J
Hej!

Det är lätt att fantisera om vad man själv vill ha på sitt drömhus. Fyrtorn, hängbroar, helkaklat vardagsrum... eller vad det nu kan vara.

Mindre kul kan det då bli när det är dags att sälja och man inser att man är ensam i Sverige om att uppskatta sitt hus som man just investerat allt sitt kapital i.

Så hur undviker man det?

När du letar (eller föreställ dig om du skulle leta) efter ett hus till den växande familjen. Vad skulle vara egenskaper på ett hus som du skulle prioritera och uppskatta? Jag tänker att scenariot är en familj som kanske bor i stan och har ett barn, ett till är på väg och man känner att man vill ha lite mer plats och bo lite trevligare.
 
Jag är inte helt säker på vad som är frågeställningen/-arna, men jag svarar ändå (är inte den enda på forumet som fungerar på det viset):
När vi har letat efter bostad till vår barnfamilj har vi haft följande sökkriterier:
  • Inom skolområdet, så barnen kan fortsätta på samma skola.
  • På landet!!!
  • Plats för oss och det vi behöver inne i huset. Går inte att säga exakt antal kvadratmeter eller rum, det beror mycket på hur planlösningen lyckas kombinera husets funktioner, så att alla barn får om inte eget rum så åtminstone eget krypin. Lättjobbat kök och vettiga badrum och tvättlogistik!
  • Bra boendemiljö runt tomten; få men bra grannar, skog och jordbruksmark.
  • Stor tomt för barns och vuxnas kreativitet. En 10-20 hektar hade inte varit fel, men inte mindre än 1500 kvadratmeter om en ska hålla sig inom budget också.
  • Garage, bodar och källare under huset/jordkällare är sånt som barnfamiljen inte klarar sig utan. Var ska en annars göra av alla cyklar och grejer, eller vinterförvara dahliaknölarna?
  • Plus i kanten: vedeldning (hålla på med veden är bra sysselsättning för eventuella ADHD-barn, eller vuxna). Fiber.
 
  • Gilla
Sanchez
  • Laddar…
Karlia
Läget är och var viktigast för mig, allt annat går att fixa. Om det sedan är nära till skola/jobb, lugnt/intensivt område eller vad annat som kan vara viktigt.
 
Läget, möjlighet till lugn, gärna naturen inte allt för långt bort. Jag gillar ordning och reda, dvs mycket förrådsutrymme. Stort vardagsrum, mindre sovrum. Har små barn så hela lgh är ett lekrum, så naturliga platsen blir lek i kök och vardagsrum. På barnens rum sover dom. Att det är riktigt tyst innebär något som vi mer och mera uppskattar. Vi har landstället med yta för spring och lek ute som inne, allt är mindre ömtåligt där, utlopp för att göra saker både inne och ute som inte ges i en lgh. Möjligheten att kunna ha ett vardagsliv i lgh och ett enklare mera kreativt liv på landet. Dock gäller detta dubbla boenden, inte ett där allt ska rymmas under ett tak.
Sen är det knepigt att bo på landet, det är många år av skjutsade till olika aktiviteter och skola, men är man inställd på det skulle jag överlägset välja ett ”landet” liv över ett liv i förorten.
 
  • Gilla
Mffnicke
  • Laddar…
Drömhuset är ju nåt man aldrig kan få!
Då det helst ska vara minst 10 mil till närmsta granne men inte mer än 2-3mil till affärer/etc.
Sen ska det ju givetvis ha ett stort garage som inte behöver ha hela med värme.
Det räcker med plats för fyra jänkare och 1-2 lyftar med alla dörrar/etc öppna och ha gott om plats att gå runt dom samt en massiv bänk som man kan ha ett par bakaxlar/motorer liggandes på samtidig som man kan ha gott om utrymme för stort skruvstycke och bänkplats att skruva på.

Sen behövs det ju helst 4-6 till bilplatser i kallgarage, plus ungefär samma plats för hyllor/etc för allt skräp man samlar på sig.

Får man till det övre någorlunda så kan huset vara en lekstuga modell större vilket skulle räcka utmärkt.
MEN det kanske bara är jag som tycker det :dizzy:
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Hej!

Det är lätt att fantisera om vad man själv vill ha på sitt drömhus. Fyrtorn, hängbroar, helkaklat vardagsrum... eller vad det nu kan vara.

Mindre kul kan det då bli när det är dags att sälja och man inser att man är ensam i Sverige om att uppskatta sitt hus som man just investerat allt sitt kapital i.

Så hur undviker man det?

