Hej
Jag har en 12,3kw L/V värmepump från lyfco som idag gav felkod 35,överatrömsskydd för kompressor.
Någon som har en idé vad det kan bero på?

Den har funkat fint fram tills detta, enda skillnaden är att det är -16 ute just nu..

Såhär säger manualen, men är inte riktigt med på var det sitter eller är

Tabell ur manual som visar felsökningssteg för felkod 35 på en värmepump, inkluderar kompressoröverström.
 
Motorskyddet för kompressorn som kan skadas av för höga strömmar. Motorlindningarna är ganska känsliga så det behövs något som kan bryta strömmen innan det blir för varmt i dem.
 
Nu vet inte jag vad det är för kompressor. Men om det skulle vara ett termorelä som larmar behöver du bryta strömmen till kompressorn för att återställa denna. Så blir inget bättre så prova en norsk återställning.
 
Så står det lite mer i manualen

Skärmdump av en manual som beskriver kompressoröverströmsskyddsfunktionen och dess aktivering vid specifika förhållanden.

Och när jag tittar på inställningen
Utdrag ur en manual som beskriver inställning för kompressorns överbelastningsström.

Så är den inställningen på

Digitalt kontrollpanel för värmepump med inställningar och upplyst blå skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag provade att stänga av och starta VP igen efter några min och nu går den igen.

Men vad kan orsaka detta och kan jag göra något själv? Eller är det att få hit en tekniker asap?
 
”Strömpik” i elnätet.
 
R Real-House skrev:
Nu vet inte jag vad det är för kompressor. Men om det skulle vara ett termorelä som larmar behöver du bryta strömmen till kompressorn för att återställa denna. Så blir inget bättre så prova en norsk återställning.
Det ska var en emerson
 
E Emilj92 skrev:
Det ska var en emerson
E Emilj92 skrev:
Det ska var en emerson
Låter som en copeland-scroll. Reläet har aktiverats för att skydda motorn.

Felet kan vara en kombination av köldmediebrist eller ej korrekt fungerande expansionsventil.

Även förhållandet mellan förångning och kondensering är för högt. Dvs när det är riktigt kallt ute och framledningen är som högst.

Om det händer igen så kanske du får dra ner framledningstemperaturen för att inte lösa ut skyddet.
 
R Real-House skrev:
Låter som en copeland-scroll. Reläet har aktiverats för att skydda motorn.

Felet kan vara en kombination av köldmediebrist eller ej korrekt fungerande expansionsventil.

Även förhållandet mellan förångning och kondensering är för högt. Dvs när det är riktigt kallt ute och framledningen är som högst.

Om det händer igen så kanske du får dra ner framledningstemperaturen för att inte lösa ut skyddet.
VP leverar just nu 44 grader och det är samma som går ut till radiatorerna.
(Retur till VP är ca 4-5 grader lägre)

Jag har dessa inställningar på min innedel, och beroende på "litning" så går den in med elpatron vid olika stadium
Jag har även rumsgivare inställd på 21grader

Reglerpanel för värmepump med inställningsdiagram och rattar för lutning och temperatursänkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Enda svaret att få reda på köldmedelsmängd är väl att ta hit en tekniker antar jag.
 
En elektriker kam mäta upp strömmen och se om motorskyddet står lite klent, det är bimetaller i det och om kompressorn går 24/ 7 och ska göra en högt temp vid kallt ute ( drar lite mer, jobba hårt ) , så kan dom bli varma och lösa ut. Då om du harr någon elektriker i vänkrets eller granne kollar dom lätt upp det. Behövs ingen tekniker för det i första kontrollen. Samtidigt kollas om någon kontaktor ser ut att ha någon bränd kontakt i den, brukar märkas om man knackar på kontaktorn och lyssnar på kompressorn, den vill ändra lite ljud och liksom morra lite. Då kan ett motorskydd lösa, lite hur som helst i tid.
 
