Vilka punkter har/hade ni med i kontrollplanen för era fritidshus som ni bygger/byggt själva?

/Maxen
 
Maxen skrev:
Vilka punkter har/hade ni med i kontrollplanen för era fritidshus som ni bygger/byggt själva?

/Maxen
Jag hade från början ett utdrag med 22 kontrollpunkter.
På byggsamrådet så gick jag (som är KA för mitt eget bygge) och byggnadsinspektören igenom den och kvar blev endast 3 st (plus en antal noteringar):
- Grundbotten: Kontroll av packning under plintgrund
- Bärande stomme (som hustillverkaren har beräknat och tillverkat i mitt fall)
- Eldstad och rökkanal (sotarintyg)

Sedan har jag också 15 noteringar, tex om lutning, underlag under huset, ventilation, fuktskadeförhindrande åtgärder, skorstenshöjd, uppvärmning samt att jag måste ha en dokumenterad egenkontroll (läs massor av foton med kommentarer)

/K
 
Tackar för svaret. Verkar ju inte vara betungande många punkter kvar direkt... Hoppas min kommun har lika "generösa" krav.

Det där med packning under plintgrund vad innebär det i praktiken? Kolla att underlaget är fast och inte lera? eller är det något annat som avses? Skälet till att jag frågar är att jag som jag tidigare sagt ska leja bort grunden (fick offert idag ) och kommer få svårt att vara med personligen när grunden görs för att kolla sådant (jag avser också vara KA för mitt bygge).

Bärande stomme? Borde inte det vara självklart om man köper ett modulhus? eller har jag missat något? Innebär punkten bara att kontrollera att reglar och annat verkligen är 195*45 som utlovat?

/Maxen
 
Har funderat vidare lite. Kommer köra med dessa punkter inför byggsamrådet (sen får vi väl se om de har några vettiga råd på övriga punker):

- Kolla schaktbotten för grunden
- Kolla armeringen av plintarna
- Kolla dimension och kvalitet på stommen (som jag köper färdig från hustillverkare)
- Kolla dolda rörinstallationer (lutning, dimension etc.)

Vad tycks?

/Maxen
 
Maxen skrev:
Tackar för svaret. Verkar ju inte vara betungande många punkter kvar direkt... Hoppas min kommun har lika "generösa" krav.

Det där med packning under plintgrund vad innebär det i praktiken? Kolla att underlaget är fast och inte lera? eller är det något annat som avses? Skälet till att jag frågar är att jag som jag tidigare sagt ska leja bort grunden (fick offert idag ) och kommer få svårt att vara med personligen när grunden görs för att kolla sådant (jag avser också vara KA för mitt bygge).

Bärande stomme? Borde inte det vara självklart om man köper ett modulhus? eller har jag missat något? Innebär punkten bara att kontrollera att reglar och annat verkligen är 195*45 som utlovat?

/Maxen
Ja det är en bra fråga - jag tolkar det som att det skall vara packad makadam under plinten - så att det inte är lös jord eller liknande.

Jag packade ca 1-2 skyfflar makadam (8-16) med en 70 kg packare tills jag inte ens kunde köra ned ett 8mm armeringsjärn för hand...

Stommen är ju dimensionerad av hustillverkaren - så det antar jag bara är en okulär besiktning av att leveransen motsvarar lev. beskrivningen - det var också så vi diskuterade runt det - att tillverkaren stod för dimensionering...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.