När du letar (eller föreställ dig om du skulle leta) efter ett hus till den växande familjen. Vad skulle vara egenskaper på ett hus som du skulle prioritera och uppskatta? Jag tänker att scenariot är en familj som kanske bor i stan och har ett barn, ett till är på väg och man känner att man vill ha lite mer plats och bo lite trevligare.
är du i den situationen, att du vill sälja men ingen gillar det du skapat?

som svar på frågan,för mig är det viktigt att huset jag köper inte är sönderrenoverat. Jag vill att huset ska ha kvar eller gå att återställa till något som är nära det tidstypiska från byggåret.

läget också viktigt. Tillräckligt stort för alla fyra barnen. Charm. Möjlighet till att greja med ved och trädgård,kunna odla frukt och bär, kanske ha tre-fyra hons som går och sprätter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sovrum som räcker till en familj med fyra eller fler barn, gärna kontor också. Har fått en känsla för att dessa hus lättare drar iväg med budgivning, urvalet är ju något begränsat för dessa familjer. Är inte i den sitsen själv men har valt att inte renovera bort alla rum pga andrahandsvärdet.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Sovrum som räcker till en familj med fyra eller fler barn, gärna kontor också. Har fått en känsla för att dessa hus lättare drar iväg med budgivning, urvalet är ju något begränsat för dessa familjer. Är inte i den sitsen själv men har valt att inte renovera bort alla rum pga andrahandsvärdet.
Ja, herregud! Är inte i flytt-tagen själv men tittar ibland på hemnet för skojs skull, och har tänkt på just hur dåligt med sovrum det är i svenska hus. Skulle vi flytta skulle jag vilja ha fyra lämpliga barnsovrum, hyfsat likartade, ett föräldrasovrum och ett arbetsrum där man kan stänga om sig. Gärna ett gästrum/extra rum. Men sådana hus finns i princip inte bland vanliga bostäder, bara bland fd HVB-hem, B&B:s eller enorma herresäten. Visst är 3-4 barn över snittet men det är ju inte direkt något som platsar i familjen Annorlunda...

Större äldre hus kan ha många rum, men de brukar oftast vara byggda så att rummen ligger i fil och även om det är flera rum som benämns "sovrum" skulle detta innebära att en person behöver gå igenom en annans rum för att nå sitt eget. Inte optimalt för någon av dessa. Det brukar inte gå att fixa på enkelt vis genom att sätta igen en dörr eller ta upp en ny, eftersom det inte finns någon central hall eller korridor som når alla rummen.

Större nyare hus verkar vara byggda för tvåbarnsfamiljer. Ofta ett större sovrum och två mindre likvärdiga. Kanske extra rum i källare eller vind. Detta gäller även stora hus på +250 kvm som marknadsförs med "gott om plats för den stora familjen" och liknande.

Jag vill inte behöva "förvisa" ett barn till källare eller annex. Det kanske är en fördel för stora tonåringar som vill rå sig själva, men inte så trevligt när det gäller yngre, och inte heller så trevligt att vara "tvungen". Vill inte heller sova på nedervåning själv med mindre barn på övervåning (mindre = upp till skolstart ungefär). Vill helst inte att barnens rum är alltför olika i storlek, visst kan man turas om att bebo de olika rummen men det är ju inte så roligt att bli utkörd ur rummet man bott in sig i och kanske valt tapeter och möbler till.

För övrigt vill/ville vi/jag ha ett gammalt hus, lantligt men inte ensligt, hyfsat stor tomt och rejäla uthus. Det har vi.
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Tänk uppåt och inte nedåt (om det är möjligt). Låt en källare vara källare. Tvättstuga, förråd, garage. Alltid material som andas (klinker, silikatfärg på puts osv). Avfuktare.

För mer sovrum -Krymp INTE vardagsrum o kök. Får klaustrofobi när jag ser sådana lösningar. Välj istället det visserligen dyrare och jobbigare alternativet att skapa en inredd vind.

Och som någon skrev längre upp, behåll husets själ. Ta inte och förstör ett äldre hus (äldre än 60 år) genom att klappa ned väggar för att skapa modern öppen planlösning om det inte var tänkt för det (som i vissa funkisvillor).

Sen måste ju även funktion avvägas mot estetik. Även om jag gillar gamla tjocka radiatorer så är golvvärme underbart.. Samt gör det lättare att möblera.
 
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Och som någon skrev längre upp, behåll husets själ. Ta inte och förstör ett äldre hus (äldre än 60 år) genom att klappa ned väggar för att skapa modern öppen planlösning om det inte var tänkt för det (som i vissa funkisvillor).

Sen måste ju även funktion avvägas mot estetik. Även om jag gillar gamla tjocka radiatorer så är golvvärme underbart.. Samt gör det lättare att möblera.
Inte riva träväggar för att sätta upp gipsskivor bända upp fina trägolv och lägga golvspån med plastmatta på..
Inte måla träväggar/tak/etc vitt.
Inte måla allt som finns vitt.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.