Nu gick elpatronen igång (2,25kw) och ser ut som följande

VP ut temp 45 grader
Framledningstemp, 47 grader

Med dessa parametrar kan jag över följa aktuell status
Tabell med parametrar för värmepump: A1 till A9 och Er med definitioner av värden som temperaturer och ström.

A1 -16
A2 -9
A3 97
A4 -17
A5 46
A6 41 (har inte golvvärme)
A7
A8 3
A9 62
 
A8 = 3 är nog 3 amper som menas inte mycket , sen vad motorskyddet är inställt på är en annan sak. I övrigt är det inte mitt bord med övriga värden, men finns fler som vet bättre här. Om det är någon TK-kontakt ( termokantakt ) i lindning kan bara ses om man har ett komplett EL-schema. den ska skydda för övertemp i lindningen om det finns, bryter vid ca 75 C .och återgår när den kallnat
 
J jonaserik skrev:
A8 = 3 är nog 3 amper som menas inte mycket , sen vad motorskyddet är inställt på är en annan sak. I övrigt är det inte mitt bord med övriga värden, men finns fler som vet bättre här. Om det är någon TK-kontakt ( termokantakt ) i lindning kan bara ses om man har ett komplett EL-schema. den ska skydda för övertemp i lindningen om det finns, bryter vid ca 75 C .och återgår när den kallnat

Om du ser i tidigare svar från mig så är det inställning L8 och är inställd på 12(ampere?)

Lite det jag upplever, larmet gick nu igen, efter ett tag provar VP att köra, ibland slår den av och får samma felkod och vid test nr 3 så kör den på som vanligt, alltså det har svalnat.


Kan det vara så att den går på maxlast nu vid -18 och orkar inte så mycket?
Sen kan man ju tycka att -18 borde kyla..
 
E Emilj92 skrev:
Kan det vara så att den går på maxlast nu vid -18 och orkar inte så mycket
Svårt säga , men går den24/7 nu när det fungerar , ur gammal är den, det med kontaktorer är liten klassiker när det är motorer som statar/stoppar lite ofta, särskilt vår och höst och det fenomenet förekommer även på dom äldre VP som finns , nu kanske det inte är så bränt i den som bilden du får med, det är en som jag plockade isär och bråkade, men kan vara en orsak.
Då drar den mer ström på kanske en fas och MSK löser. eller TK bryter på hög temp det kan bara mätas ut med en ampermeter. Ett MSK som löser behöver lite tid på sig att svalna då bimetallerna är varma och vid nästa start fylls det på med. värme om ny starten kommer för tätt inpå Kanske det är så, när du får ingång det efter ett par startförsök
 
  • Elektriska kontaktorer som är brända och skadade, kopplade till motorers frekventa start/stopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Svårt säga , men går den24/7 nu när det fungerar , ur gammal är den, det med kontaktorer är liten klassiker när det är motorer som statar/stoppar lite ofta, särskilt vår och höst och det fenomenet förekommer även på dom äldre VP som finns , nu kanske det inte är så bränt i den som bilden du får med, det är en som jag plockade isär och bråkade, men kan vara en orsak.
Då drar den mer ström på kanske en fas och MSK löser. eller TK bryter på hög temp det kan bara mätas ut med en ampermeter. Ett MSK som löser behöver lite tid på sig att svalna då bimetallerna är varma och vid nästa start fylls det på med. värme om ny starten kommer för tätt inpå Kanske det är så, när du får ingång det efter ett par startförsök
Den är installerad för 1 år sen.
Nu har den gått typ 24/7 någon vecka börjar det varit runt nollan- -10, och levererat ca 44-48grader

Har lite problem med många start/stopp under varmare perioden som jag jobbar på att lösa
 
24/7 då orkar den inte mer., att få den att gå bättre vid låglast är bara en tank som hjälper, finns en del bra eller dåliga inkopplingar att ta till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.