L
Planerar för nybyggnation och försöker få till planlösningen.

Jag har på sistone försökt få till entre/hallen som inkluderar trappa, klk, gäst-wc samt passage som går mot SOVRUM samt TVÄTTSTUGA och GROVENTRE.

Trappan till ovanvåning har länge varit ett problem, men har just nu placerats till vänster i hallen. Nackdelen som jag ser att ha trappan placerad här är att dörren in till badrummet på ovanvåningen blir tvungen att vara placerad inne i passagen som går in till stora sovrummet. Jag hade gärna sett att badrumsdörren var tillgänglig från stora rummet på ovanvåningen. Vad tycker Ni?
I den "klassiska" planlösningen så är ofta badrummet beläget mer centrat på ovanvåningen, men i mitt fall vill jag gärna ha fritt i mitten på övervånigen och få in ljusinsläpp. Därav har WC-n placerats mer mot stora badrummet.

Sen har jag även lekt med tanken att placera dörren till BADRUMET/SPA (på entreplan) i direkt anslutning till vardagsrummet. Det skulle nämligen ändra förutsättningarna för hur passagen vid hallen skulle utformas.
Samtidigt tycker jag inte det känns optimalt att komma ut direkt i vardagsrummet efter ett bastubad. Då kanske man vill vara lite mer privat? Tänker jag rätt här?

Väldigt tacksam på allmänna synpunkter och om det är något som är big NO-NO.
 
  • Planlösning av en våning med markerad ljusinsläpp, entré, trappa, klädkammare, WC och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en husplan med markerade rum som kök, sovrum, bastu, badrum och en trappa till vänster i hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Man brukar undvika att ha badrums- och toalettdörrar i kök, matplatser, vardagsrum och liknande rum eftersom det ju kan låta en del därifrån och det kan komma ut en del dofter därifrån när dörren öppnas efteråt. Många försöker också göra så att man inte ska kunna se badrums- och toalettdörrar från matplatsen och vardagsrummet därför att den som går dit ska kunna känna att det är mer privat.

Därför tycker jag att det är ett plus att det går att ha badrumsdörren på övre plan i en korridor i stället för direkt i det stora rummet. Förstås samma plus på nedre plan.
 
Extremt litet vardagsrum på nedervåningen i förhållande till husstorleken.
Är det felskrivet på övervåningen eller är det så stort kontor?
 
Är master bedroom på nedervåningen tycker jag det är för långt till badrummet.
 
L
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar undvika att ha badrums- och toalettdörrar i kök, matplatser, vardagsrum och liknande rum eftersom det ju kan låta en del därifrån och det kan komma ut en del dofter därifrån när dörren öppnas efteråt. Många försöker också göra så att man inte ska kunna se badrums- och toalettdörrar från matplatsen och vardagsrummet därför att den som går dit ska kunna känna att det är mer privat.

Därför tycker jag att det är ett plus att det går att ha badrumsdörren på övre plan i en korridor i stället för direkt i det stora rummet. Förstås samma plus på nedre plan.
Tack för synpunkten. Det låter klokt att ha toalettdörrarna lite mer gömda.
 
L
K Kane skrev:
Är master bedroom på nedervåningen tycker jag det är för långt till badrummet.
Master bedroom är på ovanvåningen till vänster. Sovrummet på nedanvåningen är egentligen ett "aktivitetseum", typ allt-i-ett rum (bio, gym etc), men kan användas som gästrum. Är tänkt att ha bädsoffor där.

Gällande vardagsrummets storlek så är det drygt 25kvm som innefattar soffor och tv mer eller mindre enfast.
Kök, matplats, och tv-rum är öppen planlösning och går i ett, och är totalt drygt 75-80kvm tillsammans.
 
L
K Kane skrev:
Extremt litet vardagsrum på nedervåningen i förhållande till husstorleken.
Är det felskrivet på övervåningen eller är det så stort kontor?
Mittpartiet på ovanvåningen är tänkt att bestå av kontor + extra soffa/tv hörna. Har inte tänkt så mycket kring den ytan ännu då fokus mest har varit på entreplans flöde. Men troligtvis är det en öppen planlösning där uppe som gäller. Hur möbleringen blir är jag inte riktigt säker på.
 
L
K Kane skrev:
Extremt litet vardagsrum på nedervåningen i förhållande till husstorleken.
Är det felskrivet på övervåningen eller är det så stort kontor?
Har tänkt lite mer på vad du sa om att vardagsrummet är extremt litet. Du har nog rätt. Det borde gå att optimera bättre.
Min nya tanke är att göra en passage från hallen in till köket direkt och sedan förstora vardagsrummet markant. Vid min tidigare planlösning hade jag TV integrerad i avställningsytan som var rakt framför entren, men genom att flytta TVn till den vänstra väggen så undviker jag behovet av denna avställningsyta och gör rummet större. Borde vara en bättre lösning troligtvis.

