Ja skrev:
Dörren ska inte stå vidöppen, det räcker med 1 cm, så mycket att suget i dörren från ventilationen (spisfläkt, toafläkt) släpper.
Har samma problem med en Kedddy insatskamin och rätt kort murad skorsten, det ryker ofelbart in om jag inte öppnar altandörren lite i början.

(Fun fact: Är i husvibrationsbranschen, det händer att folk tror att markarbeten i närheten får öppna spisar att ryka in. Även där är rådet från oss att öppna fönstret lite i början av eldandet. Förvånade och tacksamma husägare är resultatet.)
 
  • Gilla
R.Z och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem när vi köpt vårt hus. Efterbyggd skorsten på sidan av huset från marken upp och rör ut genom väggen från kaminen. Dvs hela skorstenen var iskall. Lite beroende på väder - men ibland var det nästan omöjligt att få drag hur man än gjorde - huset fyllt av rök och tog lång tid innan man hade en brasa som inte slocknade.
Satte en rökgasfläkt högst upp på skorstenen med en ratt inne vid kaminen. När jag körde igång den första gången så var det mycket bättre drag - men ändå inte så bra som jag hoppats. Kom då på att jag glömt öppna spjället... Med öppet spjäll så var det ett d-a drag. :)
Jag kör igång den på fullt blås vid tändning - det tar fyr jättesnabbt och efter 1-2 minuter stänger jag av den och då har jag en rejäl brasa som brinner själv utan problem.
Kör igång den när jag öppnar för att fylla på ved och stänger av direkt när jag stängt luckan.
Aldrig någon antydan till röklukt i huset. Aldrig klydd med att få fyr. Tände alltid på första försöket. Bästa jag gjort - ångrar inte en sekund även om det har lite meck att få den monterad uppe på skorstenen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
C Commodore64 skrev:
Hade samma problem när vi köpt vårt hus. Efterbyggd skorsten på sidan av huset från marken upp och rör ut genom väggen från kaminen. Dvs hela skorstenen var iskall. Lite beroende på väder - men ibland var det nästan omöjligt att få drag hur man än gjorde - huset fyllt av rök och tog lång tid innan man hade en brasa som inte slocknade.
Satte en rökgasfläkt högst upp på skorstenen med en ratt inne vid kaminen. När jag körde igång den första gången så var det mycket bättre drag - men ändå inte så bra som jag hoppats. Kom då på att jag glömt öppna spjället... Med öppet spjäll så var det ett d-a drag. :)
Jag kör igång den på fullt blås vid tändning - det tar fyr jättesnabbt och efter 1-2 minuter stänger jag av den och då har jag en rejäl brasa som brinner själv utan problem.
Kör igång den när jag öppnar för att fylla på ved och stänger av direkt när jag stängt luckan.
Aldrig någon antydan till röklukt i huset. Aldrig klydd med att få fyr. Tände alltid på första försöket. Bästa jag gjort - ångrar inte en sekund även om det har lite meck att få den monterad uppe på skorstenen.
Precis som det blir om man öppnar fönstret på glänt en liten stund när man tänder. :)
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Hel rätt så gör jag också. Det gäller att trycka ut den kalla luften ur skorstenen och det kan man göra genom få till mycket eld snabbt med stängd lucka.

Blir så klart ännu enklare om man öppnar ett fönster precis då så att undertrycket i huset släpper.
Grejen är att har man ett hyfsat tätt hus med en frånluftsvärmepump så har man ett undertryck i huset. Då är det inte bara ”proppen” med kall luft det handlar om, utan undertrycket i huset suger in luft från rökgången. Då hjälper inget annat än att bli av med undertrycket en stund…
 
  • Gilla
farbror j
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis som det blir om man öppnar fönstret på glänt en liten stund när man tänder. :)
Hade såklart testat att öppna ett fönster.
Gick inte och köpte min rökgasfläkt utan att först ha provat alla standardtricken.
Men vid visst väder hjälpte ingenting - bara marginell skillnad med öppet fönster.
Med fläkten funkar det det superbra varje gång. Det är inte så noga hur man bygger sin brasa - det blir en fin eld på nolltid ändå och aldrig någon antydan till att det ryker in.
Nissens Nissens skrev:
Precis som det blir om man öppnar fönstret på glänt en liten stund när man tänder. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Vi har en frånluftsvärmepump i vårt hus, och jag tror det är anledningen till att det är i stort sätt omöjligt att tända braskaminen utan att det ryker in i huset.
Förstår att det är kallras i skorstenen och att man måste få upp värme för att röken ska ta den vägen. Men jag tror att frånluftsvärmepumpen skapar ett drag i "fel riktning" som gör att röken gärna tar sig ut fel väg.
Hittills har jag löst detta genom att öppna altandörren i början, men det känns lite meningslöst att släppa ut all värme varje gång man ska tända.

Har ni några bra tips för att motverka detta som inte innebär öppna altandörren eller stänga av frånluftsvärmepumpen?

