Bostadsrätt. 1 rok. Huset byggt 1955, troligen betongväggar.
Sängen står intill kortväggen.
Ljudet när den tunga källardörren (branddörr, stålkonstruktion ) in till tvättstugan stängs fortplantas upp i väggen till min lgh snett ovanför. Även vibrationer. Dörren är rakt under min ytterdörr och används ofta. Upplevs mycket störande kvälls-och nattetid.
1 Har brf någon skyldighet att åtgärda detta ljud?
2 Skulle det hjälpa att jag isolerar kortväggen?
3 Hur i så fall? Bästa isolering?
 
Be styrelsen sätta en dämpare på dörren så dörren glider igen långsamt
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Be styrelsen sätta en dämpare på dörren så dörren glider igen långsamt
Det finns redan en dämpare som alltså inte räcker.
 
Sitter det några lister i karmen som dämpar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sitter det några lister i karmen som dämpar?
Nej, det gör det inte. Har provat att sätta dit små möbeltassar vilket hjälper lite. Någon plockar bort dem trots att dörren kan gå igen helt, branddörr.
 
Det finns tätlister för brand.
Ni behöver ett proffs som kan justera dörrstängaren, kanske behövs den bytas till en bättre. Det går att justera dörrar att stänga i det närmaste ljudlöst.
 
  • Gilla
Båstad9 och 1 till
  • Laddar…
Ta en bild på dörr och dörrstängaren.
 
Tror inte man kan begära att sånt här ska vara ljudlöst iallafall. Varit hos många människor som bott längst ner och dörrar i källarplanen låter ju alltid mycket och ljudligt. Oftast hör man ju tydligt när folk kommer och går i tvättstugor och förråd.
 
Det är klart det går att göra något åt det. Mjukare dörrstängare och installation av tätlister som tidigare nämnts nyckeln.

Däremot är det svårt att kräva att det ska vara helt ljudlöst, dörren satt ju där när du flyttade in.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.