Golvet i mitten av huset har höjt sig ca 2 cm vilket fått till följd att dörrar har fått hyvlats av för att kunna stängas. Golvytan är parkett och under gammal
vinylmatta. Problemet har funnits några år och är tydligast vintertid. Oroas över att problemet förvärras men vet inte hur jag går vidare.
Mvh Örjan
 
H HBK2277 skrev:
Golvet i mitten av huset har höjt sig ca 2 cm vilket fått till följd att dörrar har fått hyvlats av för att kunna stängas. Golvytan är parkett och under gammal
vinylmatta. Problemet har funnits några år och är tydligast vintertid. Oroas över att problemet förvärras men vet inte hur jag går vidare.
Mvh Örjan
Golvet kanske ligger dikt ann väggarna så det blir spänningar i golvet? Ska ju vara en glipa på 5-8 mm intill väggar när man lägger golv. Nogast är nog om det är riktigt trägolv dock. Bara en gissning nu.
 
H Husärlivet skrev:
Golvet kanske ligger dikt ann väggarna så det blir spänningar i golvet? Ska ju vara en glipa på 5-8 mm intill väggar när man lägger golv. Nogast är nog om det är riktigt trägolv dock. Bara en gissning nu.
Nja då borde inte problemet uppstå främst under vintertid när luften är som torrast!
Du får berätta mer vad tror du själv att det beror på?
 
Ta bort golv listen o kika bara
 
Vad har du för bjälklag under golvet? Är det en "bula" mitt på golvet som sluttar mot ytterväggarna? Har du en massa snö på taket?
 
harry73
Har du platta på mark, krypgrund eller källare?
 
harry73 harry73 skrev:
Har du platta på mark, krypgrund eller källare?
Plattan är på mark
 
H Husärlivet skrev:
Golvet kanske ligger dikt ann väggarna så det blir spänningar i golvet? Ska ju vara en glipa på 5-8 mm intill väggar när man lägger golv. Nogast är nog om det är riktigt trägolv dock. Bara en gissning nu.
Golvet sviktar inte
 
Ligger vinylmattan direkt på betongen och sedan parkettgolvet ovanpå?
Beskriv mer om huset när är det byggt, är det ombyggt/tillbyggt, planlösning, är det endast ett rum som golvet förändrats i, vad är det för markförhållanden, etc.
 
harry73
Om du har platta på mark, tror jag inte att golvet är problemet. eventuellt kan huset ha satt sig, och då kan plattan vara knäckt, men jag tror snarare att det är ett annat problem. Har ni tagit bort innerväggar senaste tiden? Ni kanske tog bort en del av en bärande vägg som gör att mellanbjälklaget (golvet av vindsvåningen) börjar hänga lite.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vad har du för bjälklag under golvet? Är det en "bula" mitt på golvet som sluttar mot ytterväggarna? Har du en massa snö på taket?
Blir nyfiken här. Hur kan snön påverka detta?

Har också en bula mitt på golvet(trägolv) och det känns som den är stenhård under.
 
Större snömängd skapar tryck på husets konstruktion och sedan beror allt på husets konstruktion.
Finns t.ex. innerväggar som kan stå på ett golv, etc.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
TS verkar ha hittat problem då det inte kommit några nya inlägg sedan 7 december.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.