Hej, eldar på i pannan och de fungerar som de ska och acctanken över i temp, problemet blir vid då jag slutat elda och pannan sjunker fort i temp medans acctanken fortfarande håller hög temp. Nåt jag kan justera?

Bifogar lite bilder, vad har den gråa dosan på pannan för funktion?

Tacksam för svar
 
  • Ett pannrum med en stor ackumulatortank i trä, rörledningar på väggen och en grå dosa på ackumulatortanken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeisolerede rör med cirkulationspump och grå dosa kopplad till en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart vedpanna från EuroNom med mätinstrument och en mystisk grå dosa på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå dosan är en EL-patron fabr. EL-baronen och verkar inte vara inkopplad ( inga kablar till den )om dom inte kommer underifrån och viker runt hörnet. Först bilden är en hetvattenväxlare för varmvatten, när du eldar så fylls med hetvatten. och är inte en actank . Riktig klump och väger ca 150 kilo. Andra bilden är en shunt utan automatisk reglering, den får du springa och skruva för att .få rätt temp i huset, oekonomisk. En reglermotor och en central reglerar efter utetempen. Actank är en större burk på sidan om en panna och laddas upp med pannan, nu eldar du och värmen i pannan är det enda som håller huset varmt , det går du inte att elda hårt för då kokar den. Blir som bara småelda i den och inte bra med pyseldning , Fungerar men mycket spring och peta in en pinne i brasan.
 
J jonaserik skrev:
Grå dosan är en EL-patron fabr. EL-baronen och verkar inte vara inkopplad ( inga kablar till den )om dom inte kommer underifrån och viker runt hörnet. Först bilden är en hetvattenväxlare för varmvatten, när du eldar så fylls med hetvatten. och är inte en actank . Riktig klump och väger ca 150 kilo. Andra bilden är en shunt utan automatisk reglering, den får du springa och skruva för att .få rätt temp i huset, oekonomisk. En reglermotor och en central reglerar efter utetempen. Actank är en större burk på sidan om en panna och laddas upp med pannan, nu eldar du och värmen i pannan är det enda som håller huset varmt , det går du inte att elda hårt för då kokar den. Blir som bara småelda i den och inte bra med pyseldning , Fungerar men mycket spring och peta in en pinne i brasan.
Okej nä de är inte inkopplad! Ja du har rätt i de du skriver men går de inte att få vattnet att cirkulera från hetvattenväxlaren till pannan? Shunten är inget större problem då man lärt sig vad den ska stå på ungefär för att hålla bra temp i huset.
 
Ett foto lite längre ifrån så rören och pump syns som går från och till pannan är bra, då kanske det kan ses hur det är kopplat, normalt så är VVB i taket kopplat så det får max temp ( hetvatten ca 75- 80 C )på pannan.
 
Det låter som att det fungerar som det ska? Slutar du elda i pannan så är det klart att panntemperaturen sjunker. Vad du sen har i varmvattenberedarens vatten är irrelevant för du kan ju inte värma upp huset med vattnet därifrån.
Det är det här som är problemet med äldre system utan acctankar. När man slutar elda blir allt kallt och ganska fort dessutom. I en dylik panna och om du saknar andra möjligheter så får man i princip elda hela tiden om man ska ha en dräglig tillvaro. Alternativet är en pelletsbrännare istället som eldar själv när det behövs. Eller byta till nåt annat helt och hållet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det är ett system byggt för koks. En kokspanna kan brinna kontinuerligt och effekten regleras av dragregulatorn. Den tycks dock inte användas på din panna.

Ska du värma med ved bör du byta till en keramisk panna med omvänd förbränning och installera acktankar.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ett system byggt för koks. En kokspanna kan brinna kontinuerligt och effekten regleras av dragregulatorn. Den tycks dock inte användas på din panna.

Ska du värma med ved bör du byta till en keramisk panna med omvänd förbränning och installera acktankar.
Fast pannan på bilden ovan är nog lite nyare än från "kokstiden".........
 
Det gör den inte mycket bättre för det. Jag hade en tämligen ny kokspanna innan jag slängde ut den. Den var inte bättre än de från 50talet. Jag installerade en äldre men modernare vedpanna från -90talet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gör den inte mycket bättre för det. Jag hade en tämligen ny kokspanna innan jag slängde ut den. Den var inte bättre än de från 50talet. Jag installerade en äldre men modernare vedpanna från -90talet.
Fast inget handlade ju om hur bra den är. Det är väl en helt vanlig 90tals vedpanna och även de har dragregulator. Kändes bara lite missvisande att blanda in koks i det hela........
Pannan som sådan fungerar utmärkt att elda i . Sen att det finns modernare pannor som är bättre tvivlar nog ingen på.
 
D Daniel 109 skrev:
Det gör den inte mycket bättre för det. Jag hade en tämligen ny kokspanna innan jag slängde ut den. Den var inte bättre än de från 50talet. Jag installerade en äldre men modernare vedpanna från -90talet.
Nu är ju även TS panna troligen från 90-talet med omvänd förbränning. Euronom Keramex kanske, eller en föregångare, så så dålig är den inte. Däremot är den svår att använda rationellt utan acctank.
 
Det står Euronom Variant på den. Jag hittar ingen djupare information om den. Är det omvänd förbränning så är det ju en bra start.
 
D Daniel 109 skrev:
Det står Euronom Variant på den
Betyder att den går att elda med olja eller ved.
Det är en albinpanna i botten och märkt Euronom keramik med olja 20kW med ved kanske 15 kW
 
Okej
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ett system byggt för koks. En kokspanna kan brinna kontinuerligt och effekten regleras av dragregulatorn. Den tycks dock inte användas på din panna.

Ska du värma med ved bör du byta till en keramisk panna med omvänd förbränning och installera acktankar.
Koks? När fanns det att köpa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.