Hej!

Jag är elingenjör och driver hemsidan www.sunnyoffgrid.com. Där kan den som vill bygga en off-grid solcellsanläggning få svar på frågan om hur många solpaneler och batterier som behövs, beroende på plats, årstid för användningen och personlig elförbrukning.

Ett exempel
Till exempel har jag dimensionerat en off-grid-anläggning till en stuga i Stockholms skärgård som har en elförbrukning på 2 kWh om dagen under månaderna maj och juni. Anläggningen ska klara att det regnar i tio dagar – då tas elen från energilagringen i en batteribank. Slutsatsen blev att 2 kW solceller och 21.6 kWh batterier kan användas (1800 Ah för 12 V blybatterier).

Graferna härunder visar simuleringen av tio regniga dagar i maj följda av en genomsnittligt solig dag, där laddningsnivån i batteriet bit för bit sjunker ner till 50% (man bör inte gå under det för blybatterier) under de regniga dagarna, för att sedan laddas fulla igen under den normalsoliga dagen.

Jag kan räkna på anläggningar i alla storlekar, vartsomhelst i världen.
sandhamn_05_sololof_pv_irrad_temp.png
sandhamn_05_sololof_pv_power_energy.png
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Mår verkligen blybatterier bra av det där, laddas i och ur såpass ofta? Sen undrar jag om hänsyn tas till batteriernas åldrande. Hursomhelst låter det som roliga projekt.
 
Det gäller att använda blybatterier av t.ex. typen AGM deep cycle-batteri och inte vanliga startbatterier för bilar. AGM-batterier klarar minst tusen urladdningscykler, så länge man ser till att urladdningen inte är mer än 30% i normalfallet (källa: https://batteryuniversity.com/learn/article/lead_based_batteries). Det är också så man använder batterierna i en batteribank för solceller. I normalfallet så ska inte batteribanken laddas ur djupt, utan det är bara vid värstascenariot med många dagars regn som batterierna laddas ur till 50%. Använder man AGM-batterier ska de typiskt klara 4-8 års användning innan de behöver bytas, beroende på hur väl de sköts (källa: https://www.letsgosolar.com/faq/what-is-a-solar-battery/)

Jag har inte tagit hänsyn till åldring av batterierna i beräkningen, utan utgår från att det är någotsånär nya batterier. Det man kallar för ”end-of-life” för batterier är normalt när deras lagringskapacitet i Ah har sjunkit ner till 80% av den ursprungliga lagringskapaciteten. Det bör inträffa efter 5-15 år. Men att kapaciteten sjunker till 80% betyder inte att batterierna inte går att använda längre, utan snarare främst att antalet regniga dagar som batterisystemet klarar minskar något.

Det går också att använda litiumbatterier i batteribanker för solceller, men blybatterier är billigare per energimängd och är fortfarande de som används oftast för solceller.
 
sololof sololof skrev:
Hej!

Jag är elingenjör och driver hemsidan www.sunnyoffgrid.com. Där kan den som vill bygga en off-grid solcellsanläggning få svar på frågan om hur många solpaneler och batterier som behövs, beroende på plats, årstid för användningen och personlig elförbrukning.

Jag kom inte åt hemsidan så jag ställer frågan här och hoppas på svar. Jag har en stuga i Västernorrland som jag vill gå off grid med då jag endast kommer använda gården ca 6 månader per år April - Oktober. Vedeldad spis för matlagning och strålvärme. Vedeldade kaminer för strålvärme i de fall de behövs. Sol dygnet runt under sommarmånaderna. Jag planerar också att bygga en fristående vedeldad bastu där aggregatet värmer vatten för dusch. Det är kommunalt vatten. Elförbrukare är en eller två stora frysboxar (måste ha då kennelns hundar äter färskfoder) 1 fullstort kylskåp, Tvättmaskin en tvätt per dag (också för hundarnas skull) ev. torktumlare 1 maskin varannan dag. Dammsugning ca 1 timme per dag lite belysning vår och höst. Dator, ipad och telefon bör kunna laddas. Vad behöver jag ha för system, vilka solceller behövs eller finns något annat alternativ? Gården ligger på ett berg det är 3,5 ha mark runt och det är inte särskilt kuperat utan ganska slätt. Det blåser ibland mycket men för det mesta bara lite lagom så myggen inte trivs.

Ett exempel
Till exempel har jag dimensionerat en off-grid-anläggning till en stuga i Stockholms skärgård som har en elförbrukning på 2 kWh om dagen under månaderna maj och juni. Anläggningen ska klara att det regnar i tio dagar – då tas elen från energilagringen i en batteribank. Slutsatsen blev att 2 kW solceller och 21.6 kWh batterier kan användas (1800 Ah för 12 V blybatterier).

Graferna härunder visar simuleringen av tio regniga dagar i maj följda av en genomsnittligt solig dag, där laddningsnivån i batteriet bit för bit sjunker ner till 50% (man bör inte gå under det för blybatterier) under de regniga dagarna, för att sedan laddas fulla igen under den normalsoliga dagen.

Jag kan räkna på anläggningar i alla storlekar, vartsomhelst i världen.
[bild]
[bild]
sololof sololof skrev:
Hej!

Jag är elingenjör och driver hemsidan www.sunnyoffgrid.com. Där kan den som vill bygga en off-grid solcellsanläggning få svar på frågan om hur många solpaneler och batterier som behövs, beroende på plats, årstid för användningen och personlig elförbrukning.
sololof sololof skrev:
Hej!

Jag är elingenjör och driver hemsidan www.sunnyoffgrid.com. Där kan den som vill bygga en off-grid solcellsanläggning få svar på frågan om hur många solpaneler och batterier som behövs, beroende på plats, årstid för användningen och personlig elförbrukning.

Ett exempel
Till exempel har jag dimensionerat en off-grid-anläggning till en stuga i Stockholms skärgård som har en elförbrukning på 2 kWh om dagen under månaderna maj och juni. Anläggningen ska klara att det regnar i tio dagar – då tas elen från energilagringen i en batteribank. Slutsatsen blev att 2 kW solceller och 21.6 kWh batterier kan användas (1800 Ah för 12 V blybatterier).

Graferna härunder visar simuleringen av tio regniga dagar i maj följda av en genomsnittligt solig dag, där laddningsnivån i batteriet bit för bit sjunker ner till 50% (man bör inte gå under det för blybatterier) under de regniga dagarna, för att sedan laddas fulla igen under den normalsoliga dagen.

Jag kan räkna på anläggningar i alla storlekar, vartsomhelst i världen.
[bild]
[bild]

Ett exempel
Till exempel har jag dimensionerat en off-grid-anläggning till en stuga i Stockholms skärgård som har en elförbrukning på 2 kWh om dagen under månaderna maj och juni. Anläggningen ska klara att det regnar i tio dagar – då tas elen från energilagringen i en batteribank. Slutsatsen blev att 2 kW solceller och 21.6 kWh batterier kan användas (1800 Ah för 12 V blybatterier).

Graferna härunder visar simuleringen av tio regniga dagar i maj följda av en genomsnittligt solig dag, där laddningsnivån i batteriet bit för bit sjunker ner till 50% (man bör inte gå under det för blybatterier) under de regniga dagarna, för att sedan laddas fulla igen under den normalsoliga dagen.

Jag kan räkna på anläggningar i alla storlekar, vartsomhelst i världen.
[bild]
[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.