Det känns också rimligt att flytta öppna spisen för att vara beläggen mer centrerad i huset.
Om jag kan lösa trappans placering någorlunda så kanske detta kan vara ett steg i rätt riktning. Jag tänker mig att en KLK skulle få vara belägen under trappan isf.

Tankar?
 
  • Arkitektonisk planlösning av ett hem med markerad TV och ny passage från hall till kök, och öppen spis centralt placerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur du tänkt något kring fasaderna och fönstersättning? Jag tänker främst på den sidan där utbyggnaden med vardagsrummet är. Jag upplever det som om fasaden ”haltar” lite när utbyggnaden inte är centrerad (men jag är iof förtjust i symmetri :) ).
 
Redigerat:
L
M MetteKson skrev:
Hur du tänkt något kring fasaderna och fönstersättning? Jag tänker främst på den sidan där utbyggnaden med vardagsrummet är. Jag upplever det som om fasaden ”haltar” lite när utbyggnaden inte är centrerad (men jag är iof förtjust i symmetri :).
Japp, den tanken har slagit mig, men jag inbillar mig att den sidan av huset inte kommer exponeras allt för mycket av nyfikna ögon.
Badrum/spa ligger nämligen mot nord-ost och är lite som baksidan på huset.
Umgängesytorna är i söder, väst och nord-väst främst.
Sen har jag också en ravinkant 25m framför huset, så det är svårt att uppleva huset i sin helhet på långsidan oavsett. Det är bara från havet (blickandes inåt land) som man kan uppleva huset i sin helhet.

Det är mest grannen i öst som får "njuta" av asymmetrin isf.

Tanken är också att upprätta en pergola framför badrum/spa för att väga upp asymmetrin litegrann samt skapa lite insynsskydd från grannen.

...annars gillar jag också symmetri. :)
 
  • Flygbild av en tomt med markerade solvägar, ravin och husets orientering i förhållande till kompassriktningarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
L LillaNorrviken skrev:
Har tänkt lite mer på vad du sa om att vardagsrummet är extremt litet.
Jag tycker inte alls att det var särskilt litet förut. Kanske att Kane tänkte på soffan som var inritad bredvid matbordet.

Tänk på att du antingen måste ha umgängesyta som inte är nedsänkt eller ramp ner till soffgruppen.

L LillaNorrviken skrev:
Min nya tanke är att göra en passage från hallen in till köket direkt och sedan förstora vardagsrummet markant.
Blev du inte av med något ställe för gäster att hänga sina kläder?

Har du dubbelkollat att badrummet där nere uppfyller alla tillgänglighetskrav?
Det ser trångt ut, särskilt när det gäller möjligheten att duscha.
 
L
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte alls att det var särskilt litet förut. Kanske att Kane tänkte på soffan som var inritad bredvid matbordet.

Tänk på att du antingen måste ha umgängesyta som inte är nedsänkt eller ramp ner till soffgruppen.


Blev du inte av med något ställe för gäster att hänga sina kläder?

Har du dubbelkollat att badrummet där nere uppfyller alla tillgänglighetskrav?
Det ser trångt ut, särskilt när det gäller möjligheten att duscha.
Vardagsrummet kommer vara i den nedsänkt delen av huset men på riktningen har vi ritat in en extra liten soffgrupp till vänster om matplatsen bara för att uppfylla tillgänglighetskraven.

Om jag skulle kunna lösa trappansituationen och på något sätt få in en KLK under trappan så förlorar jag nog inte så mkt i sin helhet. Storleken av KLK påverkas, men det kanske det kan vara värt med tanke på vad man vinner på totalen...
 
Jag tycker att duschen på nedervåningen är vänd åt fel håll. Den bör väl vara vänd mot bastun? Vid bastubad blir det inte så blött i hela badrummet i så fall. Men om bastun bara används till "stora julbadet", så kan man nog leva med det.
 
L
J Junikväll skrev:
Jag tycker att duschen på nedervåningen är vänd åt fel håll. Den bör väl vara vänd mot bastun? Vid bastubad blir det inte så blött i hela badrummet i så fall. Men om bastun bara används till "stora julbadet", så kan man nog leva med det.
Tack för synpunkten.
Min initiala tanke här var att kunna duscha lite mer "privat" om man nu är ett sällskap som kör "julbad". :)
Men du har rätt i att hela badrummet blir blött om man ska springa in och ut från lounge/bastu -> badrum.

Huuum...kanske får tänka om planlösningen lite här...
 
L
J Junikväll skrev:
Jag tycker att duschen på nedervåningen är vänd åt fel håll. Den bör väl vara vänd mot bastun? Vid bastubad blir det inte så blött i hela badrummet i så fall. Men om bastun bara används till "stora julbadet", så kan man nog leva med det.
Kanske en bättre lösning på badrum/spa.
- Dusch förblir lite privat och skyddad
- Toalett är lite skyddad från spa-avdelning = trevligt kanske?
- Handfat/Toa område blir heller inte blött vid bastubad som tidigare
 
  • Arkitektonisk planritning av ett hem med detaljerad spa- och badrumssektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.