Renoverad trappa med mörkbetsade steg i trä, äggskalsvita sättsteg och bränt björkräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite över ett år har passerat sedan jag påbörjade detta projekt och 100-150 timmar har gått åt. Kanske mer till och med. Men nu är den i stort sätt klar.

Renoverad trätrappa med mörkbetsade steg, vitmålade sättsteg och bränt räcke av björk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappan är tillverkad i vad jag iaf är hyfsat säker på är gran, kanske lite furu med. Betsad med Herdins oljebets med kulör ”Tjära” och sedan ett par lager av Herdins hårdvaxolja (ultramatt) Sättstegen är målade med äggskalsvit lackfärg. Räcket är av björk som jag lätt bränt och oljat. Beslagen är svärtade med kallblånering.

Renoverad trappa av gran och furu, betsad i Tjära, med vitmålade sättsteg och svärtade beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverad trappan i ett hem med vitmålade staket och oavslutade trästeg, omgivet av tapetserade väggar och ett mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg den ut när vi fick nycklarna i slutet på augusti förra året. Dokumenterade alla rum och utrymmen med bilder innan vi satt igång med diverse renoveringar, dumt nog missade jag just trappen.

Renoveringsprojekt av en trätrappa med överspray på vägg och sättsteg med brun-svarta mattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i ett renoveringsprojekt med obehandlade trästeg och smutsig, vitmålad vägg innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På dem här bilderna ser man kanske lite mer av skicket av trappan. En av de första sakerna jag gav mig på medans sambon ryckte tapeter var panelen i trappen.

Närbild på ett bränt och oljat björkräcke med mörka flammiga mönster, på en arbetsplats med spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provade flera olika betsar och hårdvaxoljor på räcket men tyckte inget vart snyggt. Så prova att bränna med en butanbrännare, vilket jag tidigare gjort på ett yxskaft som också var av björk. Vart riktigt nöjd med resultatet.

Närbild på handsmidda ståländknoppar med svärtade kallblånerade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svärtad ståländknopp med triangulär design, som är monterad på en del av en trappa i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En av ändknopparna i trä sprack när jag skulle pilla bort dem för att komma åt att skrapa av lacken på räcket. Så kapa ut och hamra till ett par nya i stål av ett trasigt eldställ som tidigare ägare lämnat kvar. Svärtade med kallblåneringsvätska.

Jämförelse mellan renoverad svärtad konsol och en gammal orenoverad med färgrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konsolerna / beslagen hade några lager färg på dem så fick bli lite stålborste (hade tyvärr inte upptäckt den fantastiska lösningen färgborttagningsmedel vid tillfället) och även här lite kallblånering.

Renoverad trappa med bränt och oljat björkräcke, svärtade beslag, vitmålade väggar och blommönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trappa med ljusmålade väggar, betsade trästeg och bränt björkräcke med svärtade beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapeter har kommit upp, lister och panel är målat. Målade listerna med färgsprutan och orkade inte maskera så noggrant då jag ändå tänkt slipa trappen. Där av översprayen på trappan.

Renoverad trappa med omålade trästeg och vitmålade sättsteg, väggpanel och bränt räcke i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverad trapp med vita sättsteg och naturligt träfärgade slitsteg samt ett mörkbetsat räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målade sättstegen först, min tanke här var att man kunde slippa maskering och risken att spilla färg på dem färdig slipade stegen. Insåg dock ganska snart under slipningen att det var lite förgäves då det var rätt svårt att inte råka komma åt färgen med slipmaskin, sickel, färgskrapa och likande.

Renoverad trappa i trä med slipmaskiner och arbetsvantar, i en process av restaurering och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trappa i trä under slipning med en elektrisk slipmaskin och skyddshandskar på ett trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så var slipningen igång. Då vi precis flyttat till huset från lägenheten och jag rätt nyligen hittat tillbaka till barndomsintresset snickeri så var min/vår maskinpark ganska begränsad, men hade iaf hunnit investera i några slipmaskiner från Ryobi (uh oh, han nämde märket som inte får nämnas vid namn ) Köpte även en nätdriven bandslip för att snabba på processen lite.
I retrospektiv så hade nog en elhyvel eller nån typ av lackfräs varit ett bättre alternativ. Men var iaf positivt överraskad över hur snabbt bandslipen tog sig igenom lacken och ojämnheterna.

