harry73
  • Gilla
  • Haha
Anders_70 och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är skrattretande hur du postar vidare memes från oljesektorn.
Jag hoppas du förstår att det bara är en osanning (eller fake news)
[länk]
SKRATTretande får stå för dig, men då har jag ju iaf. delvis lyckats.

Och filmen här visar säkert inte ett svenskt AB som tar tag i just det problemet, det är ju så klart en Hollywoodfilm som bara identifierar sig som ett Svenskt AB ( och för att förstydliga så till den milda grad att du inte ska behöva skriva face news igen så heter bolaget Alpine Helicopter AB. Vem lärde dig "face news" uttrycket? )

 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
SKRATTretande får stå för dig, men då har jag ju iaf. delvis lyckats.

Och filmen här visar säkert inte ett svenskt AB som tar tag i just det problemet, det är ju så klart en Hollywoodfilm som bara identifierar sig som ett Svenskt AB ( och för att förstydliga så till den milda grad att du inte ska behöva skriva face news igen så heter bolaget Alpine Helicopter AB. Vem lärde dig "face news" uttrycket? )

[media]
Ja meningen med humor är ju att man ska skratta
 
harry73
Tokslut Tokslut skrev:
SKRATTretande får stå för dig, men då har jag ju iaf. delvis lyckats.

Och filmen här visar säkert inte ett svenskt AB som tar tag i just det problemet, det är ju så klart en Hollywoodfilm som bara identifierar sig som ett Svenskt AB ( och för att förstydliga så till den milda grad att du inte ska behöva skriva face news igen så heter bolaget Alpine Helicopter AB. Vem lärde dig "face news" uttrycket? )

[media]
Som filmen visar finns det bra metoder att hålla igång ett vindkraftverk i kylan

https://energiforskmedia.blob.core....wind-turbines-energiforskrapport-2016-300.pdf
Sammanfattning Det är fullt möjligt att kostnadseffektivt avisa turbinbladen på ett vindkraftverk med hjälp av en helikopter och varmt vatten för att undvika stillestånd på grund av isbildning. Metoden går till på samma sätt som när man avisar ett flygplan, skillnaden är att man gör det i luften. Metoden är inte enbart kostnadseffektiv, den är även bättre ur ett miljöperspektiv då produktion från nedisade stillastående turbiner vanligtvis ersätt med kolkraftverk eller gasturbin vilket ger upphov till ett störreutsläpp av CO2 än vad metoden med avisning med helikopter medför. Den här rapporten beskriver utvecklingsarbetet från ett prototypsystem till ett färdigt systemför att utföra en kostnadseffektiv avisning med helikopter och varmt vatten. Projektet har genomförts som ett tillämpat projekt,där vunna erfarenheter hela tiden nyttjats och omsatts för det fortsatta arbetet. Arbetet har resulterat i att det nu finnsutvecklad utrustning framtagen för att kostnadseffektivtgenomföra avisning med varmt vatten. Denna är testad under fältmässiga förhållanden i kallt klimat och är operativ ned till ca -20 °C. Projektmål: • Metod och utrustning för avisning med varmt vatten skall vara utvecklad och testad under fältmässiga förhållanden i kallt klimat. • Projektet ska visa att metoden är tillämpbar och kostnadseffektiv. • Tekniken ska presenteras vid konferenser och seminarium. • Framtagande av manual om hur avisningen ska genomföras både säkert och effektivt. Manualen ska godkännas av Transportstyrelsen och Luftfartsverket. Projektmålen har uppfyllts och projektet har presenterats i samband med Winterwind 2014 och 2015 samt på Vind 2014 och 2015. Medieintresset har varit stort och projektet har uppmärksammats i både tidningar och radio i Sverige,men även utomlands.
 
  • Gilla
Anders_70
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Som filmen visar finns det bra metoder att hålla igång ett vindkraftverk i kylan

[länk]
Jo, men ska de få snurr på DEN vindmöllan får de nog ha en helikopter med lite mer flås i rotorn och kanske några fler!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tecknad bild av två sovande figurer omringade av skräp och industri, med pratbubbla om hållbarhet och en arg viruskaraktär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite Max Gustafson kanske?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
lat och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är skrattretande hur du postar vidare memes från oljesektorn.
Jag hoppas du förstår att det bara är en osanning (eller fake news)
[länk]
Ja, visst är det tramsigt att skoja om att Texasborna inte kan ladda sina elbilar bara för att vindkraftverken frusit ihop. Det är säkert propaganda från oljesektorn.

Det laddar inte alls sina bilar med el från vindkraftverk. I verkligheten laddar de sina elbilar med el gjord av naturgas och kol.
 
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
Konstigt att dom inte får kontroll på elden trots att kustbevakningen är där med sin största båt och sprutar enorma mängder vatten....



Kustbevakningsfartyg som bekämpar brand på lastfartyget Almirante Storni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
GVR4 och 14 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan också komma och hjälpa till, jag tar med en leksakshink, så dubblar vi kapaciteten !!!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan också komma och hjälpa till, jag tar med en leksakshink, så dubblar vi kapaciteten !!!
Hink?! De måste använda en fingerborg.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Illustration av sjuksköterska med patient och figur lik Jesus med pratbubbla med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 harry73 skrev:
Som filmen visar finns det bra metoder att hålla igång ett vindkraftverk i kylan
Hittar inte humorn i detta inlägg. Någon som har en röd ring?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är skrattretande hur du postar vidare memes från oljesektorn. Jag hoppas du förstår att det bara är en osanning (eller fake news)
Whaaat????

Text på bild med retorisk fråga om klimathot och ekonomisk logik bakom 30-åriga bostadslån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Paulina123 och 8 till
  • Laddar…
Animerad bild på två personer i SUV som diskuterar medan de kör igenom en översvämmad miljö med fabriksskorstenar och tornadoer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Whaaat????

[bild]
Så klart de skulle. Banker har ingen koppling till verkligheten.
 
  • Gilla
Anders_70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.