Nexaplugg i vägguttaget men det går inte att sätta två pluggar bredvid varandra då det är för smalt mellan uttagen i vägguttaget eller skarvdosan. Detta medför att man måste koppla ihop flera dosor. Det blir många o långa o fulla samlingar av sladdar o dosor till ingen nytta bara till irritation.

Finns det vägguttag med inbyggd fjärrströmbrytare?
Finns det någon tillverkare som redan tänkt ut lösningen på dessa problem?
 
Tack för snabbt svar. Jag ska kolla på MSOR3500.
Finns nolla normalt draget till vägguttag?

Tyvärr kan man inte sätta två pluggar bredvid varandra. På mina väggauttg är den 50mm mellan uttagen, skulle behöva 55mm för att det ska funka.
 
JanneBacab JanneBacab skrev:
Tack för snabbt svar. Jag ska kolla på MSOR3500.
Finns nolla normalt draget till vägguttag?

Tyvärr kan man inte sätta två pluggar bredvid varandra. På mina väggauttg är den 50mm mellan uttagen, skulle behöva 55mm för att det ska funka.

Nolla (neutralledare) finns alltid vid ett vägguttag, annars hade uttaget aldrig fungerat.
 
Feltänk, jag menar jord.
 
Löses ju enkelt med två enkeluttag i en dubbelram (och två dosor) då blir det 70 mm mellan uttagen, tydligen vanligt i Tyskland.

Protte
 
JanneBacab JanneBacab skrev:
Feltänk, jag menar jord.
Jordanslutningen ska du inte blanda in med mottagaren jag länkade till (gäller även andra typer).
Jordförbindelsen (om sådan finns) ska gå direkt till uttaget och inte kopplas via någon mottagare eller brytare.
 
  • Gilla
JanneBacab
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Löses ju enkelt med två enkeluttag i en dubbelram (och två dosor) då blir det 70 mm mellan uttagen, tydligen vanligt i Tyskland.

Protte
Ja men då blir det väl utanpåliggande uttag. Inte så snyggt.
 
JanneBacab JanneBacab skrev:
Ja men då blir det väl utanpåliggande uttag. Inte så snyggt.
Nej, tvärtom mer inbyggda än annars
 
nimhed nimhed skrev:
Nej, tvärtom mer inbyggda än annars
Har du något tips på sådana uttag?
 
Tyvärr har jag bara ett hål i väggen, får inte plats med dubbeldosa.
 
Nja, betongvägg!
 
JanneBacab JanneBacab skrev:
Nja, betongvägg!
Det försvårar saken ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.