Renoveringsprojekt av trappa med halvfärdig slipning och en hörnskrapa på ett trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trapprenovering - närbild av ett trätrappsteg under slipning, med träspån och vit målad trappvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipningen gick rätt snabbt i jämförelse med tiden som gick åt att skrapa bort lacken lägst kanter och hörn, där jag inte kom åt med maskin. Sickeln vart snabbt en ny favorit när man väl fått till slipningen och kroken. Men även Bacho hörnskrapan jag investera i var värd sin vikt i guld.

Renoverad trappa med ljust betsade trappsteg och bränt björkräcke, vita sättsteg och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade fått bort majoriteten av lacken och grovslipat stegen till 80korn, lagom till jul förra året. Och så fick den stå fram till denna höst när nerverna i händerna hade läkt och motivationen var tillbaka.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 26 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat och då speciellt med räcket och dess avslut:heart: och övriga detaljer. Men ta och åtgärda skruvarna också så att de inte lyser upp i kontrast mot blånerade järnet. Eller absolut framför allt...SPÅRSKRUV! (Trots blodvitet som hör till -AjAj Satfläsk! Det gjorde ont! -Bloda inte ner nya trappen bara..) Men allt har sitt pris(y)
 
  • Gilla
Erik.W och 2 till
  • Laddar…
Snyggt och bra jobbat
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Himla snyggt jobb. Jag bor i ett likadant 30-talshus och funderar på att renovera trappan också. Jag har pärlspont "90-tal" upp till räckeshöjd, men vill hellre ha en slät MDF nertill och spårpanelskivor ovanför. Ser att du har gjort ett jättejobb med utsågningen då du har lika kurvning upptill. Sen är det skitsvårt att gera kvartslisterna när de möts i hörnet. Hur gjorde du? Något tips? PS får jag använda bilderna för att ev. visualisera olika utföranden och söka råd i en facebookgrupp "Inredning Inspiration Renovering"?

Mvh Christian

Renoverad trappa i 30-talshus med pärlspont, trästeg och räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






E Erik.W skrev:
[bild]
Lite över ett år har passerat sedan jag påbörjade detta projekt och 100-150 timmar har gått åt. Kanske mer till och med. Men nu är den i stort sätt klar.

[bild]
Trappan är tillverkad i vad jag iaf är hyfsat säker på är gran, kanske lite furu med. Betsad med Herdins oljebets med kulör ”Tjära” och sedan ett par lager av Herdins hårdvaxolja (ultramatt) Sättstegen är målade med äggskalsvit lackfärg. Räcket är av björk som jag lätt bränt och oljat. Beslagen är svärtade med kallblånering.

[bild] [bild]
Så här såg den ut när vi fick nycklarna i slutet på augusti förra året. Dokumenterade alla rum och utrymmen med bilder innan vi satt igång med diverse renoveringar, dumt nog missade jag just trappen.

[bild] [bild]
På dem här bilderna ser man kanske lite mer av skicket av trappan. En av de första sakerna jag gav mig på medans sambon ryckte tapeter var panelen i trappen.

[bild]
Provade flera olika betsar och hårdvaxoljor på räcket men tyckte inget vart snyggt. Så prova att bränna med en butanbrännare, vilket jag tidigare gjort på ett yxskaft som också var av björk. Vart riktigt nöjd med resultatet.

[bild] [bild]
En av ändknopparna i trä sprack när jag skulle pilla bort dem för att komma åt att skrapa av lacken på räcket. Så kapa ut och hamra till ett par nya i stål av ett trasigt eldställ som tidigare ägare lämnat kvar. Svärtade med kallblåneringsvätska.

[bild]
Konsolerna / beslagen hade några lager färg på dem så fick bli lite stålborste (hade tyvärr inte upptäckt den fantastiska lösningen färgborttagningsmedel vid tillfället) och även här lite kallblånering.

[bild] [bild]
Tapeter har kommit upp, lister och panel är målat. Målade listerna med färgsprutan och orkade inte maskera så noggrant då jag ändå tänkt slipa trappen. Där av översprayen på trappan.

[bild] [bild]
Målade sättstegen först, min tanke här var att man kunde slippa maskering och risken att spilla färg på dem färdig slipade stegen. Insåg dock ganska snart under slipningen att det var lite förgäves då det var rätt svårt att inte råka komma åt färgen med slipmaskin, sickel, färgskrapa och likande.