Tack!
Hej! Kul med lika problem!
Mm skorstenspipa förlängde jag med en metet spirorör Det är inte vackert men det fungerar bra med det. Konstigt men sant. Din frånluftsvärmepump vet jag inge om. Berätta mer!
Är det en luftvärmeväxlare som hänger på utsidan! Eller är det en ventilationsanläggning?
 
Jag tänkte bidra med ett tips jag ännu inte sett, nämligen att låta en liten laddning t-sprit få brinna före brasan byggs och tänds.

Den stora fördelen är att det inte blir en massa rök som när man försöker åstadkomma detsamma med papper.

En 4 eller 5liters dunk räcker lääänge.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Skummade snabbt igenom dom tips du fått och många är vettiga. Prova dig fram.

Men ett tips jag inte hittade som jag själv kör med är en uppstartsfläkt, Draftbooster. Mekanisk fläkt du monterar på toppen av skorstenen, behöver ett vanligt 230 volts uttag. Startas enkelt med trådlös fjärr när du ska tända brasa och med fördel när du ska lägga in mer ved. Lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jockelw skrev:
Skummade snabbt igenom dom tips du fått och många är vettiga. Prova dig fram.

Men ett tips jag inte hittade som jag själv kör med är en uppstartsfläkt, Draftbooster. Mekanisk fläkt du monterar på toppen av skorstenen, behöver ett vanligt 230 volts uttag. Startas enkelt med trådlös fjärr när du ska tända brasa och med fördel när du ska lägga in mer ved. Lycka till.
Kolla inlägg #32 - du måste missat det när du läst tråden. Jag har liknande lösning för rökgasfläkt.
Haft i 20 år nu och funkat kalasbra. Precis som du skriver - behöver bara köra 1-2 min vid uppstart samt vid lucköppning. Tar 1sek att starta och 1s att stänga av. Inga procedurer eller konstiga moment för att få drag. Aldrig en slocknad brasa med flera försök att få fjutt. Får en urkass konstruktion som min med utanpåliggande skorsten att funka klockrent. Bästa lösningen enligt mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi har samma värmesystem och problem vid tändning. Vi blev rekommenderade att montera en fjärrstyrd fläkt till skorstenen. Det ger effektiv förbränning och minskar problem med sotiga luckor också, sägs det. Vi är trötta på svårtänd kamin och öppna altandörr-springet ;) Så vi kommer att kolla vidare på denna lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Grejen är att har man ett hyfsat tätt hus med en frånluftsvärmepump så har man ett undertryck i huset. Då är det inte bara ”proppen” med kall luft det handlar om, utan undertrycket i huset suger in luft från rökgången. Då hjälper inget annat än att bli av med undertrycket en stund…
Jag antar att det finns tilluft också. Man kan inte ha ett hus med stort underttyck.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Jag antar att det finns tilluft också. Man kan inte ha ett hus med stort underttyck.
Precis, problemet är ju att tilluften ofta har större friktion än luft via skorstenen, men med en snabb temperaturökning så övervinner man det. Har man så lite tilluft att man får ett lite större undertryck i huset så bör man nog börja med att åtgärda det då det gör att ventilationen inte kommer att fungera bra och jämnt.
 
  • Gilla
Erik Fröberg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Grejen är att har man ett hyfsat tätt hus med en frånluftsvärmepump så har man ett undertryck i huset. Då är det inte bara ”proppen” med kall luft det handlar om, utan undertrycket i huset suger in luft från rökgången. Då hjälper inget annat än att bli av med undertrycket en stund…
Du kan elda även om du har ett undertryck i huset när du har fått de varma rökgaserna att gå i rätt riktning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Contura kamin som har friskluft som tillluft från golvet. Det var nästintill omöjligt att elda i den utan att ha ett fönster öppet och luckan lite halvt öppen. Men nu har jag lärt mig hur jag ska göra!
1. Jag kollade friskluftsventilen i grunden (under altanen) och den var full med spindelväv och smuts så borstade rent den.
2. Jag upptäckte når jag plockade isär tilluften att spjället som reglerar tilluften bara öppnar 75% när det är max öppet. Jag har nu lyckats öppna spjället 100% och det brinner hur bra som helst. När skorstenen blivit varm kan jag ställa tillbaka spjället i sitt vanliga läge. Kolla om du kan göra samma sak, kan ta en bild i eftermiddag på hur jag gör.

viktigt att ha mycket tidningspapper så det böir en ordentlig brasa från start så man snabbt kan stänga luckan. Veden ska läggas ner i botten på kaminen för att brinna bäst.
 
Du har fått många bra tips, men endast ett om en skvätt T-röd, vilket funkar utmärkt. Antingen en skvätt i en kopp innan du tänder brasan för att få till draget och värmen i skorstenen, eller om du har med luckor som i en järnkamin så häll på T-röd över brasan, tänd med en lång tändare och stäng (nästan helt) luckan, så tar det bara en sekund innan du har världens drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.