Den fråga handlar inte om värmeisolering men jag ställer den här eftersom fuktspärr ofta är ett nära relaterat ämne. I ett uthus behöver jag ställa en stolpe på ett plankgolv. Plankgolvet ligger nog på en syll som står på icke kapillärsugande stenar men har ändå en fuktbelastning i form av luftfuktighet från marken. Därför vill jag gärna fuktisolera stolpen för säkerhets skull, men med en bit tjärpapp riskerar jag att förvärra för golvet i stället. Därför skulle jag gärna ha något mellanlägg med god bärighet som spärrar mot fukten men tillåter golvet att ventilera ungefär som den blå biten i bilden. Man kan kanske tänka sig att använda en elektronikkylfläns, om nu aluminiet inte börjar korrodera för mycket, men är det någon som har förslag på något annat man skulle kunna använda? Eller, ska man tro att det inte spelar någon roll eftersom stolpens tvärsnitt är ganska litet (75x150 mm).

Schematisk illustration av en gul stolpe på ett brunt plankgolv med en blå fuktspärrande skiva emellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du bygga stolpen inomhus eller mot mark/grund!? Inomhus ej syllpapp!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska du bygga stolpen inomhus eller mot mark/grund!? Inomhus ej syllpapp!
Inne i en fd ladugård. Stolpen kommer att fästas i en befintlig stolpe intill. Den delen har som sagt plankgolv som verkar ligga på syll som i sin tur ligger på grundstenar. Under plankgolvet finns uppskattningsvis 10-25 cm luft och sedan sand- el egentligen mojord. Intillliggande utrymmen har betong - resp jordgolv men jordgolvet planerar jag att så småningom gjuta igen med betongplatta. Som det nu är har utrymmet under plankgolvet vädring under syllen och det ska det ha även efter igengjutning av jordgolvet. Mot framsidan av ladugården har tidigare ägare skottat upp en jordramp men den måste jag nog gräva bort invid väggen/dubbeldörren och överbrygga på något sätt. Även vid baksidan kan väggen nog vara fuktutsatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.