[bild] [bild]
Så var slipningen igång. Då vi precis flyttat till huset från lägenheten och jag rätt nyligen hittat tillbaka till barndomsintresset snickeri så var min/vår maskinpark ganska begränsad, men hade iaf hunnit investera i några slipmaskiner från Ryobi (uh oh, han nämde märket som inte får nämnas vid namn ) Köpte även en nätdriven bandslip för att snabba på processen lite.
I retrospektiv så hade nog en elhyvel eller nån typ av lackfräs varit ett bättre alternativ. Men var iaf positivt överraskad över hur snabbt bandslipen tog sig igenom lacken och ojämnheterna.

[bild] [bild]
Slipningen gick rätt snabbt i jämförelse med tiden som gick åt att skrapa bort lacken lägst kanter och hörn, där jag inte kom åt med maskin. Sickeln vart snabbt en ny favorit när man väl fått till slipningen och kroken. Men även Bacho hörnskrapan jag investera i var värd sin vikt i guld.

[bild]
Hade fått bort majoriteten av lacken och grovslipat stegen till 80korn, lagom till jul förra året. Och så fick den stå fram till denna höst när nerverna i händerna hade läkt och motivationen var tillbaka.
 
  • Gilla
SomePenguin
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Snyggt jobbat och då speciellt med räcket och dess avslut:heart: och övriga detaljer. Men ta och åtgärda skruvarna också så att de inte lyser upp i kontrast mot blånerade järnet. Eller absolut framför allt...SPÅRSKRUV! (Trots blodvitet som hör till -AjAj Satfläsk! Det gjorde ont! -Bloda inte ner nya trappen bara..) Men allt har sitt pris(y)
Tro mig när jag säger att jag själv stört mig på det. Valde dessa skruvar då ska vara extra starka och kom med lite ”special” plugg. Vill försäkra mig om att om någon skulle snubbla men ta emot sig, då inte få ledstången med sig i handen. Får ta en skruv per konsol i taget och få bort titannitrid beläggningen på skalle och blånera ist. För några spårskruv kommer då inte på frågan. Tror utan att överdriva att det tog ca en timma att skruva ur alla gamla spårskruvar som konsolerna satt med. Så mycket färg på skallarna att spåren knappt syntes.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Villa Ahlsé skrev:
Himla snyggt jobb. Jag bor i ett likadant 30-talshus och funderar på att renovera trappan också. Jag har pärlspont "90-tal" upp till räckeshöjd, men vill hellre ha en slät MDF nertill och spårpanelskivor ovanför. Ser att du har gjort ett jättejobb med utsågningen då du har lika kurvning upptill. Sen är det skitsvårt att gera kvartslisterna när de möts i hörnet. Hur gjorde du? Något tips? PS får jag använda bilderna för att ev. visualisera olika utföranden och söka råd i en facebookgrupp "Inredning Inspiration Renovering"?

Mvh Christian

[bild]
Är inte riktigt med på vad du menar. Men när det gäller panel och lister i trappen. Har jag endast fogat, spacklat och målat. Alla lister som sitter i trappen satt innan. Men mitt tips är att de gerningar man inte riktigt får till går nästan alltid fixa med lite akrylfog. Akrylfog är lite av den dåliga snickarens motsvarighet till den dåliga svetsarens vinkelslip ;)
Är helt okej för mig om du vill använda bilderna för att förklara i annat forum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Villa Ahlsé skrev:
Himla snyggt jobb. Jag bor i ett likadant 30-talshus och funderar på att renovera trappan också. Jag har pärlspont "90-tal" upp till räckeshöjd, men vill hellre ha en slät MDF nertill och spårpanelskivor ovanför. Ser att du har gjort ett jättejobb med utsågningen då du har lika kurvning upptill. Sen är det skitsvårt att gera kvartslisterna när de möts i hörnet. Hur gjorde du? Något tips? PS får jag använda bilderna för att ev. visualisera olika utföranden och söka råd i en facebookgrupp "Inredning Inspiration Renovering"?

Mvh Christian

[bild]
En annan sak jag kom o tänka på i efterhand är att jag sett flera mer erfarna snickare rekommenderar att istället för att gera lister i innerhörn så kan det vara lättare att kapa ur konturen på ena listen i den andra och på så sätt få ett hörn utan några glipor. Hoppas du förstår hur jag menar. Lite svårt att förklara utan bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.